Poukładamy Twój marketing

/Blog

AI versus eCommerce

Tytus Pobłocki
02.09.2025
Czy AI to przyszłość rynku ecommerce? Może niedługo wszyscy zapomnimy o Google i porównywarkach cen produktów w sklepach internetowych?

Nie ma nic bardziej wciągającego niż wybór przed dużym zakupem. Im większa inwestycja, tym więcej czasu zajmuje decyzja. Pamiętam zarwane noce przy pierwszym aucie – recenzje, opinie, filmy. Stres? Ogromny. Zły wybór może skończyć się nie tylko rozczarowaniem, ale i kosztowną nauczką.

Teraz przede mną wybór nowego laptopa. Ma świetnie wyglądać i działać bez zarzutu. Mamy rok 2025, więc o pomoc proszę AI. Miałem już swoje typy, ale chciałem sprawdzić, czy nie tracę przypadkiem okazji życia.

Efekt? Zaskoczenie. ChatGPT-5 polecił ofertę droższą o kilkaset złotych niż ta, którą sam znalazłem. No dobrze – ja spędziłem na polowaniach tydzień , a AI miało jedynie parę sekund. Punkt dla ludzkości? Nie tak szybko…

Zacząłem się zastanawiać: skąd ta odpowiedź? Dlaczego chatbot wybiera sklepy, o których nigdy wcześniej nie słyszałem? Z ciekawości sprawdziłem rynek porównywarek. Głośno ostatnio o przegranej sprawie Google vs Ceneo. Sąd przesądził, że gigant z Kalifornii będzie musiał zapłacić wielomilionową karę za ukrywanie wyników polskiej firmy w swojej wyszukiwarce.

Google będzie musiało zapłacić Ceneo 8 milionów [...]

Sytuacja ta rodzi pytanie o przyszłość wyszukiwarek internetowych i porównywarek cen. Gdzie tu miejsce dla AI? Dzisiaj bot na szczyt swojej listy wrzucił  sklep „krzak”, o którym nigdy wcześniej nie słyszałem. Cena była wyższa, więc machnąłem ręką, ale co, jeśli za jakiś czas będzie niższa? Czy ktoś z telefonem w ręku może jeszcze poznać całą rynkową ofertę, skoro część sklepów jest ukrywana przez Google?

Powtórzyłem test. Wynik był trochę lepszy, bliższy moim znaleziskom. Ale znów w topce znalazł się brzydki sklep Shopify, którego nie zna nikt, poza właścicielem domeny i jego pracownikami. Potencjał sztucznej inteligencji w tej dziedzinie jest ogromny, jednak brakuje jeszcze dużo, bym mógł polecić clankera do znajdywania okazji w internecie.

Czy AI stanie się przyszłością zakupów online, jak dziś przy wyszukiwaniu tanich lotów? Tego jeszcze nie wiem, ale mam wrażenie, że odpowiedź przyjdzie szybciej, niż nam się wydaje.

Oceń wpis
NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

Tytus Pobłocki

Social Media
Udostępnij ten post

/Polecane artykuły

Maciej Świstoń
07.11.2022
Jeśli prowadzicie profil prywatny w social mediach i chcecie zbudować silną markę osobistą, warto wiedzieć, jakie działania są pożądane, a z których lepiej zrezygnować, by uniknąć wpadki. Poniżej zebraliśmy 9 wskazówek, które przyniosą długofalowe korzyści i pomogą Wam w osiągnięciu sukcesu w social mediach.
Tomasz Kaczmarek
02.05.2024
Czy wiecie, że każdego dnia tysiące stron na WordPress pada ofiarą cyberataków? Czy można się przed tym uchronić? Naszym zdaniem tak, należy jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które zebraliśmy dla Was w naszym poradniku. Gotowi na dawkę wiedzy? Jeśli tak, to zaczynamy! 
Małgorzata Marcinkowska
08.09.2023
W obecnej epoce online, by zaistnieć w świadomości klientów, Wasza firma musi być widoczna w internecie. To właśnie tutaj potencjalni klienci poszukują informacji o produktach i usługach, które oferujecie. Jednym z kluczowych narzędzi, które pomaga zdobyć tę widoczność, jest wizytówka Google Moja Firma. W tym wpisie dowiecie się krok po
Bożena Kurzyńska
15.07.2020
Formaty reklam video na YouTube są bardzo zróżnicowane. To, który wybierzemy jest bardzo ważne w kontekście celu jaki zamierzamy osiągnąć. Liczba internautów w Polsce w maju 2019 roku wyniosła ogółem 28,3 mln. Z czego prawie 20mln korzysta z platformy YouTube. Daje to zasięg ponad 69,7%. (dane: PBI/Gemius maj 2019). Można