ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Jak prowadzić bloga i ułatwić sobie regularne pisanie?

/Blog

Jak prowadzić bloga i ułatwić sobie regularne pisanie?

Maciej Świstoń
Jak zacząć prowadzić bloga

Firmowy blog ma cały szereg zalet. Od wsparcia w budowaniu profesjonalnego wizerunku marki bądź konkretnej osoby, przez tematykę widoczności w wyszukiwarkach aż po generowanie leadów, edukacji czy – po prostu – pojawienia się w internecie. Trzeba jednak pamiętać, że zawsze powstaje on w konkretnym celu i wymaga pewnego przygotowania, konsekwencji i poświęcenia pewnych zasobów. Od czego zacząć tworzenie bloga?

O tym, dlaczego warto zacząć pisanie bloga więcej dowiecie się z wpisu “Content marketing – dlaczego warto prowadzić blog firmowy?” choć zdradzę, że zalet jest zdecydowanie więcej niż wad.

Czytając całość dowiesz się:

  • gdzie możesz zacząć tworzyć bloga;
  • na co zwrócić uwagę tworząc treść;
  • dlaczego warto ustalić cel;
  • gdzie szukać inspiracji.

Prowadzenie bloga “no code”

Nie żyjemy w czasach stron tworzonych mozolnie w HTML/CSS i wymagających znajomości stojących za nimi technologii. Idea “no code” postępuje na tyle dynamicznie, że w sieci zaistnieć może właściwie każdy. Wystarczy rzucić okiem na media społecznościowe, których interaktywny charakter sprawił, że właściwie niemal każdy ma głos i może skomentować dowolny opublikowany wpis – nieistotne, czy komentarz będzie adekwatny, czy całkowicie bezsensowny. 

Jest to oczywiście wodą na młyn dla daleko idących tez, że social media niszczą demokrację i pokazują najgorszą stronę człowieka. Warto jednak dostrzec też drugą stronę medalu i zwrócić uwagę na bezprecedensowy inkluzywny charakter takiej komunikacji i otwarcie dostępu do wiedzy. Wiedzy, którą ludzie całkowicie za darmo dzielą się w komentarzach i jedynym problemem jest to, że te komentarze po prostu giną wraz z rosnącą liczbą nowych wzmianek. Dlatego warto zacząć pisać blogi, co jest coraz bardziej proste – ponieważ samych platform jest też coraz więcej.

Jak zacząć pisać bloga – od pomysłu do platformy 

Najprostszym sposobem na rozpoczęcie przygody z blogowaniem jest skorzystanie z gotowej i najlepiej darmowej platformy. Najpopularniejsze spośród nich to Blogger (Google) oraz WordPresss (jako blog, nie CMS). To bardzo podobne do siebie i niemal całkowicie darmowe platformy. Bez jakiejkolwiek wiedzy technicznej będziecie mogli tworzyć treści i widzieć je w sieci. Problemy są jednak – przynajmniej – 2 i dotyczą widoczności oraz faktu, że taki blog nie jest wasz.

Z perspektywy eCommerce Team i naszego doświadczenia najlepszą opcją jest dopięcie bloga do istniejącej strony bądź sklepu. Najpopularniejsze CMS (jak Drupal czy WordPress) umożliwiają dodawanie wpisów blogów i dają szerokie możliwości “dbania o SEO” oraz elementy graficzne. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku popularnych SaaS, czyli największych platform sklepowych dostępnych w modelach abonamentowych (jak Shoper, Shoplo czy Shopify). Warto jednak pamiętać, że tylko CMS pozwoli za darmo i bez większej wiedzy technologicznej pilnować aspektów związanych z widocznością w Google dzięki różnym wtyczkom. 

Zarówno w przypadku blogów wspomnianych na początku akapitu, jak i platform SaaS takie dodatkowe elementy zwykle są też dodatkowo płatne.

O czym pamiętać i jak prowadzić bloga?

Tworząc bloga i myśląc o jego promocji warto ustalić jakiś konkretny cel i pomyśleć o odbiorcach. Inaczej dobierzemy słownictwo tworząc bloga dla nastolatków, zaś inaczej jeżeli naszą założoną na wstępie i bez analizy dalszych danych grupą docelową są zamożni klienci inwestujący na rynkach finansowych. Inaczej też sam blog będzie wyglądał, gdy za jego cel postawicie edukację, a inaczej gdy takim celem będzie recenzowanie drogich alkoholi. 

Oczywiście fajnie mieć pięknego bloga i animowanego na sto różnych pomysłów, ale jeżeli wśród klientów macie 50% osób korzystających ze starego Internet Explorera – te animacje mogą się zwyczajnie nie wczytać. Nie sposób zapomnieć o tak fundamentalnych kwestiach, gdy zaczynacie tworzyć stronę agregującą wasze blogowe wpisy i projektując samą stronę wpisu. 

Warto też pamiętać, że ekrany utrudniają czytanie. Szereg badań wskazuje, że ludzie bardziej skanują tekst niż go realnie czytają (najfajniej pokazuje to eytracking). W sieci walczymy o uwagę użytkowników, a jej utrzymanie to nierzadko marzenie. Ściany tekstu, brak wyróżników i zdjęć sprawia, że nasz tekst zostanie “przeskanowany” bardzo szybko i niewiele z tego mamy (a możemy to zweryfikować w Google Analytics, bądź obejrzeć całą sesję na przykład w Microsoft Clarity).

eytracking treści, wpisów blogowych
Skanujemy tekst na kształt litery “F”, zatrzymując wzrok na różnego rodzaju wyróżnieniach i zdjęciach. Jeżeli ich nie ma (pierwszy ekran), zainteresowanie dość szybko się kończy.

