Real Time Marketing – o co chodzi z RTM?

Real-Time-Marketing

Real time marketing – Nie każdy zna to pojęcie, ale z pewnością każdy z Was już się z nim spotkał. Na czym polega RTM? Jak wygląda? Czy da się go zaplanować? Na te pytanie odpowiedzi znajdziecie w naszym tekście.

Jest to artykuł inspirowany najpopularniejszymi frazami wpisywanymi w Google, które są związane z działalnością naszej agencji eCommerceTeam. Należy do cyklu wpisów “Marketing wg Google”.

Co to jest Real Time Marketing?

Krótko mówiąc, jest to działanie marketingowe, podjęte przez markę, bazujące na wydarzeniu, które miało miejsce niedawno. Mówiąc niedawno mam na myśli nawet kilka sekund. Jednak najczęściej jest to od kilku godzin – do kilku dni.

Czym nie jest Real Time Marketing?

Powszechnym błędem jest mylenie real time marketing z tzw. calendar marketing. Jak najłatwiej rozróżnić oba pojęcia? Jeżeli akcja marketingowa odnosi się do wydarzenia nieplanowanego, jest to RTM. Jeżeli akcja ma związek z cyklicznym wydarzeniem, należy ją plasować jako calendar marketing. Ten drugi może podlegać planowaniu, RTM jest spontaniczny i wymaga niezłego refleksu marketingowców.

Jak wygląda RTM?

Najczęściej jest to post w mediach społecznościowych, nawiązujący humorystycznie do jakiegoś wydarzenia, jednak często zdarza się, że w ramach RTM wprowadza się na przykład promocje. Moim zdaniem królem Real Time Marketing jest Ikea.

Zapisz się do naszego newslettera!

Szukasz wartościowych treści, które pomogą Ci w prowadzeniu biznesu w internecie?
Dostarczymy Ci dużą dawkę marketingowej wiedzy i pokażemy jak skutecznie działać w sieci.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez eCommerce Team sp z o.o. w celu dostarczenia żądanej treści.

    Real Time Marketing IKEA

    Kreacje RTM Ikei bardzo często są zabawne, sprawnie wykorzystują potencjał wydarzeń i przede wszystkim – mają potencjał do udostępniania. Zobaczcie sami:

    Ikea RTM Oscars 2020

    Źródło: Facebook

    Taki post Ikea zamieściła na Facebooku z okazji Gali Oscarowej w lutym 2020r. “Od nas każdy może wyjść ze statuetką.” – przy haśle pokazana jest ozdobna lalka drewniana ułożona tak, żeby jak najbardziej przypominała statuetkę oscarową.
    Kolejny przykład? Bardzo proszę:

    Ikea RTM Megxit 2020
    Źródło: Facebook

    O odejściu Harrego i Meghan z rodziny królewskiej słyszeli wszyscy. Wydarzenie to było szeroko opisywane i udostępniane przez portale informacyjne prawie każdego rodzaju. Ikea sprytnie wykorzystała ten fakt żeby zaprezentować swoje krzesło – model Harry. Przy okazji hasłem “Jestem Harry. Po prostu Harry.” Marka nawiązała do faktu, że książę raz z żoną zrzekli się swojego tytułu.

    To nie pierwszy RTM Ikei, w którym główną rolę gra ten model krzesła:

    Ikea RTM Royal Wedding 2018
    Źródło: Facebook

    Z okazji ślubu Meghan i Harrego marka udostępniła post, w którym napisała “Nie martw się, Harry jest wciąż dostępny.” Kolejne zabawne nawiązanie do wielkiego wydarzenia, które pogrążyło w żałobie znaczną część brytyjskich (i nie tylko) singielek 😉

    Wiem już co to Real Time Marketing – ale jak zacząć go tworzyć?

    To najtrudniejsza część zadania. Jest kilka metod jak “ograć” RTM.

    Jedną z nich jest regularne sprawdzanie wydarzeń ze świata, okolicy oraz branży. Trzeba pamiętać, że wydarzenia, do których chcemy nawiązać, powinny być powszechnie znane osobom, do których dotrze nasz post. Jeśli cała Europa wie o ślubie na dworze królewskim – łatwiej będzie do niego nawiązać, niż do festynu w Chrząszczyżewoszycach. Dlatego właśnie dobrze jest sprawdzać na bieżąco nadchodzące wydarzenia, żeby nie dać się ubiec konkurencji.

