ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Reklama w internecie – jak skutecznie działać w sieci?

/Blog

Reklama w internecie – jak skutecznie działać w sieci?

Małgorzata Marcinkowska
reklama w internecie

Reklama w internecie – choć jest zjawiskiem dość młodym – jest bardzo popularna i regularnie dominuje globalne wydatki marketingowe. Według raportu Publicis Groupe Polska w samej Polsce w pierwszym półroczu 2022 r. wydatki reklamowe wzrosły o 5,5% w porównaniu z takim samym okresem 2021 roku. Liczba użytkowników internetu nieprzerwanie rośnie, a pandemia COVID-19 nadała temu wzrostowi dodatkowej dynamiki, przez co sieć przyciągnęła nawet “nietechniczne” grupy społeczne.

Warto zauważyć, że sporą część internetowego świata zajmują różnego rodzaju przekazy reklamowe. Są nimi komentarze, konkretne lajki, próby budowania wizerunku…. Nawet jeśli nie sprzedajemy produktu, to sprzedajemy usługi czy “samych siebie” jako markę. Choć niemal wszystko jest komunikacją marketingową, to warto pewne pojęcia, cele i wartości uporządkować, uwzględniając lokalizację reklamowych przekazów i kanały komunikacji. 

Można je spotkać między innymi: 

  • w wyszukiwarce; 
  • na stronach internetowych; 
  • w mailach; 
  • w mediach społecznościowych;
  • w aplikacjach na telefonie.

W dzisiejszym świecie reklama w internecie przestaje być wyłącznie nieinwazyjnym dodatkiem, przejmując coraz szerszą komunikację i korzystając z coraz bardziej zaawansowanej technologii. Jest udoskonaloną wersją reklamy znanej z prasy i telewizji. Dzięki danym w sieci, może być dużo lepiej dopasowana do potrzeb odbiorcy i kontekstu, w jakim jest wyświetlana. Reklama butów, wyświetlona ponieważ ostatnio oglądałeś/oglądałaś podobny asortyment, wydaje się bardziej adekwatna niż ogólna informacja o specyfiku medycznym pokazywana w telewizji w paśmie porannym. Oczywiście obie komunikacje mogą mieć różne cele i działać na różnym etapie procesu sprzedażowego (reklama telewizyjna – budowanie brandu, reklama display – domykanie konwersji). Próba dokładnego porównania obu rozwiązań może nie mieć bezpośrednio większego sensu. Należy je traktować jako działania, które mogą się wzajemnie uzupełniać.

Jakie są formy reklamy strony internetowej i ich koszty?

Należy zaznaczyć, że reklama w internecie może podnieść wskaźnik konwersji, pod warunkiem dopasowania formy do celu jaki chcesz osiągnąć. Formy promocji mogą być różne. Może być ona tekstowa w wyszukiwarce internetowej, może być artykułem blogowym bądź postem. Przyjmuje także formę graficzną, filmową, czy dźwiękową. Przy tym istnieją zarówno płatne, jak i organiczne formy promocji. 

Formy promocji płatnej:

  • ADS Google (SEM, kampanie display, search, video, etc.);
  • social media (płatne kampanie na Facebook. LinkedIn, etc);
  • influencer marketing;
  • retail marketing;
  • płatne działania e-mail marketingowe.

Formy promocji organicznej: 

  • SEO;
  • content marketing (tzn. bardzo szeroki marketing treści, jak np. posty na profilach społecznościowych, video, maile, komunikaty);
  • blog firmowy;
  • Google Moja Firma + Google Maps.

Różnice pomiędzy SEO a SEM

Zastanawiasz się pewnie, jaka jest różnica pomiędzy SEO a SEM. Przede wszystkim działania SEO są bezpłatne (o ile wykonywane są samodzielnie). Jeśli jednak zlecisz je specjalnej agencji to podobnie jak SEM, mają one swoją cenę. Jeśli planujesz rozpocząć kampanię w Google Ads, to ważną kwestią jest przelanie (ustalonej przez siebie) kwoty na konto reklamowe oraz podanie konkretnych stawek za pojedyncze kliknięcie. Będzie ono pobierane za każdym razem, kiedy internauta kliknie reklamę. 

Inną znaczącą kwestią, o jakiej powinieneś pamiętać to, że na efekty działań SEO trzeba trochę poczekać. Jednak jeśli zadbasz o konsekwentną systematyczność, to w przyszłości zobaczysz “owoce” swoich działań. Natomiast zupełnie inną sytuację mamy w przypadku SEM, gdzie skutki będą widoczne od razu po wdrożeniu. Oznacza to, że linki sponsorowane znajdą się nad albo tuż pod wynikami organicznymi na pierwszej stronie wyszukiwania i są oznaczone jako “Reklama” (tuż obok adresu URL). 

