Real Time Marketing – RTM

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Nie każdy zna pojęcie Real Time Marketingu, ale z pewnością każdy z Was już się z nim spotkał. Na czym polega RTM? Jak wygląda? Czy da się go zaplanować? Na te pytanie odpowiedzi znajdziecie w naszym tekście.

Jest to artykuł inspirowany najpopularniejszymi frazami wpisywanymi w Google, które są związane z działalnością naszej agencji eCommerceTeam. Należy do cyklu wpisów “Marketing wg Google”.

Co to jest Real Time Marketing?

Krótko mówiąc, jest to działanie marketingowe, podjęte przez markę, bazujące na wydarzeniu, które miało miejsce niedawno. Mówiąc niedawno mam na myśli nawet kilka sekund. Jednak najczęściej jest to od kilku godzin – do kilku dni.

Czym nie jest Real Time Marketing?

Powszechnym błędem jest mylenie real time marketing z tzw. calendar marketing. Jak najłatwiej rozróżnić oba pojęcia? Jeżeli akcja marketingowa odnosi się do wydarzenia nieplanowanego, jest to RTM. Jeżeli akcja ma związek z cyklicznym wydarzeniem, należy ją plasować jako calendar marketing. Ten drugi może podlegać planowaniu, RTM jest spontaniczny i wymaga niezłego refleksu marketingowców.

Jak wygląda RTM?

Najczęściej jest to post w mediach społecznościowych, nawiązujący humorystycznie do jakiegoś wydarzenia, jednak często zdarza się, że w ramach RTM wprowadza się na przykład promocje. Moim zdaniem królem Real Time Marketing jest Ikea.

Kreacje RTM Ikei bardzo często są zabawne, sprawnie wykorzystują potencjał wydarzeń i przede wszystkim – mają potencjał do udostępniania. Zobaczcie sami:

Ikea RTM Oscars 2020

Taki post Ikea zamieściła na Facebooku z okazji Gali Oscarowej w lutym 2020r. “Od nas każdy może wyjść ze statuetką.” – przy haśle pokazana jest ozdobna lalka drewniana ułożona tak, żeby jak najbardziej przypominała statuetkę oscarową.
Kolejny przykład? Bardzo proszę:

Ikea RTM Megxit 2020

O odejściu Harrego i Meghan z rodziny królewskiej słyszeli wszyscy. Wydarzenie to było szeroko opisywane i udostępniane przez portale informacyjne prawie każdego rodzaju. Ikea sprytnie wykorzystała ten fakt żeby zaprezentować swoje krzesło – model Harry. Przy okazji hasłem “Jestem Harry. Po prostu Harry.” Marka nawiązała do faktu, że książę raz z żoną zrzekli się swojego tytułu.

To nie pierwszy RTM Ikei, w którym główną rolę gra ten model krzesła:

Ikea RTM Royal Wedding 2018

Z okazji ślubu Meghan i Harrego marka udostępniła post, w którym napisała “Nie martw się, Harry jest wciąż dostępny.” Kolejne zabawne nawiązanie do wielkiego wydarzenia, które pogrążyło w żałobie znaczną część brytyjskich (i nie tylko) singielek 😉

Wiem już co to Real Time Marketing – ale jak zacząć go tworzyć?

To najtrudniejsza część zadania. Jest kilka metod jak “ograć” RTM.

Jedną z nich jest regularne sprawdzanie wydarzeń ze świata, okolicy oraz branży. Trzeba pamiętać, że wydarzenia, do których chcemy nawiązać, powinny być powszechnie znane osobom, do których dotrze nasz post. Jeśli cała Europa wie o ślubie na dworze królewskim – łatwiej będzie do niego nawiązać, niż do festynu w Chrząszczyżewoszycach. Dlatego właśnie dobrze jest sprawdzać na bieżąco nadchodzące wydarzenia, żeby nie dać się ubiec konkurencji.

Ta metoda ma swoje plusy. Przede wszystkim mamy stosunkowo dużo czasu na przygotowanie materiałów – zarówno graficznych jak i tekstowych. Poza tym, jak w przypadku wygranych konkursów, czy meczy – możemy przygotować się na kilka ewentualnych zakończeń danego wydarzenia.
Dlatego jest to najbezpieczniejsza metoda działań Real Time, jednak należy pamiętać, że jeśli z niej korzystamy – przy publikacji liczą się sekundy od wydarzenia, do którego nawiązujemy.

Kolejną, dość wymagającą metodą jest bazowanie na tzw. “breaking news”. Dlaczego wymagającą? Ponieważ, wymaga od nas stałej kontroli najnowszych wydarzeń i szybkiej analizy – czy mają one potencjał do dalszego udostępniania. W tym przypadku również ciężko jest przygotować dopracowany materiał graficzny czy sprawdzić źródło informacji. Łatwo więc o “wpadkę”.

Trzecim sposobem jest wykorzystywanie wydarzeń branżowych, takich jak wprowadzenie na rynek nowego produktu, czy konferencja. Jest to bardzo podobne rozwiązanie do tego w którym bazujemy na kalendarzu wydarzeń. Jednak w tym przypadku główny sens naszego postu będzie odnosił się nie do wydarzeń dostępnych dla wszystkich, ale tych bardziej branżowych. Musimy więc mieć na uwadze rodzaj humoru, jaki wybieramy czy kreację graficzną. Inne żarty bawią pracowników poligrafii a inne branży obuwniczej.

Z jakich źródeł informacji korzystać przy tworzeniu RTM?

Najlepszym według nas źródłem wiadomości, z których można korzystać tworząc materiały Real Time Marketingu są: Twitter, strony www z wiadomościami branżowymi, strony firm na Facebooku oraz śledzenia hashtagów. Dodatkowo warto obserwować wydarzenia na żywo, jak na przykład rozdanie Oscarów czy mecze piłkarskie.

Pozostaje tylko…

…trzymać rękę na pulsie. Jeśli Twoją mocną stroną nie jest śledzenie na bieżąco trendów i newsów – polecamy opcję planowania działań związanych z RTM. Są one zawsze miłym urozmaiceniem wśród tysiąca innych postów, które widujemy dziennie w aktualnościach, więc warto wykorzystywać ich potencjał 🙂

Bożena Kurzyńska

Bożena Kurzyńska

Stażystka w eCommerce Team. Studentka drugiego roku na kierunku Mediaworking.