Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Black Friday to szansa na zysk przez cały rok

/Blog

Black Friday to szansa na zysk przez cały rok

Oliwia Stachowska
02.11.2023
Wielu sprzedawców podchodzi do Black Friday jak do okazji zwiększenia przychodów w sklepie w ostatni piątek listopada. Nie popełniajcie ich błędów – przekujcie wyniki tego sprzedażowego święta na bardziej długofalowe korzyści. Podpowiemy Wam jak!

Kilka słów o Black Friday – statystyki 

Black Friday – czyli Czarny Piątek – jako inicjatywa pochodzi z USA i od lat cieszy się rosnącą popularnością na całym świecie. W Polsce również stał się jednym z kluczowych dni dla handlu. Statystyki pokazują, że w tym dniu w 2022 roku sprzedaż wzrosła średnio o 118% w porównaniu do innych dni w roku. 

Należy jednak zaznaczyć, że w 2021 roku sprzedaż podczas BF wzrosła o 160%, więc był to spadek o 26%(1). Nie wiemy, jak ten dzień będzie wyglądał w tym roku, ale na pewno warto przygotować się na to, że atrakcyjne promocje mogą nie wystarczyć, aby odnieść sukces sprzedażowy

Black Friday, a stali klienci

Podczas Czarnego Piątku w Waszych e-sklepach pojawia się zazwyczaj wielu nowych użytkowników, którzy zostali skuszeni do odwiedzin atrakcyjną zniżką. Jednak wielu z nich nie wraca po kolejne zakupy, gdy okres promocyjny się kończy.

Dlaczego warto zadbać o to, aby nowych klientów przekształcić w tych lojalnych? Zdobycie nowego kupującego jest znacznie droższe niż utrzymanie już istniejącego. Według The Harvard Business Review zwiększenie retencji klientów o 5% zwiększa zyski o 25-95%.

Dlatego warto wykorzystać Black Friday nie tylko do jednorazowej sprzedaży, ale przede wszystkim do budowania długotrwałych relacji z klientami. Stały klient to gwarancja regularnych zakupów i większej wartości koszyka zakupowego.

Jak zdobyć klientów podczas Black Friday?

Aby jednak przekształcić jednorazowych kupujących w stałych klientów – najpierw trzeba ich zdobyć. Czarny Piątek jest ku temu idealną okazją. Oto lista działań, które warto podjąć już od początku listopada:

  1. Działania płatne zainwestujcie w skuteczne kampanie reklamowe, może to być reklama na Facebooku, Instagramie lub Google Ads – w zależności od tego, gdzie są Wasi klienci. Pokażcie, dlaczego warto wybrać Wasze produkty i jakie promocje oferujecie tego dnia.
  2. Atrakcyjne promocje – upewnijcie się, że zniżki, które oferujecie w tym dniu będą wyższe niż te, które oferujecie na co dzień, np. za zapis do newslettera. Przypominamy, że będzie to pierwszy Czarny Piątek z dyrektywą Omnibus, która ma zwalczać nieuczciwe praktyki w kwestii promocji. 
  3. Komunikacja w social mediach – komunikację w social mediach w obrębie tego tematu  polecamy zacząć jak najwcześniej, aby przygotować Waszych obserwujących na to, jakie promocje znajdą.

Jak zmienić nowych konsumentów w lojalnych?

