ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Black Friday 2023 – jakich błędów nie popełniać?

/Blog

Black Friday 2023 – jakich błędów nie popełniać?

eCommerce Team

Na sklepowych półkach i internetowych platformach nieśmiało pojawiają się świąteczne ozdoby, przyroda zaczyna szykować się do zimowego snu, a długie wieczory zdają się nie mieć końca. Wszystkie te znaki zwiastują nadejście jednego z najbardziej pożądanych przez część konsumentów piątku, czyli Black Friday. Początek sezonu przedświątecznej gorączki zakupowej dla niejednej firmy może okazać się złotym interesem. Według danych Black Friday Global w Polsce sprzedaż wzrasta wtedy prawie o 1000%! Trzeba jednak uważać na kilka rzeczy, przez które ten dzień może przynieść więcej szkody, niż pożytku.

Kiedy jest Black Friday 2023?

W 2023 roku Black Friday odbędzie się w piątek 24 listopada. Wielu sprzedawców oferuje duże wyprzedaże w ten dzień, przez co Black Friday stał się jednym z najbardziej ruchliwych dni zakupowych w ciągu roku. W niektórych sklepach promocje rozpoczynają się o północy i trwają przez cały weekend aż do Cyber Monday. Jeśli również planujesz akcję promocyjną na Black Friday 2023 zacznij działać już teraz!

Graj fair tworząc promocję na Black Friday

Przedsiębiorcy prześcigają się w wymyślaniu okazji, które mają przyciągnąć klientów właśnie do nich. Obniżki, darmowe dostawy, gratisy – wszystkie chwyty dozwolone, prawda? Prawie wszystkie, bo nawet podczas Black Friday trzeba działać zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji. Nawet najlepsza promocja i wzrosty sprzedaży przyniosą firmie złą sławę, jeśli okaże się, że nie stosowaliśmy się do zasad prawa i dobrych obyczajów. Z jednej strony mam nadzieję, że ten akapit to czysta formalność, z drugiej pamiętam przypadki podnoszenia cen przed Black Friday, by później obniżać je w dzień promocji. Podczas Black Friday działajmy tak, by nie szkodzić sobie, klientom czy konkurencji. Stwórzmy taką promocję, której warunki jesteśmy w stanie spełnić i w której nie przestrzelimy naszych możliwości. No właśnie, skoro o tym mowa…

Pamiętaj o zyskach

Wielki szyld z napisem „-50%” na pewno skutecznie przykuwa uwagę potencjalnego klienta. Tylko co z tego, jeśli sprzedaż danego produktu z taką zniżką przyniesie stratę Twojej firmie? Chcąc skorzystać z okazji do zdobycia nowych klientów nie zapominajmy o tym, żeby cały czas dbać o interes firmy. Tworząc ofertę musimy mieć pewność, że to, co dajemy klientowi, nie okaże się dla nas strzałem w kolano. Weźmy na przykład darmową dostawę. Czy w sytuacji, w której faktycznie będziemy mieli znacznie większą sprzedaż produktów w obniżonych cenach, będzie nas stać na pokrycie kosztów ich dostaw bez poniesienia strat? Nie dajmy się ponieść emocjom, które towarzyszą nam często podczas zakupów. Pamiętajmy o tym, że to my sprzedajemy i my musimy tą sprzedaż dobrze zaplanować. I nie róbmy tego na ostatnią chwilę. Dajmy sobie czas na to, by przekalkulować, jakie obniżki i bonusy jesteśmy w stanie zaproponować klientowi, tak aby obie strony były zadowolone. Możliwe, że po dokładnej analizie naszej sytuacji dojdziemy do wniosku, że jesteśmy w stanie poradzić sobie z ewentualnymi stratami poniesionymi podczas Black Friday, jeśli nasza oferta będzie na tyle interesująca, że przyciągnie klientów, którzy zostaną z nami na dłużej. Ze świadomością tego, na jakim etapie rozwoju firmy jesteśmy, na czym zależy nam najbardziej i jakie mamy możliwości, możemy zaplanować najlepszą strategię.

