ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Jak wybrać domenę, czyli pierwsze kroki w tworzeniu strony internetowej

/Blog

Jak wybrać domenę, czyli pierwsze kroki w tworzeniu strony internetowej

Julia Kasperczak
jak wybrać domenę

Jedną z pierwszych decyzji gdy zaczynasz tworzyć stronę, będzie wybranie jej adresu internetowego. Stron internetowych jest mnóstwo, a wolnych adresów z każdym dniem coraz mniej. Dlatego dzisiaj kwestia domeny jest poruszana już nawet przy tworzeniu nazwy firmy czy produktu! Jest to sprawa trudna, ponieważ błąd popełniony na tym etapie, będzie bardzo trudno później odkręcić. Dlatego przygotowaliśmy listę, dzięki której ta decyzja będzie dla Ciebie łatwiejsza.

struktura domeny

Czym jest domena?

Domena to nic innego niż fragment adresu URL pod którym można wyszukać naszą markę w internecie. Jest to ciąg informacyjny powiązany z DNS (Domain Name System), który pozwala na tłumaczenie jej na adres IP – język rozumiany przez roboty oraz urządzenia sieciowe. Składa się ona z nazwy oraz rozszerzenia. Nieodpowiednio dobrana domena odstraszy klientów, jeśli nie wzbudzi zaufania. Upewnij się, że wybrany przez Ciebie adres internetowy spełni 4 zasady opisane poniżej.

1 – Odpowiednia nazwa domeny.

Nie ma nic gorszego niż nazwa strony, której trzeba się uczyć – Twój klient po prostu ją zapomni. W ten sposób stracisz szansę na polecenie Twojej marki, czy na ponowne zakupy. Zrezygnuj z długich i trudnych do wymówienia (oraz zapamiętania) słów oraz tym bardziej wyrażeń. Staraj się znaleźć prostą i chwytliwą nazwę firmy, która zostanie z Twoim klientem na dłużej. Liczby i myślniki często nie są dobrym pomysłem ponieważ utrudniają zapamiętanie i choć mogą dobrze wyglądać na ekranie, to w reklamie radiowej czytam-myślnik-ksiazki.com.pl nie brzmi już specjalnie prosto. 

Czy w adresach stron www można używać polskich znaków?

Tak, nic nie stoi na przeszkodzie, jeżeli chcesz zarejestrować domenę z polskimi znakami (np. ą,ę). Takie domeny nazywają się IDN, co można rozwinąć do Internationalized Domain Name. Strona będzie się poprawnie wyświetlała. Ten wybór nie powinien mieć też negatywnego wpływu na SEO (mówi o tym samo Google: https://www.youtube.com/watch?v=74FiBesPkI4&t=1s). Radzimy jednak się zabezpieczyć i obok domeny przykład.pl zarezerwować również nazwę przyklad.pl a następnie jedną z nich przekierować na drugą. Dlaczego? Po pierwsze, litera Ł jest unikatem z polskiego alfabetu. Na klawiaturze z inną konfiguracją trudno będzie ten znak w ogóle wpisać. Po drugie: wpisanie nazwy bez korzystania z klawisza alt (niezbędnego do zmiany L w Ł) jest po prostu szybsze – nie jest to może kluczowa sprawa, ale… Po trzecie: użytkownicy internetu przywykli do usuwania polskich znaków podczas wpisywania adresów, więc duża grupa odruchowo Ł skasuje. A wtedy nie będą mogli dostać się na Twoją stronę internetową. Pamiętaj, że wadą takiego rozwiązania jest opłacanie 2 domen.

Nie jest to proste zadanie, ale warto poświęcić temu zagadnieniu więcej czasu. Dobrze wybrana domena  pozwoli na marketing szeptany, w którym to klient poleca Twoją markę. Jest to darmowa droga do zwiększenia sprzedaży, bo nic nie płacisz za taką reklamę.

2 – Nie sabotuj swojej (przyszłej) działalności.

