W dzisiejszym świecie reklama internetowa zdecydowanie zyskała na znaczeniu. Ludzie w dużej części przenieśli swoją aktywność do sieci. Za nimi podążyło wiele firm, aby tam zacząć budować swoją markę i “ściągać” do siebie konsumentów. Jeśli Ty również zastanawiasz się nad takim rozwiązaniem to warto, abyś najpierw prześledził krótką listę podstawowych czynności, jakie powinieneś zrobić przed podjęciem właściwie jakichkolwiek działań reklamowych.
1. Ustal cel
Aby robić skuteczne reklamy, najważniejsze jest ustalenie celu działań firmy, którą prowadzisz w internecie. Cele reklamowe mogą się różnić w zależności od biznesu, ale często można mówić o pewnych uniwersalnych kategoriach jak:
- podniesienie świadomości marki,
- zwiększenie sprzedaży,
- zwiększenie udziału w rynku.
Reklama w internecie posiada zarówno cele krótko, jak i długofalowe. Długofalowym celem jest – na przykład – budowanie świadomości marki, generowanie ruchu oraz sprzedaży.
Są jednak momenty, kiedy kampania musi działać błyskawicznie i jak najszybciej przynieść realne korzyści (jak na przykład przy akcjach promocyjnych).
2. Określ grupę docelową
Jest to kluczowy element, który ma realny wpływ na wybór strategii działania.
Dzięki szczegółowym informacjom na temat odbiorców można znaleźć, dotrzeć i skoncentrować wysiłki na konkretnych odbiorcach – ludziach z Twojej okolicy, konkretnego miasta, kraju czy z określonymi potrzebami. Bez przepłacania pieniędzy na zbyt szeroką grupę odbiorców. Każdą kreację możesz też dopasować do wybranej grupy odbiorców, aby poruszyć w niej bliższe tej grupie tematy i wzbudzić pożądane emocje.
3. Zastanów się, gdzie są Twoi odbiorcy
W tym miejscu warto pochylić się nad tworzeniem person. Ułatwią Ci one bliższe poznanie Twojego klienta i podpowiedzą, gdzie powinieneś go szukać. Persony symulują różne osoby uczestniczące w cyklu zakupu danego produktu lub usługi. Ich liczba zwykle zależy od złożoności oferty i zaplanowanej bazy odbiorców. Polega to na “fabularyzowaniu” profilu Twojego potencjalnego klienta. Jego celem jest zapewnienie, że przyjęte komunikaty i działania będą dostosowane do Twojej grupy odbiorców. Tworzenie persony obejmuje ich motywacje, problemy, hobby, odwiedzane kanały oraz informacje demograficzne, takie jak krótka biografia, wiek, płeć, stan cywilny, wykonywany zawód.
Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ persony działają jak przewodnik lub klucz do zrozumienia klienta. Informacje na temat person stają się nieocenionym źródłem do tworzenia kampanii czy wprowadzania nowych produktów bądź usług. Dzięki nim zaoszczędzisz sporo czasu i zyskasz wyższą pewność trafności dostarczanych treści. Więcej na ten temat dowiesz się w dalszej części artykułu.
4. Ułatw korzystanie z twojej strony tak, aby klienci nie mieli problemów z konwersją
Kiedy już uda Ci się przekonać do siebie klienta, to warto utrzymać go do samego końca.
Aby tak się stało, musisz zadbać o wygląd, przejrzystość i użyteczność Twojej strony internetowej bądź e-sklepu. To nie tylko pewien rodzaj wizytówki firmy, ale ogromna przestrzeń oddziałująca na decyzje zakupowe klienta. Dlatego aby go nie zniechęcić, zaprojektuj swoją stronę tak, żeby była ona prosta, przejrzysta i przyjemna w obsłudze.
Każdy element, który utrudni dotarcie do sfinalizowania transakcji, może okazać się zgubny dla całego procesu. Dlaczego? Bo kiedy już zachęcony klient napotka na drodze do dokonania zakupu przeszkody, to mogą go one zniechęcić na tyle, że całkowicie z niego zrezygnuje. Warto więc nie pozostawiać takich rzeczy przypadkowi i udać się do specjalistów UX bądź pokusić się o szczegółowe testy użyteczności serwisu. Nie wiesz, gdzie ich szukać? Napisz do nas, a doradzimy odpowiednie rozwiązanie.
5. Twórz interesujące kreacje zorientowane nie tylko na sprzedaż, ale także na budowę wizerunku
Jesteś już na dobrej drodze, by osiągnąć swój marketingowy cel, którym dosyć często jest sprzedaż. Pamiętaj jednak, że bez względu na cel, zawsze warto popracować również nad swoim wizerunkiem. Budowanie renomy może się okazać czymś o wiele bardziej skutecznym w dłuższej perspektywie. Komu konsument ufa bardziej? Produktom, których reklama krzyczy “kup mnie”, czy tym których marka działa lepiej niż jakakolwiek kreacja reklamowa i sygnuje niezawodność albo innowacyjność?
Jednym z bardziej obrazowych przykładów jest tutaj Apple, firma mająca przed obecną rozpoznawalnością swoje wzloty i upadki. Przede wszystkim przekazuje ona ludziom pewną ideę, przedstawia wartości, którymi się kieruje i przenosi to na produkt. Tym samym produkty Apple stały się swego rodzaju symbolem wartości brandu i pewną obietnicą. To połączenie drastycznie podbiło sprzedaż, a wysoka cena przestała mieć aż takie znaczenie – z czasem stała się właściwie dodatkową wartością. Warto popracować nad wizerunkiem swojej marki.
