Poukładamy Twój marketing

/Blog

AI versus eCommerce

Tytus Pobłocki
02.09.2025
Czy AI to przyszłość rynku ecommerce? Może niedługo wszyscy zapomnimy o Google i porównywarkach cen produktów w sklepach internetowych?

Nie ma nic bardziej wciągającego niż wybór przed dużym zakupem. Im większa inwestycja, tym więcej czasu zajmuje decyzja. Pamiętam zarwane noce przy pierwszym aucie – recenzje, opinie, filmy. Stres? Ogromny. Zły wybór może skończyć się nie tylko rozczarowaniem, ale i kosztowną nauczką.

Teraz przede mną wybór nowego laptopa. Ma świetnie wyglądać i działać bez zarzutu. Mamy rok 2025, więc o pomoc proszę AI. Miałem już swoje typy, ale chciałem sprawdzić, czy nie tracę przypadkiem okazji życia.

Efekt? Zaskoczenie. ChatGPT-5 polecił ofertę droższą o kilkaset złotych niż ta, którą sam znalazłem. No dobrze – ja spędziłem na polowaniach tydzień , a AI miało jedynie parę sekund. Punkt dla ludzkości? Nie tak szybko…

Zacząłem się zastanawiać: skąd ta odpowiedź? Dlaczego chatbot wybiera sklepy, o których nigdy wcześniej nie słyszałem? Z ciekawości sprawdziłem rynek porównywarek. Głośno ostatnio o przegranej sprawie Google vs Ceneo. Sąd przesądził, że gigant z Kalifornii będzie musiał zapłacić wielomilionową karę za ukrywanie wyników polskiej firmy w swojej wyszukiwarce.

Google będzie musiało zapłacić Ceneo 8 milionów [...]

Sytuacja ta rodzi pytanie o przyszłość wyszukiwarek internetowych i porównywarek cen. Gdzie tu miejsce dla AI? Dzisiaj bot na szczyt swojej listy wrzucił  sklep „krzak”, o którym nigdy wcześniej nie słyszałem. Cena była wyższa, więc machnąłem ręką, ale co, jeśli za jakiś czas będzie niższa? Czy ktoś z telefonem w ręku może jeszcze poznać całą rynkową ofertę, skoro część sklepów jest ukrywana przez Google?

Powtórzyłem test. Wynik był trochę lepszy, bliższy moim znaleziskom. Ale znów w topce znalazł się brzydki sklep Shopify, którego nie zna nikt, poza właścicielem domeny i jego pracownikami. Potencjał sztucznej inteligencji w tej dziedzinie jest ogromny, jednak brakuje jeszcze dużo, bym mógł polecić clankera do znajdywania okazji w internecie.

Czy AI stanie się przyszłością zakupów online, jak dziś przy wyszukiwaniu tanich lotów? Tego jeszcze nie wiem, ale mam wrażenie, że odpowiedź przyjdzie szybciej, niż nam się wydaje.

Oceń wpis
NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

Tytus Pobłocki

Social Media
Udostępnij ten post

/Polecane artykuły

Oliwia Stachowska
17.01.2024
LinkedIn to platforma, która gromadzi przede wszystkim ludzi ze świata biznesu. Możecie na niej działać zarówno jako marka, poprzez konto firmowe, jak i poprzez swój profil osobisty. Często jednak pojawia się pytanie, na którym z nich lepiej publikować? W tym wpisie porównamy oba rodzaje kont i wyjaśnimy, kiedy warto prowadzić
Ola Andrzejak
22.03.2024
Instagram reels to doskonałe narzędzie do budowania marki osobistej, angażowania społeczności i docierania do nowych użytkowników. Nawet jeśli nie chcecie wypowiadać się przed kamerą, nadal możecie tworzyć atrakcyjne i skuteczne rolki. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek!
Bożena Kurzyńska
01.07.2020
Content, czyli po prostu treść, może stanowić narzędzie samo w sobie, które przyniesie Wam wiele korzyści. Jeśli kiedyś, choć przez chwilę pomyśleliście: jak to możliwe, że pisanie tekstu na stronę czy wrzucenie jakiegoś obrazka może przynieść korzyść – to ten tekst jest zdecydowanie dla Was. Content — jakie treści umieszczać
Bożena Kurzyńska
15.07.2020
Formaty reklam video na YouTube są bardzo zróżnicowane. To, który wybierzemy jest bardzo ważne w kontekście celu jaki zamierzamy osiągnąć. Liczba internautów w Polsce w maju 2019 roku wyniosła ogółem 28,3 mln. Z czego prawie 20mln korzysta z platformy YouTube. Daje to zasięg ponad 69,7%. (dane: PBI/Gemius maj 2019). Można