Black Friday to doskonała okazja, aby docelowo zyskać stałych i lojalnych klientów. Warto zacząć to robić od razu po pierwszym zakupie! Zobaczcie, jak możecie do tego podejść:

  1. Programy lojalnościowe – wprowadźcie programy lojalnościowe, które będą nagradzać klientów i zachęcać do powrotu. Może to być system punktowy, promocje schodkowe, rabaty dla stałych klientów czy prezenty za osiągnięcie określonej wartości zakupów.
  2. Mailing – zbierajcie wszystkie możliwe zgody i twórzcie bazę z nowych klientów. Następnie regularnie informujcie ich nowościach, promocjach w Waszym sklepie czy innych zaletach, których nie znajdą u innych sprzedawców. Zakupy dokonane podczas BF to ciekawy punkt zaczepienia do sugerowania kolejnych produktów.
  3. Remarketing i analityka – możecie wykorzystać także dane osób, które oglądały różne produkty lub dodały coś do koszyka i porzuciły zakupy. Pamiętajcie – dane stają się jedną z najbardziej wartościowych walut świata e-commerce. Warto zadbać o to, aby system analityczny nie był dziurawy w momencie, gdy na stronie będzie bardzo wielu spragnionych okazji użytkowników.
  4. Zadbajcie o doświadczenia klienta – dostarczenie paczki w terminie to tylko pierwszy i najbardziej podstawowy krok do budowy pozytywnych doświadczeń zakupowych. Zaprojektujcie doświadczenia użytkownika w taki sposób, aby nie zapomniał o Was, gdy kolejny raz będzie chciał coś kupić. Może warto dołożyć jakiś list do paczki lub wysłać spersonalizowany mailing? Można też zaoferować rabat na kolejne zakupy albo poprosić o opinię ze zdjęciem i rekomendacje.

Black Friday to szansa na zysk przez cały rok!

Ten dzień i właściwie cały okres poprzedzający święta to doskonała okazja nie tylko do zwiększenia sprzedaży, ale przede wszystkim do zdobycia i przekształcenia nowych klientów w tych powracających i lojalnych. Inwestując w budowanie relacji z klientem, możemy liczyć na stały i stabilny wzrost zysków. Warto jednak pamiętać o tym cały rok, a nie jedynie w listopadzie czy okresie świątecznym. Dlatego jeśli potrzebujecie wsparcia w budowaniu długoterminowej strategii marketingowej, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Źródła:


1 – RetailNet.

5/5 - (3 votes)
NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

Oliwia Stachowska

CONTENT/SOCIAL MEDIA/CONTENT
W wolnym czasie lubię podróżować i tworzyć rękodzieło. W eCommerce Team zajmuję się przede wszystkim prowadzeniem social mediów.
Udostępnij ten post

/Polecane artykuły

Tomasz Kaczmarek
20.10.2019
Wizytówka Twojej firmy na mapach Google, powinna być jedną z pierwszych rzeczy, o której myślisz podczas planowania strategii obecności w Internecie. Mogę śmiało napisać, że obecnie brak widoczności firmy na Google Maps jest odbierana przez klientów – lub potencjalnych klientów – negatywnie. Podobnie, jak podawanie nieaktualnych informacji w już istniejących
Oliwia Stachowska
22.01.2024
Trudno przewidzieć, jaki dla marketingu będzie rok 2024 i jakie trendy będą tymi wiodącymi. Postanowiliśmy jednak podjąć to wyzwanie. Specjaliści, którzy tworzą nasz zespół, przedstawili swoje prognozy i wyjaśnili, skąd wzięły się ich przypuszczenia.
Agata Klimek
23.03.2023
Od czego zacząć tworzenie wpisu na bloga? Od wyszukania słów kluczowych. Taki research niesie ze sobą dodatkową wartość. W trakcie możecie dowiedzieć się jakich tematów szukają i jakie pytania zadają użytkownicy Internetu. To ważne informacje, które możecie wykorzystać w trakcie tworzenia treści. Dzięki odpowiedniej optymalizacji tekstu jest szansa, że użytkownicy
Oliwia Stachowska
21.03.2024
Prowadzicie social media, ale Wasze działania nie przynoszą pożądanych efektów? W takiej sytuacji warto przeprowadzić analizę social media, dzięki której dowiecie się, które obszary wymagają poprawy lub nie działają. O tym, jak ją wykonać i na co zwrócić uwagę, piszemy w poniższym artykule.