    Ta metoda ma swoje plusy. Przede wszystkim mamy stosunkowo dużo czasu na przygotowanie materiałów – zarówno graficznych jak i tekstowych. Poza tym, jak w przypadku wygranych konkursów, czy meczy – możemy przygotować się na kilka ewentualnych zakończeń danego wydarzenia.

    Dlatego jest to najbezpieczniejsza metoda działań Real Time, jednak należy pamiętać, że jeśli z niej korzystamy – przy publikacji liczą się sekundy od wydarzenia, do którego nawiązujemy.

    Kolejną, dość wymagającą metodą jest bazowanie na tzw. “breaking news”. Dlaczego wymagającą? Ponieważ, wymaga od nas stałej kontroli najnowszych wydarzeń i szybkiej analizy – czy mają one potencjał do dalszego udostępniania. W tym przypadku również ciężko jest przygotować dopracowany materiał graficzny czy sprawdzić źródło informacji. Łatwo więc o “wpadkę”.

    Trzecim sposobem jest wykorzystywanie wydarzeń branżowych, takich jak wprowadzenie na rynek nowego produktu, czy konferencja. Jest to bardzo podobne rozwiązanie do tego w którym bazujemy na kalendarzu wydarzeń. Jednak w tym przypadku główny sens naszego postu będzie odnosił się nie do wydarzeń dostępnych dla wszystkich, ale tych bardziej branżowych. Musimy więc mieć na uwadze rodzaj humoru, jaki wybieramy czy kreację graficzną. Inne żarty bawią pracowników poligrafii a inne branży obuwniczej.

    Z jakich źródeł informacji korzystać przy tworzeniu RTM?

    Najlepszym według nas źródłem wiadomości, z których można korzystać tworząc materiały Real Time Marketingu są: Twitter, strony www z wiadomościami branżowymi, strony firm na Facebooku oraz śledzenia hashtagów. Dodatkowo warto obserwować wydarzenia na żywo, jak na przykład rozdanie Oscarów czy mecze piłkarskie.

    Pozostaje tylko…

    …trzymać rękę na pulsie. Jeśli Twoją mocną stroną nie jest śledzenie na bieżąco trendów i newsów – polecamy opcję planowania działań związanych z RTM. Są one zawsze miłym urozmaiceniem wśród tysiąca innych postów, które widujemy dziennie w aktualnościach, więc warto wykorzystywać ich potencjał 🙂

    Dla wytrwałych – Real Time Marketing IKEA 2021

    Dla wytrwałych – Real Time Marketing IKEA 2021

    Wiemy, że pojawiają się tutaj tacy, którzy szukają informacji o Real Time Marketingu Ikei (w końcu jesteśmy agencją marketingową, znamy się na analityce danych i ruchu na stronie www).

    Z tego powodu postanowiliśmy przedłużyć nasz artykuł o kolejną część, związaną z kreacjami RTM, jakie pojawiły się na fanpejdżu szwedzkiej marki. Jeśli szukacie realizacje rtm z 2021 – wszystko co poniżej jest przygotowane dla Was!

    Zaczęli od… Inauguracji Bidena na prezydenta USA

    Pierwsza kreacja, z 20 stycznia 2021 roku, powstała z okazji inauguracji Joe Bidena na prezydenta USA. Tym samym zakończyła się kadencja Donalda Trumpa, który w dniu inauguracji opuścił Biały Dom.

    Źródło: Facebook

    Nawiązując do tych wydarzeń, na zdjęciu znalazła się wycieraczka TRAMPA oraz tekst: “Brakuje TRAMPA?”. W opisie postu znalazł się tekst: „Ty też właśnie się przeprowadzasz? Jeśli przed Twoimi drzwiami brakuje jeszcze wycieraczki – nasza jest teraz w Nowej Niższej Cenie”. Sprytne nawiązanie do wyprowadzki byłego prezydenta USA.

    RTM IKEA związany ze zdjęciem z Marsa w jakości 4K

    W lutym IKEA postanowiła sprytnie nawiązać do serii zdjęć z czerwonej planety, które udostępniła NASA. Były to szerokie zdjęcia panoramiczne, wykonane przez łazik Curiosity, z których stworzono film w jakości 4K. Zobaczcie, jak wyglądała kreacja tego RTM:

    Źródło: Facebook

    Marka nawiązuje głównie do koloru dywanu, który ma na sobie plamy barwne w kształcie kwadratów. Całość przypomina zdjęcie czegoś czerwonego, zrobione w słabej jakości — plamy wyglądają jak pixele.

