Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Black Friday to szansa na zysk przez cały rok

/Blog

Black Friday to szansa na zysk przez cały rok

Oliwia Stachowska
Wielu sprzedawców podchodzi do Black Friday jak do okazji zwiększenia przychodów w sklepie w ostatni piątek listopada. Nie popełniajcie ich błędów – przekujcie wyniki tego sprzedażowego święta na bardziej długofalowe korzyści. Podpowiemy Wam jak!

Kilka słów o Black Friday – statystyki 

Black Friday – czyli Czarny Piątek – jako inicjatywa pochodzi z USA i od lat cieszy się rosnącą popularnością na całym świecie. W Polsce również stał się jednym z kluczowych dni dla handlu. Statystyki pokazują, że w tym dniu w 2022 roku sprzedaż wzrosła średnio o 118% w porównaniu do innych dni w roku. 

Należy jednak zaznaczyć, że w 2021 roku sprzedaż podczas BF wzrosła o 160%, więc był to spadek o 26%(1). Nie wiemy, jak ten dzień będzie wyglądał w tym roku, ale na pewno warto przygotować się na to, że atrakcyjne promocje mogą nie wystarczyć, aby odnieść sukces sprzedażowy

Black Friday, a stali klienci

Podczas Czarnego Piątku w Waszych e-sklepach pojawia się zazwyczaj wielu nowych użytkowników, którzy zostali skuszeni do odwiedzin atrakcyjną zniżką. Jednak wielu z nich nie wraca po kolejne zakupy, gdy okres promocyjny się kończy.

Dlaczego warto zadbać o to, aby nowych klientów przekształcić w tych lojalnych? Zdobycie nowego kupującego jest znacznie droższe niż utrzymanie już istniejącego. Według The Harvard Business Review zwiększenie retencji klientów o 5% zwiększa zyski o 25-95%.

Dlatego warto wykorzystać Black Friday nie tylko do jednorazowej sprzedaży, ale przede wszystkim do budowania długotrwałych relacji z klientami. Stały klient to gwarancja regularnych zakupów i większej wartości koszyka zakupowego.

Jak zdobyć klientów podczas Black Friday?

Aby jednak przekształcić jednorazowych kupujących w stałych klientów – najpierw trzeba ich zdobyć. Czarny Piątek jest ku temu idealną okazją. Oto lista działań, które warto podjąć już od początku listopada:

  1. Działania płatne zainwestujcie w skuteczne kampanie reklamowe, może to być reklama na Facebooku, Instagramie lub Google Ads – w zależności od tego, gdzie są Wasi klienci. Pokażcie, dlaczego warto wybrać Wasze produkty i jakie promocje oferujecie tego dnia.
  2. Atrakcyjne promocje – upewnijcie się, że zniżki, które oferujecie w tym dniu będą wyższe niż te, które oferujecie na co dzień, np. za zapis do newslettera. Przypominamy, że będzie to pierwszy Czarny Piątek z dyrektywą Omnibus, która ma zwalczać nieuczciwe praktyki w kwestii promocji. 
  3. Komunikacja w social mediach – komunikację w social mediach w obrębie tego tematu  polecamy zacząć jak najwcześniej, aby przygotować Waszych obserwujących na to, jakie promocje znajdą.

Jak zmienić nowych konsumentów w lojalnych?

Black Friday to doskonała okazja, aby docelowo zyskać stałych i lojalnych klientów. Warto zacząć to robić od razu po pierwszym zakupie! Zobaczcie, jak możecie do tego podejść:

  1. Programy lojalnościowe – wprowadźcie programy lojalnościowe, które będą nagradzać klientów i zachęcać do powrotu. Może to być system punktowy, promocje schodkowe, rabaty dla stałych klientów czy prezenty za osiągnięcie określonej wartości zakupów.
  2. Mailing – zbierajcie wszystkie możliwe zgody i twórzcie bazę z nowych klientów. Następnie regularnie informujcie ich nowościach, promocjach w Waszym sklepie czy innych zaletach, których nie znajdą u innych sprzedawców. Zakupy dokonane podczas BF to ciekawy punkt zaczepienia do sugerowania kolejnych produktów.
  3. Remarketing i analityka – możecie wykorzystać także dane osób, które oglądały różne produkty lub dodały coś do koszyka i porzuciły zakupy. Pamiętajcie – dane stają się jedną z najbardziej wartościowych walut świata e-commerce. Warto zadbać o to, aby system analityczny nie był dziurawy w momencie, gdy na stronie będzie bardzo wielu spragnionych okazji użytkowników.
  4. Zadbajcie o doświadczenia klienta – dostarczenie paczki w terminie to tylko pierwszy i najbardziej podstawowy krok do budowy pozytywnych doświadczeń zakupowych. Zaprojektujcie doświadczenia użytkownika w taki sposób, aby nie zapomniał o Was, gdy kolejny raz będzie chciał coś kupić. Może warto dołożyć jakiś list do paczki lub wysłać spersonalizowany mailing? Można też zaoferować rabat na kolejne zakupy albo poprosić o opinię ze zdjęciem i rekomendacje.

Black Friday to szansa na zysk przez cały rok!

Ten dzień i właściwie cały okres poprzedzający święta to doskonała okazja nie tylko do zwiększenia sprzedaży, ale przede wszystkim do zdobycia i przekształcenia nowych klientów w tych powracających i lojalnych. Inwestując w budowanie relacji z klientem, możemy liczyć na stały i stabilny wzrost zysków. Warto jednak pamiętać o tym cały rok, a nie jedynie w listopadzie czy okresie świątecznym. Dlatego jeśli potrzebujecie wsparcia w budowaniu długoterminowej strategii marketingowej, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Źródła:


1 – RetailNet.

5/5 - (3 votes)
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

    * Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celu informacyjnym i marketingowym, opisanym w Polityce prywatności
    * Pole obowiązkowe

    Oliwia Stachowska

    CONTENT/SOCIAL MEDIA/CONTENT
    W wolnym czasie lubię podróżować i tworzyć rękodzieło. W eCommerce Team zajmuję się przede wszystkim prowadzeniem social mediów.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Link building
    Agata Kieć
    Link building to teraz jeden z najważniejszych elementów SEO. Polega na pozyskiwaniu odnośników z innych stron internetowych, które przekierowują na stronę. Dzięki temu procesowi, można zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google oraz wpłynąć na jej reputację w sieci. Jednak, aby pozyskiwanie linków było skuteczne, trzeba działać w sposób odpowiedni
    Oliwia Stachowska
    Ile kosztuje reklama na Facebooku? – to pytanie zadaje sobie każda osoba, która dopiero zaczyna przygodę z promowaniem swoich usług lub produktów na Facebooku. Odpowiedź jednak nie jest jednoznaczna – reklama kosztuje tyle, ile jesteście w stanie za nią zapłacić. W tym wpisie wyjaśnimy, co składa się na cenę kampanii
    Oliwia Stachowska
    LinkedIn to platforma, która gromadzi przede wszystkim ludzi ze świata biznesu. Możecie na niej działać zarówno jako marka, poprzez konto firmowe, jak i poprzez swój profil osobisty. Często jednak pojawia się pytanie, na którym z nich lepiej publikować? W tym wpisie porównamy oba rodzaje kont i wyjaśnimy, kiedy warto prowadzić
    Tytus Pobłocki
    Rolki szybko stały się jedną z najbardziej popularnych form treści na Instagramie. Co więcej, ostatnia aktualizacja pozwoliła na dodawanie filmów dłuższych niż promowane wcześniej materiały poniżej 90 sekund. dlatego warto tworzyć bardziej skomplikowanych treści, składające się z kilku, a nawet kilkunastu różnych filmów, ujęć lub zdjęć. Innymi słowy - w