Podsumowując, zaczynając pisanie warto pamiętać o elementach technicznych. Szkoda naszego czasu, jeżeli stworzone przez nas treści nie będą możliwe do skonsumowania bądź będą tę konsumpcję mocno utrudniać i ograniczać. Pamiętaj:

  • dopasuj język do odbiorcy;
  • zadbaj o dostępność swojego bloga;
  • unikaj ścian tekstu;
  • dbaj o zdjęcia;
  • staraj się pisać możliwie przystępnie;
  • stosuj wyróżnienia w tekście;
  • czytaj nasz blog, bo tego jest więcej.

Gdzie szukać inspiracji pisząc bloga?

W czasach niepokojów i kryzysów ludzie są przesyceni informacjami i szukają mediów, które im te informacje wyselekcjonują. Sam wierzę, że każdy specjalista tworzący treść powinien starać się zrozumieć: po co, dla kogo, w jakim kontekście i jakiej formie powinien ją tworzyć. To wiążę się z tym, że zwyczajnie powinien być na bieżąco. Nie da się tworzyć contentu bez analizy i researchu. Z doświadczenia jednak mogę wskazać, gdzie warto bywać, by pomysły wpadały właściwie same. 

1. Tworząc bloga obserwuj dyskurs polityczny

Nic tak nie warunkuje tego, czym interesują się ludzie, jak polityka i politycy. To wdrażane przez nich zmiany podsuwają internautom tematy, o których warto wiedzieć więcej. Świetnym przykładem jest chociażby PIT2, tematyka WIBOR czy posiedzeń RPP. Kto wie, jakie tematy zostaną wprowadzone na świecznik jutro?

Google Trends wykres
Google Trends świetnie pokazuje, czego ludzie szukają. 

2. Prowadzenie bloga to też obserwacja tego, co robi konkurencja, portale branżowe i media

Warto podglądać innych, korzystać z ich wiedzy i starać się też możliwie cytować i nawiązywać współpracę prowadząc bloga. To niezwykle istotne w świecie absolutnego przesytu informacjami. Pandemia COVID-19 pokazała, że ludzie zaczęli doceniać proste i rzetelne źródła, które nie serwują im wszystkiego – a raczej przebierają to, co już w sieci jest. 

wykres comscore, zainteresowanie rządowymi domenami
Ludzie w pandemii wrócili do telewizji i rządowych domen (na zdjęciu zainteresowanie właśnie rządowymi domenami w określonym przedziale czasowym).

Więcej o tym jak pisać bloga i skąd czerpać pomysły w kolejnym wpisie!

To tylko pierwsza część wpisu, bo takich inspiracji jest o wiele więcej. Pisanie i całe tworzenie bloga to niezwykle interesujący i odpowiedzialny proces. Warto się przygotować i śledzić naprawdę różnorodne media. W kolejnym wpisie postaram się skupić wyłącznie na inspiracjach, wśród których pojawi się – między innymi – Wykop, 4Chan czy Quora bez których nie wyobrażam sobie “bycia na bieżąco”. Postaram się opowiedzieć też, dlaczego nie do końca warto polegać na AI. 

4.8/5 - (13 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Maciej Świstoń

    CONTENT HUB LEADER/SOCIAL MEDIA
    Interesuję się tematyką video i technologią. Tworzę strony WWW, a po godzinach fotografuję i wykładam na UAM. Nowinki to moja specjalność. W eCommerce Team zajmuję się tworzeniem treści.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Małgorzata Marcinkowska
    Zastanawialiście się kiedyś, po co prowadzić profil w kilku językach? Spójrzcie na to z innej strony: nie da się dobrze komunikować, jeśli ludzie nie rozumieją tego, co mówicie. Pytanie, jak osiągnąć to porozumienie, kiedy Wasi odbiorcy mówią w różnych językach? Z artykułu dowiecie się, jak zarządzać wielojęzycznym profilem w social
    Maciej Świstoń
    Tworzenie atrakcyjnych treści w mediach społecznościowych jest niezwykle ważne, jeśli chcemy budować rozpoznawalność swojej marki w internecie. Kreatywny sposób komunikacji z odbiorcami wykorzystywany jest w szczególności na Instagramie, gdzie od dłuższego czasu popularnością cieszą się rolki.  Dynamiczne, krótkie filmy odtwarzane w pętli nie tylko angażują widza, ale pozwalają w szybki
    Maciej Świstoń
    Raport Nielsena (The Nielsen Total Audience Report Hub) potwierdza, że w obecnych czasach ludzie są przesyceni informacjami, więc szukają mediów, które pomogą im wyselekcjonować najważniejsze treści. Dlatego każdy specjalista i specjalistka zajmujący się contentem powinni zawsze być na bieżąco i tworzyć treści w odpowiednim kontekście oraz formie. Kluczową kwestią jest
    Bożena Kurzyńska
    Z okazji Dnia Matki a.d. 2020 postanowiliśmy przyjrzeć się reklamom video oraz akcjom marketingowym, w których występują właśnie one. Prezentujemy Wam więc „Mamy w marketingu, czyli subiektywną listę eCommerce Team” złożoną z najciekawszych reklam, w których pojawia się postać mamy. Sprawdźcie koniecznie! Mamy w marketingu, czyli subiektywna lista eCommerce Team