Źle dobrana nazwa sprawi, że ciężko będzie poszerzyć markę o niezaplanowane wcześniej usługi. Jeśli w adresie obiecujesz sklep z książkami (np ksiazka.pl), użytkownik nie będzie się spodziewał, że w ofercie znajdzie gry komputerowe. Dlatego nie weźmie nawet pod uwagę Twojej strony, szukając najnowszego Wiedźmina. Masz więc 4 opcje:

  1. Znajdź nazwę na tyle szeroką, żeby pozwoliła Ci na rozwój. Zamiast książka.pl możesz wybrać kultura.pl – zmieścisz w niej o wiele więcej produktów. Pamiętaj, domena ma pasować do Twojej działalności.
  2. Możesz wymyślić nazwę, która nie ogranicza w żaden sposób Twoich usług. Na przykład Google, Empik, czy Allegro. Minusem takiej nazwy jest fakt, że trzeba ją spopularyzować często przez reklamę.
  3. Zaakceptować, że nasza nazwa wskazuje jasno na naszą usługę i się jej trzymać. 
  4. Zaakceptować, że nasza nazwa wskazuje jasno na naszą usługę, ale… Nic nie stoi na przeszkodzie, aby powiększać nasz asortyment. Na stronie ksiazka.pl nikogo nie zaskoczą zakładki do książek. Pamiętaj , że nawet jeśli teraz uważasz, że Twoja marka ograniczy się do jednej usługi, w przyszłości  może się to zmienić. Amazon na początku sprzedawał książki. Aktualnie jest największym na świecie sklepem internetowym.

3 – Sprawdź, zanim kupisz domenę.

Kot w worku w postaci domeny wybranej w ciemno to nie najlepszy start dla biznesu. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, wyszukaj ją w przeglądarce i sprawdź co możesz na jej temat znaleźć. Być może jest już zajęta, albo nie chcesz budzić skojarzeń z wynikami wyszukiwania. Polecamy także sprawdzić w poniższych linkach, czy nie jest zarejestrowana znakiem towarowym, który oznacza, że inna firma posiada prawa do nazwy i logo. 

Wyszukiwarka polskich znaków towarowych: https://ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl/search/simple-search

Wyszukiwarka unijnych znaków towarowych: https://euipo.europa.eu/eSearch/

Wyszukiwarka międzynarodowych znaków towarowych: https://www3.wipo.int/branddb/en/

Co ciekawe, warto również sprawdzić czy nasza domena nie brzmi podobnie do innej marki. W szczególności duże i znane firmy, dbając o swój wizerunek, kontrolują czy pojawią się domeny zbliżone do ich własnej. Przykładowo amerykańska firma Apple pozwała właściciela domeny ap.pl, ze względu na “skrótowość i fonetyczną zbieżność”. Unikanie zbliżonych nazw może zaoszczędzić nam problemów w postaci właśnie rozprawy sądowej, czy pisma wzywającego do nieodpłatnego przekazania domeny.
O sprawie Apple możesz przeczytać więcej pod linkiem: https://bezprawnik.pl/apple-znowu-trolluje-i-pozywa-wlasciciela-domeny-ap-pl/ 

4 – Rozszerzenie, które nie straszy.

rozszerzenie domeny

Mamy także wpływ na rozszerzenie, którym kończy się domena. Jeśli budzi zaufanie, klienci będą bardziej skłonni skorzystać z naszej usługi bądź produktu. Możesz zdecydować się na domenę funkcjonalną (gTLD) lub krajową (ccTLD). Przykładem domeny krajowej są rozszerzenia .pl (Polska) czy .je (Jersey) co wcale nie oznacza, że nie można zmienić nieco kontekstu i wykorzystać tej pierwszej w adresie ap.pl (strona z aplikacjami na telefon) a tej drugiej w adresie maciej.je (vloger kulinarny). Domeny funkcjonalne z kolei wskazują na profil działalności. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań w tej kategorii, jest: .com. Możesz także przemyśleć użycie domen wskazujących na rodzaj, bądź lokalizacje marki na przykład .travel (podróżnicza) czy .edu (edukacyjna).

Możesz także postawić na własną kreatywność i pomyśleć o zakupie domeny i w ten sposób stworzyć unikatowe nazwy takie jak np.: kasia.pizza albo maciej.dance.

Musisz pamiętać, że wybór rozszerzenia wpływa na pozycjonowanie Twojej strony np. za granicą. Może także wpływać na implementacje wersji językowej podczas wchodzenia na rynek międzynarodowy.

Gdzie kupisz domenę?