Stwórz przemyślaną ofertę promocji na Black Friday

Zdecyduj, jakie będą zasady Twojej oferty i które produkty zostaną w nią włączone. Zadbaj o to, by ten wybór był przemyślany i logiczny, a także jasny dla klienta. Jeśli prowadzisz sklep z akcesoriami domowymi i zaproponujesz promocję na kilka przypadkowych kubeczków, dwie miski i osiem rodzajów stojaków łazienkowych, to szansa na to, że klient znajdzie to, czego szuka, będzie zapewne znikoma. Dodatkowo najprawdopodobniej wyjdzie z Twojego sklepu zdenerwowany, że akurat to, czego potrzebuje, nie jest w promocji. Albo stwierdzi, że rzeczy tańsze to pewnie te produkty, które na co dzień gorzej się sprzedają. Zaplanowanie np. 20% zniżki na wszystkie produkty z kategorii „akcesoria domowe” będzie dla niego zrozumiałe i zachęci go do wyboru produktów. Pamiętaj też o tym, co w promocjach przyciąga najbardziej. Według badania Monitor Promocji przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia 67% respondentów za najchętniej wybierany rodzaj promocji podaje właśnie obniżkę ceny produktu lub usługi. 44% wskazało także na możliwość zakupu większej ilości produktu za tę samą cenę. 

Nie bądź jak wszyscy

Jeśli masz coś, co wyróżnia Cię na tle konkurencji, warto zagrać właśnie tym. W czasach ogólnego dostępu wielu produktów samo obniżenie ceny może nie być wystarczające. Masz też niewielkie szanse na to, by (nie ponosząc straty) zaproponować cenę lepszą niż większe sklepy. Poszukaj tego, czym zaskoczysz klienta. Sprzedajesz wycieczki? Może warto dodać do nich coś, czego konkurencja nie ma, żeby w ten sposób zwiększyć ich wartość? Do wycieczki po Krakowie dodaj w gratisie odwiedzenie pięciu najbardziej romantycznych miejsc. Albo najstraszniejszych. Coś, czego inni w swojej ofercie nie mają. Tak zachęcisz do skorzystania właśnie z Twoich usług, wyróżnisz się wśród pozostałych firm i (co może przynieść największą korzyść na przyszłość) dasz klientowi szansę na to, żeby o Tobie nie zapomniał.

Pamiętaj o stałych klientach

Tworząc promocje na Black Friday wiele osób myśli o tym, jak przyciągnąć nowe osoby, jednocześnie nieświadomie zaniedbując te, które już wcześniej sięgały po produkty marki. Wykorzystaj czas promocji jako możliwość na podziękowanie stałym klientom, za wspieranie Twojej działalności. Może promocja skierowana właśnie do nich? Przygotuj mailing, w którym zaoferujesz im większy rabat albo pozwolisz wybrać lub wylosować inną formę korzyści w podziękowaniu za lojalność. To przecież stali klienci są bardziej skłonni do zakupów niż osoby, które dopiero dowiedziały się o istnieniu Twojej firmy. Spraw, żeby poczuli, że o nich pamiętasz.

W Black Friday pokaż się tym, którzy jeszcze Cię nie znają

Reklamy na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku? Wykorzystaj wszystkie możliwości, które pomogą Ci zdobyć nowych klientów. Oczywiście z umiarem. Nie chodzi o wrzucanie nieprzemyślanych postów wszędzie tam, gdzie tylko się da. Zaplanuj komunikację marketingową, którą wdrożysz przed i podczas Black Friday. Taką, która sprawi, że to właśnie na zakup Twoich produktów zdecydują się konsumenci. Chwytliwe posty z dobrymi grafikami, różnorodne formaty reklamowe, zabawne filmiki, niestandardowe komunikaty – znajdź to, co będzie się wyróżniać, zaiskrzy i przyciągnie nowych klientów.

Sprzedawaj to, co faktycznie posiadasz

Wyobraź sobie taką sytuację. Kupujesz fantastyczną rzecz, o której od dawna marzysz, a dzięki promocji możesz sobie na nią pozwolić. Czekałeś/aś kilka miesięcy i w końcu się udało! Twoja radość jest wielka. A wieczorem dostajesz maila o treści: „Przepraszamy, wybrany produkt niestety nie był już dostępny, otrzyma Pan/Pani zwrot”. Jesteś wściekły/a? Nie dziwię się, też bym była! Wrócisz tu jeszcze na zakupy? Pewnie nie. A teraz postaw się po drugiej stronie i pomyśl, że tą rozżaloną osobą może być Twój klient. Nie wypadasz najlepiej. Wniosek? Zawsze sprawdzaj stany magazynowe i oferuj tylko to, co faktycznie możesz sprzedać.

