ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Analiza social media – jak ją wykonać?

/Blog

Analiza social media – jak ją wykonać?

Oliwia Stachowska
Prowadzicie social media, ale Wasze działania nie przynoszą pożądanych efektów? W takiej sytuacji warto przeprowadzić analizę social media, dzięki której dowiecie się, które obszary wymagają poprawy lub nie działają. O tym, jak ją wykonać i na co zwrócić uwagę, piszemy w poniższym artykule.

Zrozumienie celów analizy

Pierwszym krokiem w procesie analizy social media jest zdefiniowanie jasnych i mierzalnych celów. Czy chcecie zwiększyć świadomość marki, zaangażowanie odbiorców, czy może generować leady? Od tego będzie zależał wybór danych do analizy oraz elementy Waszego profilu, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Musicie pamiętać, że istotne są nie tylko prowadzone działania, ale także wybór odpowiedniego medium społecznościowego. O tym piszemy więcej tutaj: Jak wybrać kanały komunikacji w social media? 

Kluczowe metryki w analizie social media

Metryki, na które warto zwrócić uwagę podczas analizy social media, to m.in.:

  • liczba obserwujących;
  • zaangażowanie (ang. engagement), tj. liczba lajków, udostępnień, komentarzy;
  • zasięg (reach) i liczba wyświetleń (impressions);
  • ziczba kliknięć i wskaźnik click-through rate – CTR);
  • konwersje i mikrokonwersje, czyli działania podjęte przez użytkowników po interakcji z treścią (np. kontakt telefoniczny, przejście na stronę WWW).

Pamiętajcie, że różne platformy mogą oferować różne metryki, dlatego warto dostosować swoje działania do specyfiki każdej z nich.

Analiza social media – jak ją wykonać? Krok po kroku

Zdefiniujecie swoje cele

Bez jasno określonych celów trudno będzie zmierzyć sukces Waszych działań. Cele powinny być SMART – Specyficzne, Mierzalne, Osiągalne, Realistyczne, Ograniczone czasowo.

Grafika SMART

Analizujcie zebrane dane

Każde medium społecznościowe oferuje statystyki dotyczące publikacji. Pamiętajcie, że w zależności od platformy mogą one być różne, jednak te podstawowe tj. zasięg, komentarze, obserwujący ma większość z nich. 

Przeanalizujcie zebrane dane, zwracając szczególną uwagę na trendy, wzorce oraz wszelkie anomalie. Spróbujcie zrozumieć, jakie treści działają najlepiej i dlaczego.

Przeprowadźcie audyt swojego profilu

Kluczowym etapem w procesie analizy kanałów social media jest przeprowadzenie audytu. Audyt social media pozwala na szczegółowe zbadanie obecności Waszej marki na platformach społecznościowych, identyfikację mocnych i słabych stron oraz zrozumienie, jak Wasze działania wyglądają na tle konkurencji. Pamiętajcie, że w zależności od platformy, istotne są różne elementy profilu, jednak istnieje kilka aspektów, które odgrywają dużą rolę w każdym medium. Jest to:

  • ocena profilu i treści – sprawdźcie, czy profile Waszej marki na różnych platformach są spójne pod względem brandingu, tone of voice, opisów. Sprawdźcie, czy zdjęcie profilowe bądź zdjęcie w tle jest estetyczne i przyciąga uwagę, a wszystkie informacje (np. link do strony internetowej czy adres Waszej firmy) prawidłowo uzupełnione.
  • Analiza treści – oceńcie regularność, jakość i efektywność publikowanych treści. Sprawdźcie, które posty cieszą się największym zaangażowaniem, a które nie przynoszą pożądanych efektów.
  • Porównanie z konkurencją – zbadajcie, jak Wasze działania w mediach społecznościowych wypadają na tle konkurencji. Identyfikacja praktyk, które działają dobrze w branży, może dostarczyć inspiracji do własnych strategii.

Przeprowadzenie audytu pozwala nie tylko na usprawnienie istniejącej strategii, ale również na odkrycie nowych możliwości wzrostu i zaangażowania. Powyższe wskazówki to ogólne zalecenia do wszystkich mediów społecznościowych. Jeśli chcecie, aby specjaliści ds. marketingu ocenili prowadzone przez Was działania na konkretnej platformie, skorzystajcie z oferowanego przez nas darmowego audytu social media

Oceńcie efektywność

Podsumowując, analiza social media jest niezbędnym elementem skutecznego marketingu cyfrowego. Pozwala nie tylko zrozumieć obecną sytuację Waszej marki w mediach społecznościowych, ale także dostarcza cennych wskazówek, jak ją poprawić. Pamiętajcie, aby podejść do tego procesu strategicznie, regularnie monitorując wyniki i dostosowując swoje działania w odpowiedzi na zmieniające się tendencje i preferencje odbiorców.

5/5 - (11 votes)
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

    * Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celu informacyjnym i marketingowym, opisanym w Polityce prywatności
    * Pole obowiązkowe

    Oliwia Stachowska

    CONTENT/SOCIAL MEDIA/CONTENT
    W wolnym czasie lubię podróżować i tworzyć rękodzieło. W eCommerce Team zajmuję się przede wszystkim prowadzeniem social mediów.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Maciej Świstoń
    Firmowy blog ma cały szereg zalet. Od wsparcia w budowaniu profesjonalnego wizerunku marki bądź konkretnej osoby, przez tematykę widoczności w wyszukiwarkach aż po generowanie leadów, edukacji czy – po prostu – pojawienia się w internecie. Trzeba jednak pamiętać, że zawsze powstaje on w konkretnym celu i wymaga pewnego przygotowania, konsekwencji
    Oliwia Stachowska
    LinkedIn to platforma, która gromadzi przede wszystkim ludzi ze świata biznesu. Możecie na niej działać zarówno jako marka, poprzez konto firmowe, jak i poprzez swój profil osobisty. Często jednak pojawia się pytanie, na którym z nich lepiej publikować? W tym wpisie porównamy oba rodzaje kont i wyjaśnimy, kiedy warto prowadzić
    Oliwia Stachowska
    Coraz więcej mówi się o dostępności stron internetowych czy nawet social mediów. Warto iść w tym kierunku i zacząć dbać, by Wasze profile były jak najbardziej dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Szczególnie że to często tylko kilka kliknięć więcej. Dlatego przygotowaliśmy kilka wskazówek, które warto wdrożyć i nie zajmie to
    Bożena Kurzyńska
    Formaty reklam video na YouTube są bardzo zróżnicowane. To, który wybierzemy jest bardzo ważne w kontekście celu jaki zamierzamy osiągnąć. Liczba internautów w Polsce w maju 2019 roku wyniosła ogółem 28,3 mln. Z czego prawie 20mln korzysta z platformy YouTube. Daje to zasięg ponad 69,7%. (dane: PBI/Gemius maj 2019). Można