Sposoby płatności za reklamy Meta – konta przedpłacone a płatności powtarzalne
Meta oferuje dwie główne kategorie sposobów płatności: konta przedpłacone (płatności ręczne) oraz płatności powtarzalne (automatyczne), dostosowane do różnych preferencji i potrzeb użytkowników. Wybór metody wpływa na sposób rozliczania się z Meta i zarządzania budżetem reklamowym. Wpływa też… na to, na ile Facebook nam ufa i jak ustawia progi rozliczeń, które przekładają się na liczbę faktur.
1. Płatności powtarzalne (automatyczne)
Jest to najpopularniejsza i najwygodniejsza metoda dla większości reklamodawców. Środki są pobierane automatycznie z podłączonej metody płatności po osiągnięciu określonego progu wydatków lub cyklicznie – zazwyczaj raz w miesiącu. Wszystko zależy od daty wystawienia faktury i osiągniętego limitu.
Dostępne metody dla płatności powtarzalnych to:
- Karty kredytowe lub debetowe – jest to najczęściej używana metoda płatności. Aby podłączyć kartę, musicie podać jej numer, datę ważności oraz kod CVV. Karta musi być aktywowana do płatności internetowych. Meta automatycznie obciąży kartę, gdy Wasze wydatki reklamowe osiągną ustalony próg lub na koniec cyklu rozliczeniowego.
- PayPal – usługa PayPal również umożliwia automatyczne płatności za reklamy. Po połączeniu konta PayPal z kontem reklamowym Meta będzie automatycznie pobierać środki zgodnie z progami lub cyklem rozliczeniowym.
2. Konta przedpłacone (płatności ręczne)
W przypadku kont przedpłaconych musicie zasilić saldo konta reklamowego przed rozpoczęciem wyświetlania reklam. Kampanie będą działać, dopóki na koncie są środki. Gdy saldo się wyczerpie, reklamy przestaną być wyświetlane, dopóki konto nie zostanie ponownie zasilone.
Dostępne metody dla płatności ręcznych (przedpłaconych) to:
- Przelewy bankowe – możliwość zasilenia konta reklamowego poprzez tradycyjny przelew bankowy. Środki zazwyczaj pojawiają się na koncie reklamowym po kilku dniach roboczych, co należy uwzględnić w planowaniu kampanii. Ta metoda jest często wykorzystywana przez większe firmy lub te, które preferują pełną kontrolę nad wydatkami.
- BLIK (w Polsce) – w Polsce dostępna jest również metoda płatności BLIK, która pozwala na szybkie i bezpieczne zasilenie konta przedpłaconego. Wymaga ona wygenerowania jednorazowego, 6-cyfrowego kodu w aplikacji bankowej i potwierdzenia transakcji kodem PIN w tej samej aplikacji. Środki zasilające konto reklamowe pojawiają się zazwyczaj niemal natychmiast, co czyni BLIK wygodnym rozwiązaniem do szybkich doładowań.
Niezależnie od wybranej metody płatności, ważne jest, aby zapewniała ona ciągłość finansowania kampanii. Warto pamiętać, że korzystanie z salda przedpłaconego może wiązać się z większą liczbą faktur na mniejsze kwoty. Wszystko przez to, że „zaufanie” Facebooka podnosi się wolniej i progi kolejnych pobrań są niższe.
Zobacz także: O czym powinniście pamiętać, zanim zaczniecie reklamować w Meta Ads?
Za co płaci się na Meta Ads?
Płacicie za wyświetlenia lub kliknięcia reklam, w zależności od wybranego celu kampanii i modelu rozliczeniowego. Reklamy są zazwyczaj rozliczane w modelu aukcyjnym, gdzie stawki ustalane są w zależności od konkurencji i wartości, jaką algorytm Meta przypisuje użytkownikowi, któremu wyświetlana jest reklama. Możliwe modele rozliczeń to m.in. CPM (koszt za tysiąc wyświetleń) lub CPC (koszt za kliknięcie).

Limity płatności i progi rozliczeniowe
W przypadku automatycznych płatności Meta stosuje system progów rozliczeniowych. Jest to kwota wydatków, po której osiągnięciu następuje automatyczne obciążenie podłączonej metody płatności. Początkowo progi te są niższe (np. 25 USD/EUR), ale w miarę regularnego i prawidłowego opłacania należności, Meta może je automatycznie zwiększać.
Jeśli wydatek przekroczy próg w ciągu cyklu rozliczeniowego, płatność zostanie pobrana. Jeśli nie osiągnie progu, płatność zostanie pobrana na koniec cyklu rozliczeniowego.