Zadbaj o stronę techniczną 

Jeśli chcesz, żeby w Black Friday wszystko poszło gładko, upewnij się, że nic Ci się nie „posypie”. Jeśli w sklepie internetowym dajesz możliwość użycia kodu rabatowego, to sprawdź, czy on faktycznie działa. Nerwowe wpisywanie kodów, które nie będą przynosiły obiecanego rezultatu, może skutecznie zniechęcić klienta do zrobienia zakupów. A Tobie zagwarantuje zapchaną skrzynkę odbiorczą, na którą spłyną maile z (często mało uprzejmymi) pytaniami. Jeśli Twoje reklamy w social mediach mają przekierować konsumentów na Twoją stronę internetową, upewnij się, że działają prawidłowo. Dzisiaj robi się szybkie zakupy, często pod wpływem emocji. Samodzielne szukanie strony, kiedy link nie działa, zdecydowanie nie zachęca. O samej stronie również należy pamiętać – Black Friday może przynieść na niej wzmożony ruch. Przygotuj się na to i zadbaj wcześniej o wszystkie kwestie techniczne. Nie chcesz chyba martwić się o to, że Twój sklep przestał działać właśnie wtedy, kiedy tyle osób chce robić zakupy?

Nie spoczywaj na laurach po udanej sprzedaży w Black Friday

Black Friday zakończony sukcesem? Dobra robota! Ale pamiętaj, że rynek nadal działa. Możesz fantastycznie wykorzystać to, że o Twoim sklepie wie więcej osób. Przygotuj dla nich newsletter, daj się lepiej poznać. Pokaż im, że warto do Ciebie wrócić nie tylko w takie dni, ale również na co dzień. Masz okazję sprawić, żeby zakupy Twoich produktów nie były dla nich jednorazowym wyjątkiem. Nie zmarnuj tego, co udało Ci się zyskać. Zadbaj o komunikację, pozytywny wizerunek i przywiązanie. Zysk z Black Friday nie musi być jednorazowy, jeśli tylko dobrze tym pokierujesz. 

5/5 - (2 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    eCommerce Team

    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Tomasz Kaczmarek
    Responsywność strony internetowej polega na płynnym dostosowaniu się jej układu oraz  wyglądu do szerokości ekranu, na którym jest wyświetlana. Nieważne czy użytkownik otworzy stronę  przy pomocy komputera czy telefonu komórkowego. Za każdym razem otrzyma tę samą treść. Będzie ona podana w sposób zarówno czytelny jak i funkcjonalny. Technika projektowania takich
    Małgorzata Marcinkowska
    Zastanawialiście się kiedyś, po co prowadzić profil w kilku językach? Spójrzcie na to z innej strony: nie da się dobrze komunikować, jeśli ludzie nie rozumieją tego, co mówicie. Pytanie, jak osiągnąć to porozumienie, kiedy Wasi odbiorcy mówią w różnych językach? Z artykułu dowiecie się, jak zarządzać wielojęzycznym profilem w social
    eCommerce Team
    Zdecydowaliście się na współpracę z agencją marketingową, a może rozbudowujecie swój zespół i chcecie opiekę nad firmowymi social mediami powierzyć innemu członkowi teamu? Jeśli tak i zastanawiacie się, jak zrobić to szybko oraz skutecznie, to jesteście w dobrym miejscu.  Zapraszamy Was do lektury naszego krótkiego poradnika, z którego dowiecie się,
    local-e-commerce-grafika
    Tomasz Kaczmarek
    Czym jest local e-commerce? Najprościej mówiąc — local e-commerce to nic innego jak forma e-commerce, która ogranicza się do działania sklepu internetowego jedynie na lokalnym rynku (na przykład w obrębie aglomeracji, w której funkcjonuje). Konsumenci w trakcie codziennych zakupów (zakupy spożywcze, drogeryjne) przyzwyczajeni są do nabywania produktów w najbardziej dogodnych