Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Jak zrobić stronę internetową? Poradnik krok po kroku

/Blog

Jak zrobić stronę internetową? Poradnik krok po kroku

Tomasz Kaczmarek
jak zrobić stronę internetową

Dziś nie da się prowadzić biznesu, nie będąc obecnym w internecie. Budowanie wizerunku w internecie to długotrwały proces i składa się na niego wiele czynności. Jednak najważniejszą z nich jest strona internetowa. W artykule omówimy cały proces krok po kroku tak, abyś wiedział_a jak zrobić stronę internetową krok po kroku.

W tym artykule:

  1. Podpowiemy od czego zacząć planowanie nowego serwisu. Potrzeby klienta były i będą zawsze centrum tego procesu.
  2. Przybliżymy dość skomplikowane zagadnienia wyboru domeny, hostingu i CMSa Twojej strony. Jeżeli technikalia to nie jest Twoja mocna strona, pokazujemy temat prosto i przystępnie!
  3. Zanim strona wyjdzie na świat, skorzystaj z naszej checklisty i przetestują ją!
  4. Koniec prac nad stroną to dopiero początek prac nad promocją strony. Pokażemy możliwości i zaproponujemy inne artykuły, które mogą być dla Ciebie przydatne.

Sytuacja, w której klient w sklepie bierze produkt z półki, a później szuka na jego temat opinii w sieci, nikogo już nie dziwi. Konsumenci sprawdzają wszystko – od produktów codziennego użytku, po skomplikowane produkty np. finansowe. Szukają usług, opinii o nich, porównują ceny, sprawdzają godziny otwarcia biura czy gabinetu. Choć pole poszukiwań jest ogromne, bo obejmuje fora internetowe, social media, videorecenzje oraz mapy Google, to nie musisz być od razu wszędzie obecny. Nawet najprostsza strona www, może dać Ci okazję, by przekazać komunikat swojemu potencjalnemu klientowi i zabrać głos na internetowym rynku opinii o Twoich produktach lub usługach.  

1. Określ cel, jaki chcesz osiągnąć tworząc stronę internetową 

Gdy decyzja została już podjęta, musisz jasno określić sobie, jaki cel będzie realizowała Twoja strona. To bardzo ważne, ponieważ użytkownicy oczekują często natychmiastowych odpowiedzi i nie będą szukać interesujących ich informacji w nieskończoność. Powinieneś przekazać je możliwie szybko i klarownie.

Jeżeli prowadzisz sprzedaż wyłącznie przez internet, zadbaj o to aby Twoje produkty były dobrze wyeksponowane na stronie. Ważne jest dokładne ich opisanie oraz nieprzerwana błędami ścieżka sprzedaży – aby nie stracić szansy na zakup Twojego asortymentu.

Gdy prowadzisz sklepy stacjonarne, musisz poinformować, w jakich godzinach są one otwarte i jak do nich dojechać.

W przypadku firm usługowych powinieneś podać, w jaki sposób można się z Tobą skontaktować. Pamiętaj jednak aby Twój formularz był łatwo dostępny i znajdował się w widocznym miejscu. Jak widzisz, możliwości jest wiele.

Dobra informacja jest taka, że te cele wynikają wprost z oczekiwań Twoich klientów. A te przecież znasz jak mało kto i nie potrzebujesz 30-godzinnego kursu o marketingu, aby zaplanować, jak te oczekiwania zaspokoić.

NorthFace screen strony internetowej

Jak to rozumieć? Na stronie NorthFace widać kilka świetnych elementów (screen z 30 stycznia 2023):

  1. Film wizerunkowy oraz hasło, współgrające z wartościami marki. Never Stop Exploring w przypadku bradu oferującego odzież outdoorową jest jak najbardziej trafione.
  2. Widoczne menu, pokazujące główne elementy oferty.
  3. Jeszcze jedno menu dające szereg udogodnień: zmianę języka i lokalizacji (wpływa na ofertę i walutę), możliwość zalogowania się i śledzenia statusu przesyłki (dla klientów powracających), opcje koszyka oraz newslettera.
  4. Na głównym obrazku wyróżniono ofertę kurtek męskich i damskich – w związku z trwającym sezonem zimowym.