Google ADS vs SEO - infografika

Musisz wiedzieć jeszcze o jednej, dosyć znaczącej różnicy. Wyniki działań płatnych (w przeciwieństwie do organicznych), są widoczne tylko dla określonych wcześniej grup docelowych. Tymczasem działania SEO pojawiają się w wynikach wyszukiwania wszystkim użytkownikom.

Ile kosztuje reklama w internecie?

Odpowiedź na pytanie “ile to kosztuje” może powodować trudności. Gdyż zależy to przede wszystkim od wybranej przez Ciebie strategii, kanałów dotarcia oraz celu, jaki obrałeś. Przykładowo kampania PPC może generować inne koszty, niż reklama w mediach społecznościowych. Najlepiej jednak udać się do specjalistów w branży z prośbą o audyt, albo całkowite oddanie się w ręce profesjonalistów.  

Korzyści z wyboru reklamy internetowej

Reklama internetowa to nie tylko nowocześniejszy i bardziej różnorodny sposób promocji Twoich produktów/usług czy firmy. Niesie ona za sobą cały szereg korzyści, będąc przyjazną również dla mniejszych, lokalnych przedsiębiorstw. 

Jest to przede wszystkim: 

  1. niższy próg wejścia – to niezwykle cenna informacja, szczególnie dla tych, którzy dopiero zaczynają wchodzić na rynek, albo nie dysponują zbyt wysokim budżetem i potrzebują rozgłosu. W końcu samodzielne założenie profilu w mediach społecznościowych nic nie kosztuje, podobnie jak tworzenie na nim treści. Jeśli jednak wolisz zrobić do bardziej profesjonalnie to lepiej zlecić to zadanie agencji, która wykona to za Ciebie;
  1. lepsza analiza – wyniki reklamy internetowej są przede wszystkim mierzalne. Oznacza to, że będziesz dokładnie wiedzieć, ile osób obejrzało Twoją reklamę, a ile ją kliknęło. Możesz nawet prześledzić konkretną sprzedaż lub inne konwersje. 

Dzięki narzędziom takim jak np. Google Analytics możesz o wiele łatwiej, szybciej i precyzyjniej stwierdzić do kogo tak naprawdę trafiają Twoje komunikaty. Czy trafnie przyjęto ich formy, kształty, kolory czy inne elementy spełniają swoją rolę. Informacje te pozwolą Ci odpowiedzieć, czy aby na pewno docierasz do grupy, do której chcesz trafić czy może jednak trzeba zmienić przyjętą strategię;

  1. lepsza kontrola nad budżetem i większa elastyczność. Jeśli zauważysz, że Twoje działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, to możesz zatrzymać je w każdej chwili. Tym sposobem nie przepalisz budżetu, który będzie można przeznaczyć na inne, bardziej przemawiające do Twojej grupy docelowe. Takiej szansy na wprowadzenie zmian nie masz w przypadku reklam w telewizji, prasie czy radiu. Tam zaakceptowane i opłacone kampanie weszły już w obieg i jest bardzo nikła szansa na szybkie wprowadzenie zmian;
  1. większy zasięg –  dziś internet to medium, którego używa duża część ludzkości, bez względu na wiek, pochodzenie i potrzeby. Jednak wiadomo, że jeśli próbujesz trafić do wszystkich, to tak naprawdę trafiasz właściwie do nikogo. Odbiór Twoich komunikatów w tym przypadku może być w zasadzie bezskuteczny. Aby być bardziej precyzyjnym w swoich zasięgach, skup się bardziej na opisanej wyżej lepszej analizie wyników (patrz pkt 2).

Jak zacząć tworzyć skuteczną reklamę internetową?

Przede wszystkim reklama musi być widoczna. Jak to zrobić? Proponuję najprostsze rozwiązania, czyli “przyłożenie” do naszych odbiorców miarki – prostego modelu AIDA. Ten anglojęzyczny termin próbuje uśrednić i opisać działania wszystkich konsumentów na całym świecie. Przed podjęciem decyzji o zakupie, mają oni przechodzić przez szereg etapów/reakcji z produktem lub usługą. Elementy składającymi się ten akronim to A – attention (czyli przyciągnięcie uwagi), I – interest (zainteresowanie klienta), D – desire (chęć posiadania), A – action (działanie, które ma przekonać do zakupu właśnie tego konkretnego produktu). 