    Wygrana Igi Świątek

    Iga Świątek w niedzielę 16 maja zwyciężyła w turnieju WTA w Rzymie. Na drugi dzień, na profilu IKEA pojawiła się kreacja rtm, nawiązująca do sukcesu polskiej tenisistki.

    Źródło: Facebook

    “Serwuj po mistrzowsku” to hasło, jakie pojawiło się nad zdjęciem jednego z serwisów zastawy stołowej szwedzkiej marki. Sprytne nawiązanie zarówno do serwowania w tenisie-czyli uderzenia, wprowadzającego piłkę do gry, jak i do serwowania dań — z pomocą odpowiedniej zastawy stołowej. Całość okraszona copy: “Na korcie, jak na stole — liczy się dobry serwis. #IgaŚwiątek #mistrzyni”.

    Rekord Roberta Lewandowskiego — real time marketing IKEA

    22 maja 2021 Robertowi Lewandowskiemu udało się pobić rekord 40 goli Gerda Müllera. Doszło do tego w ostatnim meczu ówczesnego sezonu Bundesligi, kiedy to Bayern Monachium grał przeciwko Augsburgowi. Świetnej formy “Lewemu” pogratulowała oczywiście IKEA:

    Źródło: Facebook

    Do tego opis: “(…)Ale mamy wypieki!” – świetna gra słów.

    RTM IKEA na akcję z Ronaldo i krytyką Coca Coli

    To chyba nasz ulubiony przykład z 2021 roku, który pokazuje, jak ogromna siła stoi za wizerunkiem osoby pokroju Ronaldo. Na przedmeczowej konferencji prasowej w Budapeszcie, gdzie Portugalia grała z Węgrami, zdjął on ze stołu butelki coli, mówiąc: “Pijcie wodę”. Wartość rynkowa koncernu spadła o 4 mld — z 242 mld dolarów do 238 mld dolarów. Zobaczcie odpowiedź IKEA:

    Źródło: Facebook

    Marka posłużyła się zdjęciem plastikowej butelki na wodę, a poniżej dodała napis, niczym ze szkolnego liściku: “H2O + CR7 = WNM”. Nawiązała w ten sposób do pseudonimu piłkarza oraz wzoru chemicznego wody.

    Leo Messi odchodzi z FC Barcelona

    Wielkie gdybanie, dokąd trafi ten słynny piłkarz, postanowiła zakończyć IKEA. Oczywiście w swoim stylu.

    Źródło: Facebook

    Leo Messi grał w FC Barcelonie, od kiedy był nastolatkiem. Jego kontrakt skończył się 30 czerwca 2021 roku i nie został przedłużony. Padło więc oczywiste pytanie: w jakim klubie zagra teraz? Szwedzka marka znalazła odpowiedź, korzystając z jednej ze swoich maskotek — lwa. Opis posta: “Jeśli Ty też szukasz najlepszego klubu, to dołącz do IKEA Family! ;)”.

    Polskie kajakarki zdobywają srebro na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio

    Od 2000 roku nasze kajakarki regularnie stają na podium w wyścigu dwójek na 500 m. 3. sierpnia 2021 Polski fanpage IKEA postanowił uczcić zdobycie przez nie podium na igrzyskach w Tokio, nawiązując do słów “wiosłować (np. łyżką)”.

    Źródło: Facebook

    Na zdjęciu oznaczono komplet sztućców, a konkretnie łyżeczki. Całość opatrzono copy: “Za Polki, za srebro!”.

    Premiera Bonda – (planowany) rtm IKEA Polska

    Pierwszego października 2021 roku miała miejsce premiera najnowszego filmu z serii o najpopularniejszym brytyjskim agencie – Jamesie Bondzie. Tego dnia na fanpejdżu szwedzkiego sklepu pojawiła się kreacja, nawiązuje do nazwiska bohatera.

    Źródło: Facebook

    Na zdjęciu pojawił się zegar z oferty sklepu o nazwie “BONDIS”. W copy napisano: “Niezawodny agent do mierzenia się z czasem”.