2. Wybierz adres URL swojej strony www

Domena – czyli adres URL, który będziesz udostępniał swoim klientom. To jedna z najważniejszych decyzji, jaką musisz podjąć już na samym początku. O ile cele, o których pisałem wyżej, czy szablon strony, o których napiszę poniżej, mogą się zmienić prawie bezboleśnie; o tyle zmiana adresu strony nie jest już taka prosta. Nie każ swoim klientom odzwyczajać się od starej nazwy i przyzwyczajać do nowej. Google także przywiązuje się do “leciwych” domen, a gdy zdecydujesz się na zmianę adresu, pracę SEO w dużym zakresie będzie trzeba przeprowadzić od nowa. Zmiana domeny to także zmiana maili i migracja poczty. Krótko mówiąc – sporo rzeczy, na które nie warto tracić czasu.

Zobacz również nasz artykuł – Jak wybrać domenę?

Przydatne wskazówki doboru domeny

Jest wiele podejść do tego tematu, ale można wyodrębnić kilka uniwersalnych wskazówek:

  • adres strony powinien być związany z nazwą Twojej firmy – dzięki temu łatwiej będzie go zapamiętać; 
  • dobrze, żeby adres www był możliwie krótki, aby nie utrudniać zapamiętania go;
  • jeżeli wymyślisz coś, co spowoduje, że Twoja domena się wyróżni – punkt dla Ciebie. Przykład? ap.pl dla sklepu sprzedającego akcesoria do telefonów czy maciej.je w przypadku bloga gastronomicznego o nazwie „Maciej je”;
  • unikaj przecinków, myślników i podobnych znaków. Łatwiej w reklamie radiowej zaprosić kogoś na stronę agencjamarketingu.pl niż agencja-myślnik-marketingu.pl. Nawet jeżeli nie planujesz budżetu na reklamy radiowe, to na pewno kiedyś podczas rozmowy będziesz chciał zachęcić kogoś, aby zajrzał na Twoją stronę.
wybór adresu url do zrobienia strony www

3. Wybór hostingu

Hosting to serwer, na którym będą leżały pliki Twojej strony. Na serwerze zainstalowane jest odpowiednie oprogramowanie, które umożliwia dostęp do jego zawartości, gdy użytkownik wpisze odpowiedni adres URL. Nie musisz się tym jednak przejmować. Wystarczy, że znajdziesz najlepszą dla siebie ofertę oraz opłacisz abonament. Następnie będziesz mógł przystąpić do instalacji plików swojej strony internetowej. 

Czym warto się kierować przy wyborze hostingu?

Poziomem suportu

Na pewno nie raz i nie dwa będziesz potrzebował pomocy ze strony hostingodawcy. Warto, żeby ta pomoc przychodziła możliwie szybko i nie była na przykład dodatkowo płatna.

Pojemnością serwera

W wypadku dużych stron może to być istotną kwestią. W praktyce jednak nie sprzedaje się raczej serwerów, na których byłoby za mało miejsca na postawienie strony www.

Aplikacją, na której zamierzasz zbudować swoją stronę

Jest wielu hostingodawców, którzy oferują serwery zoptymalizowane pod WordPressa czy Prestashop. Dzięki temu Twoja strona może działać szybciej i bardziej wydajnie.

Ceną 

Trzeba zwrócić uwagę na cenę za pierwszy rok oraz koszt przedłużenia.  Często się zdarza, że ta druga jest kilkukrotnie wyższa niż cena za pierwszy rok użytkowania, po to aby w reklamach pokazać jak najniższą kwotę.

4. Jaki CMS wybrać do zrobienia strony internetowej? 

CMS, czyli: content management system, to aplikacja do zarządzania treścią strony internetowej. Umożliwia zbudowanie serwisu, a następnie aktualizowanie go nawet przez osoby, które nie są programistami. 