Działanie i wizualizacje tego modelu bardzo przypominają lejek marketingowy. Podobnie jak model AIDA, odwzorowuje on elementy procesu decyzyjnego klientów, czyli dotyczy praktycznie każdej interakcji z użytkownikiem. Dzięki temu możesz łatwiej zaplanować kroki, jakie podejmiesz wobec klienta na każdym z etapów jego kontaktu z Twoją marką bądź na każdym etapie lejka. Co więcej, każdy z nich będzie następnie mierzalny. Ułatwi Ci to zorientowanie się w sytuacji – gdzie zyskujesz, a gdzie tracisz klientów. Takie dane pozwolą dopasować odpowiednią strategię. Musisz też pamiętać, że działanie lejka ma sens dopiero wtedy, kiedy traktujesz go jako całość, gdyż każdy element oddziałuje na funkcjonowanie kolejnego. Aby lepiej zrozumieć jego działanie, prześledź poniżej przygotowaną dla Ciebie grafikę. 

model AIDA reklama w internecie

Jak widzisz, schemat w dużym uproszczeniu pokazuje Ci, jak zacząć działać z Twoją marką w sieci. Jednak zanim to nastąpi, to warto zajrzeć do naszego kolejnego artykułu i prześledzić krótką listę podstawowych czynności, jakie powinieneś podjąć przed innymi działaniami.

Skuteczna reklama w internecie – Podsumowanie

Reklama w internecie to przede wszystkim obecność w miejscach, w których są Twoi klienci i budowanie spójnego wizerunku. To wszystko na przestrzeni czasu przełoży się na ułatwienie konwersji w świecie offline i online. Aby osiągnąć ten cel, musisz pamiętać, że:

  • im Twoja marka jest bardziej znana, tym łatwiej jest uzyskać kredyt zaufania u klienta, co przełoży się bezpośrednio na zwiększenie konwersji;
  • reklama w internecie bardzo często wykorzystuje obraz;
  • w obecnych czasach panuje tzw. “ślepota banerowa”, dlatego trudniej przyciągnąć potencjalnych klientów reklamami graficznymi i zapaść im w pamięci;
  • przesycenie treścią, którą jesteśmy bombardowani w internecie sprawia, że niełatwo jest się wybić na tle konkurencji;

Jak widać, reklama w internecie ma ogromne znaczenie dla budowania świadomości, rynkowego istnienia Twojej marki. Pozwala na dotarcie do naprawdę szerokiego, a przy tym starannie wybranego grona odbiorców. Pod wieloma aspektami jest zdecydowanie lepsza od reklamy tradycyjnej, ponieważ jest przede wszystkim szybsza, bardziej precyzyjna, mierzalna, elastyczna i generuje zwykle mniejsze koszty. Reklama internetowa obecnie jest podstawą, każdej dobrze prosperującej firmy. Nie wolno jednak pominąć szerokiego podejścia i pamiętać o wadze branży, jaką reklamujemy. Każdy kanał reklamowy, każde zakupione medium i komunikat powinny być starannie dopasowane do odbiorców. Jeżeli odbiorcy preferują radio bądź prasę ponad internet, to trudno będzie do nich trafić z nawet najlepszą reklamą w sieci.

5/5 - (4 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Małgorzata Marcinkowska

    CONTENT/SOCIAL MEDIA
    Gotowanie, podróże i fotografia to coś, co mnie napędza. Lubię wędrówki w nieznane, a czasem zwyczajnie skryć się za okładką dobrej książki. W eCommerce Team zajmuję się tworzeniem treści i prowadzeniem social mediów.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Oliwia Stachowska
    Czy wiecie, jak korzystać z platformy LinkedIn? Jeśli jedynie publikujecie tam posty, to znaczy, że nie wykorzystujecie jej pełnego potencjału! Poniżej przygotowaliśmy zestaw porad i wskazówek, które mogą znacznie poprawić efekty Waszych działań na platformie LinkedIn, a które służą jako jeden z materiałów wprowadzających dla stażystów w naszym dziale Content
    local-e-commerce-grafika
    Tomasz Kaczmarek
    Czym jest local e-commerce? Najprościej mówiąc — local e-commerce to nic innego jak forma e-commerce, która ogranicza się do działania sklepu internetowego jedynie na lokalnym rynku (na przykład w obrębie aglomeracji, w której funkcjonuje). Konsumenci w trakcie codziennych zakupów (zakupy spożywcze, drogeryjne) przyzwyczajeni są do nabywania produktów w najbardziej dogodnych
    Tomasz Kaczmarek
    Responsywność strony internetowej polega na płynnym dostosowaniu się jej układu oraz  wyglądu do szerokości ekranu, na którym jest wyświetlana. Nieważne czy użytkownik otworzy stronę  przy pomocy komputera czy telefonu komórkowego. Za każdym razem otrzyma tę samą treść. Będzie ona podana w sposób zarówno czytelny jak i funkcjonalny. Technika projektowania takich
    Miniatura artykułu na blogu eCommerce Team o pozycjonowaniu
    Małgorzata Marcinkowska
    Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre strony internetowe pojawiają się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania Google, podczas gdy inne pozostają gdzieś w tyle? To dzięki odpowiedniej strategii pozycjonowania stron, która sprawiają, że witryna jest bardziej przyjazna dla robotów indeksujących i w konsekwencji bardziej widoczna dla potencjalnych klientów. Jeśli prowadzicie biznes