Copywriting to nic innego niż czynność, która polega na tworzeniu tekstu do celów reklamowych lub na potrzeby innych form marketingu. Copywriter, to więc osoba, która zajmuje się ich pisaniem. W obecnym świecie, gdy dziennikarze parają się po godzinach copywriterstwem, copywriterzy tworzą teksty publikowane w prasie, a dziennikarze bez “fuchy po godzinach” i tak popadają w skłonności do nadmiernego zachwalania i narzucania innym rozwiązań i pomysłów które im akurat się podobają i odpowiadają, trudno przeprowadzić jasną granicę podziału i łatwo się pogubić.
Łatwiej będzie napisać jak powinien się zachowywać copywriter. A więc powinien znać potrzeby konsumentów oraz ich zachowania i na tej podstawie tworzyć swoje komunikaty. Przydatne są znajomość sztuki perswazji oraz nieskończone morze kreatywności, oryginalności i pomysłowości.
Pracę copywritera rozlicza się zazwyczaj od liczby napisanych znaków. Na kwotę za tekst składają się:
– research jakiego musi dokonać copywriter, aby napisać skuteczny tekst – często w internecie, ale także w formie wywiadu ze zleceniodawcą, który najlepiej zna swój produkt;
– zapoznanie się z profilem odbiorcy, aby móc zastosować skuteczne elementy perswazji;
– napisanie poprawnego językowo tekstu;
– wprowadzenie poprawek klienta
Jeżeli szykujesz się do współpracy z copywriterem:
– przygotuj merytoryczny wsad, na podstawie którego copywriter będzie mógł stworzyć copy. Określ do czego potrzebujesz tekstu, gdzie będzie opublikowany/wydrukowany, powiedz kim jest twój odbiorca oraz jakie są mocne i słabe cechy twojego produktu.
– Poproś o próbkę umiejętności – wielu copywriterów ma podpisane umowy o poufności i nie może publikować wszystkich swoich dzieł, które być może zechcą wysłać Ci w prywatnej wiadomości. W ten sposób uchronisz się również przed naciągaczami – wyłapując ewentualne błędy lub głupoty napisane dla innych klientów.
– Uzgodnij konkretny deadline – pamiętaj, że narzucenie terminu na “za trzy dni” to nie jest ustalenie a narzucenie. Uzgodnienie polega na komunikacji przynajmniej dwóch osób
Gdzie spotkasz się z pracą copywritera?
– scenariusze reklam (krótki i zapadający w pamięć przekaz),
– teksty na banerach i reklamach graficznych (krótki i zapadający w pamięć przekaz),
– strony internetowe (strategiczne rozplanowanie treści w witrynie),
– opisy produktów w sklepie (zachęta do zakupu),
– blog firmowy (przekazywanie wiedzy, zainteresowanie odbiorców, SEO),
– artykuły sponsorowane (prezentacja produktu, link building).
Copywriter to człowiek, który musi posiadać bardzo przekrojową wiedzę i niezwykle umiejętnie lawirować pomiędzy różnymi dziedzinami marketingu online i offline. Musi znać też wiele trudnych słów.
Poza tym jest znany również z tego, że pochłania niezliczone ilości kawy i pracuje po nocach – z tego powodu jest bohaterem biznesu kawowego oraz energetycznego – w Polsce również idolem górników. Copywriter to oś napędowa marketingowej machiny i za te zasługi dla ludzkości ma swoje święto – przypada ono 30 września. Na pewno nieprzypadkowo w dzień z długim jesiennym wieczorem oraz święto narodowe w Botswanie. Właśnie wtedy każdy przeciętny przedstawiciel swojego zawodu uwielbia oddawać się swojemu hobby – pracy.