Twoja firma na mapach Google czyli jeden z kluczowych aspektów obecności online

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wizytówka Twojej firmy na mapach Google, powinna być jedną z pierwszych rzeczy, o której myślisz podczas planowania strategii obecności w Internecie.

Mogę śmiało napisać, że obecnie brak widoczności firmy na Google Maps jest odbierana przez klientów – lub potencjalnych klientów – negatywnie. Podobnie, jak podawanie nieaktualnych informacji w już istniejących wizytówkach. W przypadku wielu marek może to doprowadzić do rezygnacji z odwiedzin w danym miejscu lub spowodować pominięcie przez klientów wyboru Twojej usługi.

Wizytówki Google Maps są szczególnie ważne i przydatne w biznesach usługowych takich jak np. restauracje, salony kosmetyczne, gabinety lekarskie.

Google Maps w gastronomii

Weźmy na warsztat biznes gastronomiczny. Skończyły się czasy, kiedy chodziliśmy po ulicach, aby sprawdzić kartę menu wystawioną w witrynie miejsca, które chcemy odwiedzić. Dzisiaj praktycznie każdy robi “rekonesans” za pomocą swojego smartfona. Przed przekroczeniem progu restauracji, którą zamierza odwiedzić po raz pierwszy, szuka informacji na temat lokalizacji, godzin otwarcia, półki cenowej, karty dań oracz oczywiście opinii pozostawionych przez poprzednich gości. Pamiętajmy, że rekomendacja to jedno z najsilniejszych narzędzi marketingowych!

Za przykład powyżej wziąłem akurat restaurację, natomiast poszukiwanie rekomendacji od innych klientów dotyczy większości biznesów o charakterze lokalnym. Rekomendacje mają szczególne znaczenie w przypadku gdy użytkownik ma szeroki wybór podobnych miejsc w okolicy. Tak więc to, czy rzeczony Kowalski zje kolację w naszej restauracji – a nie u konkurencji – może zależeć od tego czy w łatwy sposób znajdzie wszystkie informacje, które go interesują i dodatkowo skłonią do zaufania właśnie nam.

Tworzenie wizytówki na Google Maps – od czego zacząć?

Poniżej opisuję na co należy zwrócić uwagę podczas Tworzenia wizytówki:

Podstawowe dane na temat firmy:

  • Nazwa firmy,
  • adres oraz lokalizacja firmy (pamiętaj, że w celach weryfikacyjnych Google na podany przez Ciebie adres wyśle tradycyjną pocztą kartkę z unikatowym kodem, który będziesz musiał wpisać w swoją wizytówkę).
  • kategorię działalności.
  • dane kontaktowe.
  • godziny otwarcia (pamiętaj aby podawać zawsze aktualne godziny otwarcia).

Dodatkowymi aspektami, które bardzo pozytywnie wpływają na wzrost widoczności Twojej wizytówki na mapie Google są:

  • Opisy oferowanych usług – bardzo ważne jest aby zawierały wartościowe słowa kluczowe – takie, które internauci faktycznie szukają.
  • Zdjęcia z Twojego miejsca (pamiętaj aby dodać materiały wysokiej jakości).
  • Jeśli Twoje miejsce jest bardzo atrakcyjne wizualnie to także spacer wirtualny, w którego stworzeniu pomoże Ci certyfikowany fotograf Google. Lista rekomendowanych fotografów Google

Zdobywaj dobre oceny od swoich klientów

To jeden z kluczowych aspektów obecności na Google Maps. Dobre opinie mają z jednej strony pozytywny wpływ na wzrost widoczności Twojej firmy na Google Maps, z drugiej natomiast strony zachęcają nowych – potencjalnych klientów do odwiedzin i skorzystania z Twoich usług.

Jak zdobywać pozytywne oceny od swoich klientów?

Najlepiej poproś osoby, które skorzystały z Twoich usług, o napisanie krótkiej recenzji na Google Maps (na pewno część zadowolonych klientów zgodzi się i poświęci te parę minut na dodanie oceny). Pamiętaj także aby za każdą opinię podziękować i zaprosić do kolejnego skorzystania z usług.

A co jeśli otrzymasz negatywną opinię?

Takie sytuacje też mogą się zdarzyć. Otwarcie się na Internet i social media wymaga przemyślenia strategii działania w takich sytuacjach. W takim przypadku na pewno należy możliwie jak najszybciej odpowiedzieć klientowi – tak aby czuł satysfakcję, że nie został zignorowany i że jego czas poświęcony na wyrażenie swojej opinii dał skutek.

Dla nas samych taka opinia negatywna powinna być także jasnym sygnałem, że coś poszło nie tak i że musimy dopracować jakiś aspekt naszej działalności. Dzięki obecności na Google Maps, opinia niezadowolonego klienta trafia bezpośrednio do nas i co zbawienne, możemy na nią zareagować błyskawicznie, a także wyciągnąć wnioski. To na pewno dużo lepsza sytuacja niż gdyby niezadowolony klient rozpowiadał opinie o naszej usłudze, a my nie mielibyśmy pojęcia, że coś zrobiliśmy niewłaściwie.

Założenie wizytówki w Google Maps to jedno, ale co dalej?

Poniżej zamieszczam kilka porad, których warto przestrzegać po założeniu wizytówki w Google Maps:

  1. Pamiętaj aby wszystkie informacje były zawsze aktualne – użytkownicy map Google traktują podane na nich informacje jako pewnik.
  2. Analizuj statystyki – wyciągaj wnioski– po dokonaniu poprawnej weryfikacji Twojej wizytówki w Google Maps zyskasz także dostęp do panelu analitycznego, w którym będziesz mógł dowiedzieć się w jaki sposób użytkownicy wyszukali Twoją firmę, gdzie pokazywała się Twoja wizytówka czy też to jakie materiały ich zainteresowały.
  3. Dzięki obecności w Google Maps zyskasz możliwość prowadzenia działań płatnych. Jeśli tylko zajdzie potrzeba zwiększenia ruchu na Twojej wizytówce w Google Maps, będziesz mógł dokonać działań płatnych o charakterze lokalnym. Wówczas Twoja wizytówka będzie pojawiała się na samej górze wyników wyszukiwania na daną frazę wpisaną do Google Maps. Płacić będziesz oczywiście jedynie za faktyczne kliknięcia w mapę.

 

Jeśli jesteś zainteresowany wykonaniem profesjonalnej wizytówki w Google Moja Firma (mapy Google) specjaliści eCommerce Team bardzo chętnie pomogą.

 

Piotr Jeske

Piotr Jeske

Współtwórca eCommerce Team. Ukończyłem Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu na wydziale Ekonomii. Z branżą internetową jestem związany ponad 15 lat. W tym czasie pracowałem m.in w BZ WBK (obecnie Santander Bank Polska) oraz Credit Agricole. Jestem entuzjastą rozwiązań internetowych oraz e-commerce w każdej postaci. Jestem niezależnym konsultantem strategii e-commerce dla dużej liczby podmiotów budujących lub rozwijających swoją obecność w Internecie.