Na rynku, dostępnych jest wiele CMSów, udostępnianych w różnych modelach. Na przykład WordPress dostępny jest na licencji open source, co oznacza, że nie musisz płacić, aby zainstalować go na swojej stronie. Istnieją również rozwiązania płatne, takie jak na przykład generator stron wix.com, czy CMSy dla sklepów internetowych typu Shopper albo Shoplo.

Jeżeli zdecydujesz się na pomoc specjalisty przy budowaniu strony – to z pewnością będziesz mógł liczyć, że doradzi Ci on zarówno przy wyborze hostingu, jak i CMSa. Jeśli jednak wolisz samodzielnie tworzyć swoją stronę i nie masz większego doświadczenia, skorzystaj z rozwiązań, które maksymalnie odciążą Twoją głowę, np.: wielu hostingodawców oferuje zainstalowanie aplikacji na serwerze, który u nich wykupiłeś. Następnie w przypadku wielu CMSów możesz wybrać jeden z gotowych, darmowych lub płatnych szablonów stron www i dostosować go do swoich potrzeb. Generator stron Wix często wręcz chwali się tym, że można na nim stworzyć stronę bez znajomości kodu oraz bez limitów. 

CMS - budowa strony www

Czy warto skorzystać ze współpracy specjalisty przy tworzeniu stron www?

Warto, abyś miał na uwadze, że specjalistyczna wiedza oraz doświadczenie, pomogą Ci uniknąć wielu błędów na różnych etapach pracy nad stroną. Mogą być one związane z wyborem hostingu, czy oprogramowania sklepu. Dodatkowo zyskasz większe pole do popisu, podczas projektowania samej strony i jej rozwiązań (prawdopodobnie nie znajdziesz szablonu, który zawierałby wszystkie funkcjonalności, które sobie wymyślisz). Także ułożenie treści na stronie pozornie wydaje się zagadnieniem prostym, ale uwierz, iż można to zrobić lepiej lub gorzej.  Korzystając z pomocy agencji lub freelancera, możesz szybciej osiągnąć zamierzone rezultaty. Nie mówię jednak, że to jedyne oraz najlepsze rozwiązanie. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś spróbował sam_a i dopiero gdy coś okaże się za trudne, poszukał_a wsparcia.

5. Test i publikacja własnej strony internetowej

Przed ogłoszeniem światu, że Twoja strona już działa, obowiązkowo ją przetestuj! Najlepiej na niewielkiej grupie zaufanych osób, które „przeklikają” różne funkcjonalności i nie będą bały się powiedzieć, gdy coś nie zadziała. Dobrze byłoby, gdyby w grupie znalazły się osoby dobrze znające się na działaniu internetu. Dzięki nim uzyskasz bardziej rzeczowy feedback. Jednak nie bój się zapytać także osób, które spojrzą na Twój serwis mniej profesjonalnym okiem. Może się okazać, że taka perspektywa pomoże Ci uprościć niektóre zastosowane rozwiązania.

Samodzielne testowanie strony www – wskazówki:

  • jak Twoja strona wygląda na urządzeniach mobilnych. Musisz wiedzieć, że tylko w 2021 roku użytkownicy internetu spędzali 54,7% czasu na przeglądaniu sieci za pomocą telefonu. To o 3,7%  więcej niż rok wcześniej (źródło: wpbegginer). Grupa ta będzie się z roku na rok zwiększać, bo dziś telefon towarzyszy nam niemal w każdej sytuacji i użycie go jest znacznie łatwiejsze, niż skorzystanie z komputera;
  • czy wyświetla się właściwie na wszystkich przeglądarkach internetowych;
  • czy poprawnie ładują się obrazki,
  • czy dodane linki działają poprawnie i  prowadzą do odpowiednich stron;
  • jeżeli udostępniasz formularz kontaktowy, wypełnij go i zobacz, jak wyglądają maile, które przychodzą;
  • jeżeli sprzedajesz produkty, wykonaj testowy zakup, aby upewnić się, że użytkownik nie napotka żadnego problemu na ścieżce zakupowej.