Jak stworzyć personę, aby Twoja reklama działała?
Jak już wyżej wspomniano, tworzenie person, zdecydowanie ułatwia zrozumienie Twojego klienta, jego potrzeb, zainteresowań i motywacji. Tym samym wspiera tworzenie strategii.
Persona zawiera cechy, umiejętności, potrzeby oraz cele indywidualnych klientów – nie całej grupy docelowej. Dlatego by miało to sens, należy stworzyć przynajmniej kilka person, a nie próbować iść na skróty i kierować się w stronę mniejszych bądź większych generalizacji.
W ramach wąsko zdefiniowanej grupy znajdą się zwykle całkiem różnorodne jednostki.
Od czego zacząć tworzenie persony?
- Opis persony powinien być oparty na pozyskanych wcześniej danych. Jeżeli to możliwe, powinien bazować przede wszystkim na analizie i ocenach obecnych klientów. Informacje na ten temat możesz znaleźć w danych pozyskanych z mediów społecznościowych, stron internetowych czy innych narzędzi służących analizie ilościowej i jakościowej. Jednym z nich jest, chociażby darmowy Google Analytics.
- Kolejnym skutecznym sposobem, może być analiza odbiorców Twojej konkurencji. Przyglądanie się działaniom rynkowych graczy i pozwala spojrzeć na problem od innej strony i uchronić się przed popełnionymi już przez nich błędami.
- Następnym krokiem jest już tworzenie samej persony, do czego potrzebne Ci będzie nadanie jej imienia, podania krótkich informacji demograficznych – jak: wiek, płeć, miejsce zamieszkania i wykształcenie. Warto spróbować dodać także dane na temat pracy: czym się zajmuje, jakie ma stanowisko, zakres obowiązków, jak duża jest firma oraz rodzaj branży, w jakich godzinach i w jakim systemie zmianowym pracuje.
- Istotną kwestią jest również dodanie elementów bardziej “humanizujących” naszą personę. Są nimi: krótka biografia, rodzina, hobby, wyznawane wartości, jakie ma ambicje czy motto życiowe.
- Równie przydatne jest naświetlenie tego, jak wygląda jego typowy dzień. Chodzi tutaj o zrozumienie jego codziennych rytuałów. O której wstaje, co czyta do śniadania, jak jeździ do pracy, czym zajmuje się w wolnym czasie? Ta część pozwala na zdefiniowanie kluczowych punktów styku z marką (o czym będzie mowa później).
Ostatecznie musisz znaleźć zarówno cele, jak i problemy Twoich odbiorców, aby dostarczyć im już gotowe rozwiązania w postaci Twojego produktu bądź usługi. Na koniec pozostaje tylko uporządkować wszystkie, zebrane informacje w jedną spójną całość pod postacią person. Pomóc Ci w tym mogą platformy dostępne w internecie.
Rola punktów styku w tworzeniu reklamy
Punkty styku – jak sama nazwa wskazuje – są miejscami, gdzie nasz klient ma kontakt z marką. To nie musi być bezpośredni moment użytkowania produktu, a również jego reklama. Aby jednak się tego wszystkiego dowiedzieć, trzeba sobie odpowiedzieć na pytania: jak wygląda dzień klienta i z jakimi kanałami komunikacji ma do czynienia na co dzień.
Jeśli nadal zastanawiasz się, jak wybrać kluczowe punkty styku, to skorzystaj z poniższych kryteriów. Są nimi:
- budowanie zasięgu, czyli poszukiwanie popularnych platform w grupie docelowej – musisz wiedzieć, czy Twoja grupa docelowa najwięcej czasu spędza na przeglądaniu filmików na YouTube, woli słuchać podcastów, a może jest w grupie fanów TikToka? Zwykle zależy to od wspomnianych już celów oraz wieku odbiorców;
- dopasowanie komunikatu do grupy docelowej, czyli np. język grupy docelowej – w tej kwestii musisz pamiętać, że innymi określeniami posługują się młodzi ludzie, a innym bardziej dojrzali wiekowo konsumenci. Jest to szczególnie trudne wśród młodzieży, ze względu na stale zmieniające się trendy. Dlatego warto mieć to na uwadze;
- możliwości przekazywania określonych treści i interakcji z klientami – oczywiście musisz również wziąć pod uwagę, by Twoja reklama była dopasowana formą do medium, w jakim chcesz ją przedstawić i zachęcała do wejścia w interakcję.
Podsumowanie
Jak widzisz, tworzenie dobrych i skutecznych reklam to dość złożony proces. Trzeba bezwzględnie pamiętać, że zawsze zaczynasz od własnego celu i ustalenia do kogo, tak naprawdę chcesz trafiać. Jednak dopiero później następuje budowania person i ich kluczowych punktów styku. To one stają się kluczem do budowania strategii. Nie zapominaj przy tym, jak ważny jest wizerunek Twojej firmy oraz strona internetowa jako – zwykle – ostatni element procesu zakupowego. Jeśli jednak chcesz podejść do sprawy profesjonalnie – to zleć ją ekspertom, którzy zrobią to za Ciebie.