SEO – co to jest?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

SEO — pojęcie, które każdy niby zna, ale jak przychodzi co do czego, to trudno o jakąś konkretną wiedzę. Nic dziwnego. Na SEO składa się wiele działań, których efektem jest wyższa pozycja Twojej strony w wyszukiwarce.

Jest to artykuł o SEO, inspirowany najpopularniejszymi frazami wpisywanymi w Google, które są związane z działalnością naszej agencji eCommerceTeam. Należy do cyklu wpisów „Marketing wg Google”.

Co to SEO? Od czego zacząć, jeśli chcemy, żeby nasza strona znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania?

Przede wszystkim o SEO należy myśleć już przy tworzeniu strony internetowej. Tutaj odsyłam Was do artykułu Tomka, w którym opisuje jakie czynniki należy brać pod uwagę. Jeśli nie tworzyliście strony SEO-friendly – nic straconego. O jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania możecie zacząć dbać w każdej chwili. Zanim przejdziecie do działania dobrze jest się zastanowić:

Na jakie słowa kluczowe pozycjonować swoją stronę? Lub na jakie nie.

Załóżmy, że jesteś ogrodnikiem. W Poznaniu. Pierwszą Twoją myślą z pewnością będzie: „Chcę pojawiać się w wynikach wyszukiwania na hasło ogrodnik… No i tutaj pojawia się pierwsza ważna uwaga. Pomyśl, ilu jest ogrodników, którzy dokładnie tak samo, jak Ty chcieliby, żeby ich strona się dobrze pozycjonowała. Na to samo hasło. Na pewno jest ich więcej niż 10, a to już sprawia, że będziesz musiał prześcignąć 10 osób, które najprawdopodobniej wcześniej zaczęły dbać o SEO swojej strony. Nie mówiąc już o istnieniu aktora o nazwisku Ogrodnik.

O wiele lepszym posunięciem jest doprecyzowanie słowa lub słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Tutaj najlepiej jest skonsultować się z wybraną agencją marketingową, która pomoże Ci dobrać odpowiednie i najbardziej efektywne słowa kluczowe w ramach współpracy i działań SEO

Wizytówka w Google — Google Moja firma. Odpowiedź na to, jak sprawić, żeby klienci łatwiej Cię znaleźli. Nie tylko w wyszukiwarce…

…ale też na mapie. Założenie takiej wizytówki jest naprawdę proste. Szerzej opisuje to w swoim artykule Piotr, do którego możecie trafić, klikając tutaj. Dzięki takiej wizytówce klienci mogą łatwo wybrać Twój numer i zadzwonić do Ciebie. Mogą też poprosić aplikację Mapy o poprowadzenie wprost pod Twoje drzwi. Mogą również zobaczyć, jak wyglądają zdjęcia Twojej firmy. Jest jeszcze jedno. Potencjalni klienci mogą zapoznać się z opiniami wystawionymi Twojej firmie przez obecnych klientów. To na tej podstawie najczęściej decydują, którą firmę wybiorą. Myślę, że to wystarczające argumenty przemawiające za założeniem wizytówki Google.

Czy wizytówka Google to element działań SEO? Teoretycznie nie, ale praktycznie tak.  Dzięki niej istnieje możliwość, że nawet jeśli nie masz swojej strony, to po wpisaniu nazwy firmy wyświetli się Twoja wizytówka. I to niemal na pierwszym miejscu! A w niej wszystkie potrzebne  informacje do pierwszego kontaktu z Tobą. Wizytówkę również można optymalizować pod kątem SEO, ale na początek samo założenie jej wystarczy.

Mamy wizytówkę, wiemy, na jakie słowa kluczowe chcemy być odnajdywani… czas na działanie. Tworzymy treści.

Tworzenie treści jest kluczowym elementem działań SEO. Najlepiej jest, kiedy na naszej stronie mamy osobną zakładkę z blogiem. Tam publikujemy artykuły, w których zawieramy nasze słowa kluczowe. Tworząc teksty pod SEO bardzo ważne jest, żeby pamiętać — mają one być przede wszystkim przyjazne użytkownikowi. Nie można więc tworzyć artykułu „5 porad dla działkowicza” i opisywać w nim trywialnych rad, takich samych jak na 743276847 innych stronach. Z kilku powodów:każdy, kto otworzy ten artykuł, po chwili z niego wyjdzie, szukając dla siebie bardziej wartościowej treści; strony z lepszą pozycją w wyszukiwarce sprawią, że nasz artykuł zniknie w tłumie kilkuset podobnych i zostanie przeczytany dopiero, kiedy podamy komuś bezpośredni link do niego.

Dlatego nie jest to łatwa część działań dotyczących SEO – słowa kluczowe powinny być jak najbardziej dopasowane do wyszukiwań użytkowników, artykuł musi być ciekawy… Nic więc dziwnego, że copywriting stał się zawodem, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem, a zapotrzebowanie na sprawnych twórców treści nie maleje.

Treści są, strona jest, co teraz? Audyt SEO.

Podstawowe działanie prowadzone przez każdą agencję marketingową, która chce sprawdzić, jak wygląda sytuacja Twojej strony w wyszukiwarce. Jest nim właśnie audyt SEO. Brzmi jak przeklikiwanie się pomiędzy tysiącami linijek kodu? Aż tak źle nie jest 😉 Wystarczy użyć kilku dostępnych narzędzi, takich jak Google Analytics czy Semstorm. Żeby ułatwić sobie codzienne zmagania z pozycjonowaniem strony, można również korzystać z przydatnych wtyczek do WordPress. Jedną z nich jest Yoast SEO. Więcej na temat wtyczek przeczytasz w artykule Macieja. Regularny monitoring pozycji strony, ilości słów kluczowych czy zachowania użytkowników na stronie, pozwala uniknąć wielu kryzysów, a dodatkowo jest źródłem informacji potrzebnych do dalszych działań związanych z optymalizacją pozycji strony w wyszukiwarce. I nie tylko!

Czy SEO jest łatwe?

Na to pytanie powinieneś znać odpowiedź po przeczytaniu tego tekstu. Niezależnie jednak od odpowiedzi pamiętaj, że takie firmy jak nasza są po to, żeby ułatwić Tobie zarządzanie obecnością w wyszukiwarce, czy opanować Twoją stronę internetową. Masz jakieś pytania, które po przeczytaniu tego tekstu wciąż pozostają bez odpowiedzi?

Skontaktuj się z nami, a na pewno rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości 🙂

Bożena Kurzyńska

Bożena Kurzyńska

Stażystka w eCommerce Team. Studentka drugiego roku na kierunku Mediaworking.