6. Reklama i promocja nowej strony www

Twoja strona już działa, więc czas pomyśleć o tym, jak ją wypromować! Do wyboru masz szeroki wachlarz możliwości. Możesz wykorzystać:

1. Działania online: 

  • social media – najlepiej takie, w których przebywają Twoi potencjalni klienci;
  • SEO – klienci wpisują swoje pytania oraz szukają rozwiązania problemów w wyszukiwarce Google. Dlatego staraj się wyświetlać  najwyżej w wynikach wyszukiwania i pokaż, w jaki sposób możesz im pomóc. Potrzebujesz do tego zoptymalizowanego pod kątem SEO serwisu;
  • Google Ads – aby promować się w wyszukiwarce Google, w postaci banerów na innych stronach internetowych lub w trakcie filmów na YouTube;
  • mailinig;

2. Działania w mediach tradycyjnych: 

  • reklama w radiu lub telewizji;
  • reklama drukowana

Tutaj niestety również nie ma złotej recepty na sukces. Ponownie musisz zastanowić się, czego oczekują Twoi klienci oraz jak spędzają czas w internecie, a następnie postarać się do nich dotrzeć. 

Podsumowanie – Jak zrobić stronę internetową?

Jak widzisz dzisiejszy świat, w głównej mierze opiera się na aktywności w internecie. W związku z tym posiadanie strony internetowej, jest dziś niezbędnym elementem dla każdego przedsiębiorcy, który chce zaistnieć w świadomości konsumentów. Istnieje wiele przestrzeni, które mogą Ci to umożliwić, jednak absolutną podstawą jest stworzenie własnej, nawet najprostszej strony www. Jeśli skorzystasz z tych kilku wskazówek, to w zasadzie masz już podstawę. Warto jednak rozważyć współpracę ze specjalistą w tej dziedzinie, którego wiedza i doświadczenie pomogą Ci uniknąć wielu błędów na różnych etapach pracy nad stroną. Potrzebujesz specjalisty w zakresie tworzenia strony internetowej? Skontaktuj się z nami!

5/5 - (3 votes)
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

    * Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celu informacyjnym i marketingowym, opisanym w Polityce prywatności
    * Pole obowiązkowe

    Tomasz Kaczmarek

    CZŁONEK ZARZĄDU/STRATEGIA/VIDEO MARKETING/ANALITYKA
    Pasjonuję się fotografią, górskimi wędrówkami i lubię spędzać czas blisko natury. W eCommerce Team odpowiadam za wszystko, co związane z serwisami www: analitykę, projektowanie, optymalizację.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Oliwia Stachowska
    Promowanie postów prywatnych na LinkedIn - funkcja, na którą czekało wielu reklamodawców - jest już dostępna prawdopodobnie dla wszystkich kont. W tym artykule wyjaśnimy, jak promować posty prywatne na LinkedIn i odpowiemy na pytanie, dlaczego warto to w ogóle robić.
    Karolina Jurgowiak
    Google daje nam do dyspozycji potężne narzędzie reklamowe w postaci Google Ads. Jest rozbudowane i daje wiele opcji pozwalających na dopasowanie do potrzeb konkretnego biznesu. Ale z drugiej strony łatwo się w nim pogubić. Dlatego dzisiaj mamy dla Was krótkie wyjaśnienie, jakie są rodzaje kampanii w Google Ads i które
    Oliwia Stachowska
    Prowadzicie social media, ale Wasze działania nie przynoszą pożądanych efektów? W takiej sytuacji warto przeprowadzić analizę social media, dzięki której dowiecie się, które obszary wymagają poprawy lub nie działają. O tym, jak ją wykonać i na co zwrócić uwagę, piszemy w poniższym artykule.
    Oliwia Stachowska
    Ile kosztuje reklama na Facebooku? – to pytanie zadaje sobie każda osoba, która dopiero zaczyna przygodę z promowaniem swoich usług lub produktów na Facebooku. Odpowiedź jednak nie jest jednoznaczna – reklama kosztuje tyle, ile jesteście w stanie za nią zapłacić. W tym wpisie wyjaśnimy, co składa się na cenę kampanii