    Premiera piosenki Adele

    Kolejny, planowany rtm, związany z pierwszą po sześciu latach przerwy, piosenką brytyjskiej wokalistki. Co prawda piosenka nosi tytuł “Easy on me”, jednak IKEA postanowiła nawiązać do słów jednego z najpopularniejszych utworów: “Hello”.

    Źródło: Facebook

    Na zdjęciu znalazła się poduszka oparcia o nazwie “HÅLLÖ”. Poniżej tekst: “HÅLLÖ, it’s me”, który brzmi jak pierwsze słowa utworu: “Hello, it’s me”. Do tego treść posta: “Wygodna poduszka i nowy singiel ulubionej piosenkarki 🎧 – taki piątek to rozumiemy! ❤️ #Adele #EasyOnMe”. 

    Powrót Abby – real time marketing IKEA

    Już 2. września, podczas streamu na You Tube ogłoszono, że 5 listopada 2021 roku pojawi się nowa płyta Abby. Wielki powrót szwedzkiego zespołu i obietnica trasy koncertowej w 2022 roku nie mogła przejść bez echa na fanpejdżu IKEI.

    Źródło: Facebook

    No, w końcu: “Ze szwedzkiego głośnika nowa płyta szwedzkiego zespołu musi zabrzmieć koncertowo! 🎹 🎸 🎧 #ABBA”, prawda? 😉

    Młodzieżowe słowo roku – “śpiulkolot” w rtm IKEA

    Ogłoszenie młodzieżowego słowa roku zawsze wywołuje: 

    1. Dyskusje
    2. Kontrowersje
    3. Falę RTM

    Nie inaczej było w 2021 roku, kiedy to słowem roku został “śpiulkolot”. Co oznacza? Wsiadanie do śpiulkolotu to inaczej zasypianie. Chociaż pojawiło się wiele głosów/TikToków/memów, że nikt takiego słowa nie używa. Według “młodzieży”, słowem “śpiulkolot” posługują się jedynie osoby po dwudziestym rokiem życia. Czy to prawda? Według nas tak. 

    Źródło: Facebook

    Tym razem IKEA nie nawiązała sprytnie do nazwy jednego ze swoich produktów (no, odnalezienie odpowiednika jest raczej niemożliwe), a posłużyła się znaczeniem słowa i przedstawiła… człowieka w czymś, co nazwała poduszką/kołdrą, a wygląda jak śpiwór, który przerobiono na ubranie. Do tego opis: “Gdy Cię pytają, kim chcesz zostać, jak dorośniesz…”, a przedstawionego mężczyznę nazwali Śpiulkolotnikiem.

    Kolor roku 2022 według Pantone – odpowiedź szwedzkiej marki

    Tym razem, proste łatwe i przyjemne – nawiązanie do koloru jednej z kredy do rysowania po tablicy. Do tego treść posta: “W IKEA znajdziesz wiele trendów, nawet te ogłoszone dzisiaj.” Post dodany tego samego dnia, co ogłoszenie zwycięskiego koloru, czyli: 9. grudnia 2021 roku.

    Źródło: Facebook

    Premiera filmu Matrix Zmartwychwstania

    Klasyka z Matrixa! W pierwszej części Neo miał do wyboru 2 tabletki: czerwoną (po zażyciu której miał zobaczyć, jak wygląda prawda o świecie, w którym żyje) lub niebieską (po której miał zapomnieć o wszystkich swoich niepokojach i obudzić się rano we własnym łóżku). W alternatywnej rzeczywistości, gdyby na miejscu Morfeusza siedział pracownik działu marketingu IKEA, Neo musiałby zdecydować: czerwone, czy niebieskie… serwetki na stole? 😉

    Źródło: Facebook

    To wszystkie kreacje RTM IKEI z 2021 roku. Jeśli zainteresował Was ten temat, a nie znaleźliście konkretnego przykładu, który chodził Wam po głowie, albo po prostu chcecie, żebyśmy wzięli “na tapet” wybrany case – zostawcie nam wiadomość na Facebooku. W końcu tworzymy blog dla Was!

    Tomasz-Kaczmarek-eCommerce_Team

    Tomek Kaczmarek 
    eCommerce Team 

    Jesteś zainteresowany usługą?

    Sprawdź nasze inne wpisy!