Kilka słów o Black Friday – statystyki
Black Friday – czyli Czarny Piątek – jako inicjatywa pochodzi z USA i od lat cieszy się rosnącą popularnością na całym świecie. W Polsce również stał się jednym z kluczowych dni dla handlu. Statystyki pokazują, że w tym dniu w 2022 roku sprzedaż wzrosła średnio o 118% w porównaniu do innych dni w roku.
Należy jednak zaznaczyć, że w 2021 roku sprzedaż podczas BF wzrosła o 160%, więc był to spadek o 26%(1). Nie wiemy, jak ten dzień będzie wyglądał w tym roku, ale na pewno warto przygotować się na to, że atrakcyjne promocje mogą nie wystarczyć, aby odnieść sukces sprzedażowy.
Black Friday, a stali klienci
Podczas Czarnego Piątku w Waszych e-sklepach pojawia się zazwyczaj wielu nowych użytkowników, którzy zostali skuszeni do odwiedzin atrakcyjną zniżką. Jednak wielu z nich nie wraca po kolejne zakupy, gdy okres promocyjny się kończy.
Dlaczego warto zadbać o to, aby nowych klientów przekształcić w tych lojalnych? Zdobycie nowego kupującego jest znacznie droższe niż utrzymanie już istniejącego. Według The Harvard Business Review zwiększenie retencji klientów o 5% zwiększa zyski o 25-95%.
Dlatego warto wykorzystać Black Friday nie tylko do jednorazowej sprzedaży, ale przede wszystkim do budowania długotrwałych relacji z klientami. Stały klient to gwarancja regularnych zakupów i większej wartości koszyka zakupowego.
Jak zdobyć klientów podczas Black Friday?
Aby jednak przekształcić jednorazowych kupujących w stałych klientów – najpierw trzeba ich zdobyć. Czarny Piątek jest ku temu idealną okazją. Oto lista działań, które warto podjąć już od początku listopada:
- Działania płatne – zainwestujcie w skuteczne kampanie reklamowe, może to być reklama na Facebooku, Instagramie lub Google Ads – w zależności od tego, gdzie są Wasi klienci. Pokażcie, dlaczego warto wybrać Wasze produkty i jakie promocje oferujecie tego dnia.
- Atrakcyjne promocje – upewnijcie się, że zniżki, które oferujecie w tym dniu będą wyższe niż te, które oferujecie na co dzień, np. za zapis do newslettera. Przypominamy, że będzie to pierwszy Czarny Piątek z dyrektywą Omnibus, która ma zwalczać nieuczciwe praktyki w kwestii promocji.
- Komunikacja w social mediach – komunikację w social mediach w obrębie tego tematu polecamy zacząć jak najwcześniej, aby przygotować Waszych obserwujących na to, jakie promocje znajdą.
Jak zmienić nowych konsumentów w lojalnych?
Black Friday to doskonała okazja, aby docelowo zyskać stałych i lojalnych klientów. Warto zacząć to robić od razu po pierwszym zakupie! Zobaczcie, jak możecie do tego podejść:
- Programy lojalnościowe – wprowadźcie programy lojalnościowe, które będą nagradzać klientów i zachęcać do powrotu. Może to być system punktowy, promocje schodkowe, rabaty dla stałych klientów czy prezenty za osiągnięcie określonej wartości zakupów.
- Mailing – zbierajcie wszystkie możliwe zgody i twórzcie bazę z nowych klientów. Następnie regularnie informujcie ich nowościach, promocjach w Waszym sklepie czy innych zaletach, których nie znajdą u innych sprzedawców. Zakupy dokonane podczas BF to ciekawy punkt zaczepienia do sugerowania kolejnych produktów.
- Remarketing i analityka – możecie wykorzystać także dane osób, które oglądały różne produkty lub dodały coś do koszyka i porzuciły zakupy. Pamiętajcie – dane stają się jedną z najbardziej wartościowych walut świata e-commerce. Warto zadbać o to, aby system analityczny nie był dziurawy w momencie, gdy na stronie będzie bardzo wielu spragnionych okazji użytkowników.
- Zadbajcie o doświadczenia klienta – dostarczenie paczki w terminie to tylko pierwszy i najbardziej podstawowy krok do budowy pozytywnych doświadczeń zakupowych. Zaprojektujcie doświadczenia użytkownika w taki sposób, aby nie zapomniał o Was, gdy kolejny raz będzie chciał coś kupić. Może warto dołożyć jakiś list do paczki lub wysłać spersonalizowany mailing? Można też zaoferować rabat na kolejne zakupy albo poprosić o opinię ze zdjęciem i rekomendacje.
Black Friday to szansa na zysk przez cały rok!
Ten dzień i właściwie cały okres poprzedzający święta to doskonała okazja nie tylko do zwiększenia sprzedaży, ale przede wszystkim do zdobycia i przekształcenia nowych klientów w tych powracających i lojalnych. Inwestując w budowanie relacji z klientem, możemy liczyć na stały i stabilny wzrost zysków. Warto jednak pamiętać o tym cały rok, a nie jedynie w listopadzie czy okresie świątecznym. Dlatego jeśli potrzebujecie wsparcia w budowaniu długoterminowej strategii marketingowej, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą.
Źródła:
1 – RetailNet.