Jeśli jesteś już zdecydowany_a, czas na zarejestrowanie swojej domeny. Możesz to zrobić przez internet, u dostawców usług  takich jak np.: ovh.pl, nazwa.pl czy domeny.pl. Zwróć uwagę na koszt domeny – szczególnie na koszt jej odnowienia. Wiele firm oferuje tańszy pierwszy rok, aby móc konkurować ceną, a pełną stawkę zapłacisz dopiero po upływie 12 miesięcy podczas odnawiania usługi. Te kwoty czasami potrafią się kosmicznie różnić. Nie musisz kupować domeny w tym samym miejscu co hosting – można ją połączyć z niemal dowolną usługą serwerową więc możesz szukać najlepszych ofert u różnych dostawców. Śmiało przejrzyj parę rejestratorów, zanim podejmiesz decyzję.

Płatność za domenę należy odnawiać co roku, chyba że zawarłeś_aś umowę na innych warunkach. W przypadku nie opłacenia, stracisz do niej prawa i ktoś będzie mógł ją podkupić.

Zapamiętaj dane dostępowe do konta. Domena jest Twoim identyfikatorem w sieci i nie raz i nie dwa możesz zostać poproszony_a o zweryfikowanie jej własności. 

Domain Grabbing, pojęcie które warto znać.

W internecie popularne jest zjawisko Domain Grabbingu. Polega ono na wykupywaniu (najczęściej fraz generycznych, czyli ogólnie charakteryzujących się dużą liczbą wyszukiwań, ale niskim potencjałem konwersji np. meble, mechanik, książka itp.) domen w celu późniejszej znacznie droższej odsprzedaży. Prościej mówiąc zajmuje się adresy związane z produktami, które nie są chronione prawem autorskim. Na przykład brzmiące identycznie nazwy, pseudonim czy produkty. W ten sposób można skutecznie utrudnić działanie marki, co może skutkować wyłudzeniem pieniędzy. Możesz się przed tym chronić kupując kilka popularnych rozszerzeń swojej domeny, bądź zarejestrować znak towarowy.

Zdecydowanie wybór nazwy to jeden z trudniejszych elementów prowadzenia własnego biznesu. Warto jednak traktować ją, jako okazję do zwiększenia sprzedaży i do rozwijania własnej działalności. Po przeczytaniu tego artykułu znasz podstawowe zasady w doborze domeny. Trzymamy kciuki za owocne burze mózgów, a jeśli jesteś zainteresowany sklepem internetowym poczytasz o nim w naszym innym wpisie: https://ecommerceteam.pl/blog/tworzenie-stron-www/sklep-internetowy-woocommerce/

5/5 - (3 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Julia Kasperczak

    CONTENT/SOCIAL MEDIA
    W czasie wolnym sprawdzam swoje limity podczas wspinaczki, nurkowania i innych sportów. W eCommerceTeam zajmuje się prowadzeniem Social Media.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Link building
    Agata Kieć
    Link building to teraz jeden z najważniejszych elementów SEO. Polega na pozyskiwaniu odnośników z innych stron internetowych, które przekierowują na stronę. Dzięki temu procesowi, można zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google oraz wpłynąć na jej reputację w sieci. Jednak, aby pozyskiwanie linków było skuteczne, trzeba działać w sposób odpowiedni
    Maciej Świstoń
    SEO i Google Ads razem stanowią świetne rozwiązanie dla firm. Jednak często nie korzysta się z nich razem. Dlaczego, co wybrać?
    Maciej Świstoń
    Raport Nielsena (The Nielsen Total Audience Report Hub) potwierdza, że w obecnych czasach ludzie są przesyceni informacjami, więc szukają mediów, które pomogą im wyselekcjonować najważniejsze treści. Dlatego każdy specjalista i specjalistka zajmujący się contentem powinni zawsze być na bieżąco i tworzyć treści w odpowiednim kontekście oraz formie. Kluczową kwestią jest
    Oliwia Stachowska
    Wielu sprzedawców podchodzi do Black Friday jak do okazji zwiększenia przychodów w sklepie w ostatni piątek listopada. Nie popełniajcie ich błędów – przekujcie wyniki tego sprzedażowego święta na bardziej długofalowe korzyści. Podpowiemy Wam jak! Kilka słów o Black Friday – statystyki  Black Friday – czyli Czarny Piątek – jako inicjatywa