Ustawianie limitów wydatków konta pozwala na dodatkową kontrolę nad budżetem. Możecie ustawić maksymalną kwotę, jaką konto reklamowe może wydać. Po osiągnięciu tego limitu wszystkie kampanie zostaną wstrzymane, dopóki limit nie zostanie podniesiony lub usunięty. Jest to skuteczny sposób na uniknięcie nieoczekiwanych, wysokich rachunków.
Budżety kampanii i kontrola wydatków
Na poziomie każdej kampanii reklamowej możecie ustawić jeden z dwóch rodzajów budżetów:
- Budżet dzienny – określa średnią kwotę, jaką chcecie wydawać każdego dnia na daną kampanię. Meta będzie starała się rozłożyć wydatki w ciągu dnia, ale może je nieznacznie przekroczyć w dniach, gdy widzi większe szanse na osiągnięcie celów (nie więcej niż 25% budżetu dziennego w danym dniu).
- Budżet całkowity – ustawiacie jedną kwotę na całą kampanię, która będzie wydawana przez określony czas. Meta zoptymalizuje rozłożenie wydatków w czasie trwania kampanii, co oznacza, że w niektórych dniach może wydać więcej, a w innych mniej, tak aby całkowity koszt nie przekroczył ustalonego budżetu.
Kontrola wydatków obejmuje również regularne monitorowanie raportów w Menedżerze Reklam. Sprawdzanie kosztów na poziomie zestawów reklam i pojedynczych reklam, a także bieżące dostosowywanie stawek i budżetów w zależności od wyników kampanii.
Rozliczenia i „odwrócony VAT” w Polsce
W Polsce rozliczenia za reklamy Meta działają w oparciu o mechanizm odwrotnego obciążenia VAT (reverse charge). Oznacza to, że Meta (Facebook Ireland Limited) wystawia faktury bez naliczonego podatku VAT. Zgodnie z polskim prawem, jako nabywcy usługi reklamowej od zagranicznego podmiotu, to Wy jesteście odpowiedzialni za rozliczenie należnego podatku VAT w Polsce.
Jak to działa w praktyce:
- Faktura bez VAT – otrzymujecie fakturę od Facebook Ireland Limited, na której kwota netto jest równa kwocie brutto (VAT nie jest naliczony). Na fakturze znajduje się informacja, że VAT rozlicza nabywca.
- Numer VAT UE – aby mechanizm odwrotnego obciążenia mógł być zastosowany, musicie podać w ustawieniach konta reklamowego prawidłowy, aktywny europejski numer identyfikacji podatkowej (tzw. VAT UE), poprzedzony kodem kraju (np. PLxxxxxxxxxxxx). W przypadku braku numeru VAT UE, Meta może naliczyć irlandzki VAT (23%), co zwiększy koszt reklamy i uniemożliwi jego odzyskanie w Polsce.
- Samonaliczenie VAT – w księgach rachunkowych należy samodzielnie naliczyć podatek VAT od wartości netto faktury. Jednocześnie, jeśli Wasza firma jest czynnym płatnikiem VAT, możecie odliczyć ten sam podatek VAT jako podatek naliczony. W efekcie transakcja jest neutralna podatkowo dla Waszej firmy pod względem VAT, ale wymaga prawidłowego wykazania w deklaracji VAT (JPK_V7).
Dlaczego faktury są ważne i nie można ich korygować wstecz?
Faktury od Meta są istotne z kilku powodów:
- Podstawa rozliczeń podatkowych – stanowią niezbędny dokument do prawidłowego rozliczenia podatku VAT w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz do ujęcia kosztów reklamy w księgach rachunkowych. Bez tych faktur nie jest możliwe prawidłowe odliczenie VAT ani zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodu.
- Brak możliwości korekty wstecznej – po zakończeniu okresu rozliczeniowego i wystawieniu faktury przez Meta, nie ma możliwości wstecznej zmiany danych na fakturze, w tym dodania numeru VAT UE. Jeśli Wasz numer VAT UE nie został podany lub był nieprawidłowy, faktura zostanie wystawiona z naliczonym irlandzkim VAT-em. Taki podatek nie podlega odliczeniu w Polsce, co prowadzi do zwiększenia realnego kosztu reklamy. Z tego względu, musicie bezwzględnie zadbać o poprawność danych konta reklamowego i numeru VAT UE przed rozpoczęciem kampanii.
A jeśli chcecie dowiedzieć się, jak szybko i skutecznie przekazać dostęp do konta na Facebooku agencji marketingowej, to koniecznie przeczytajcie ten artykuł – Jak nadać dostępy agencji marketingowej do konta na Facebooku?