ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Jak zrobić stronę internetową: SEO

/Blog

Jak zrobić stronę internetową: SEO

/SEO/
Tomasz Kaczmarek
SEO-jak-zrobic-strone-internetowa
SEO to proces optymalizacji serwisu pod kątem wyników wyszukiwania (z angielskiego: Search Engine Optimization). Mówiąc inaczej, to działania mające na celu „zaprzyjaźnianie” strony internetowej z wyszukiwarkami, takimi jak na przykład Google. Warto brać pod uwagę SEO podczas budowy każdej nowej strony internetowej. Kto kiedyś świadomie próbował pozycjonować swoją witrynę, wie jak bardzo jest to ważne. Pozostało przekonać ludzi, którzy świadomie lub nieświadomie ignorują ten krok.

Po co dbać o SEO?

Aby pojawiać się częściej i bliżej pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania. Gwarantuje nam to niezwykle cenny ruch na naszej stronie internetowej. Ludzie, którzy interesują się tematem – niezależnie czy będzie to kupno butów czy wzięcie kredytu – mają w głowie coś, co skłoniło ich do wpisania zapytania w wyszukiwarkę. Nie jest to przypadkowe kliknięcie w baner reklamowy czy szybkie skanowanie sieci pod kątem dostępności różnych produktów. To dla nas wartościowy ruch, który będzie niezależny od nakładów finansowych na reklamę.

Jak dbać o SEO?

Przede wszystkim: ułatwiając wyszukiwarce pracę. Proces indeksowania treści wygląda w uproszczeniu tak, że roboty Google skanują treść całego serwisu i tworzą kopię w swoich bazach. Roboty „czytają” teksty, sprawdzają obrazki i opisy tych obrazków (na przykład title – to co się wyświetla, gdy najedziemy na obraz myszą), starają się zrozumieć strukturę treści oraz sprawdzają co kryje się pod linkami (w ten sposób trafiły na naszą stronę i w ten sposób „pójdą sobie dalej” – dlatego linkowanie wewnątrz strony i z zewnątrz do strony jest tak ważne w tym procesie!). Tak powstaje indeks stron. W momencie, w którym w Google wpiszemy jakieś zapytanie, wyszukiwarka dokonuje szybkiego przeglądu swoich zaindeksowanych wyników i podaje nam – zdaniem doskonalonych ciągle algorytmów – najlepsze odpowiedzi. Gdy po naszej stronie internetowej roboty indeksujące wyszukiwarki będą się poruszały bez przeszkód, napotkają atrakcyjną treść, podzieloną adekwatnymi nagłówkami, jest wielka szansa, że będziemy się w wynikach wyszukiwania wyświetlać raczej wyżej niż niżej.

O czym musisz pamiętać, tworząc serwis?

  1. Tytuł serwisu, zawarty w adresie www, to najmocniejsze „słowo kluczowe” – Twoja strona bardzo szybko będzie się wysoko wyświetlała po wpisaniu jej nazwy w wyszukiwarkę.
  2. Przyjazny link to link w stylu: stronaglowna.pl/kategoria/tytul-wpisu – roboty wyszukiwarki z adresów czerpią informację o czym jest dany serwis, więc warto stosować przejrzyste i nasycone słowami kluczowymi linki. Taki adres to również informacja dla Twojego czytelnika, a więc zwiększa również wrażenia UX (z angielskiego: user experience).
  3. Zaplanuj strukturę swojego serwisu! Strona typu one-pager pozycjonuje się wolniej z powodu małej ilości treści. Rozbudowany serwis z podstronami „wskoczy na pozycje” szybciej. Możesz przeczytać ten kompleksowy poradnik na temat planowania strony.

Co możesz zrobić dobrego dla robotów skanujących? (checklista).

  1. Twórz treści o długości minimum 300 wyrazów.
  2. Pomyśl jak byś formułował/sformułowała zapytanie wpisane w wyszukiwarkę Google, gdybyś chciał/chciała znaleźć stronę którą tworzysz. Potraktuj to jako tzw. „frazę kluczową”. Użyj tej frazy kilkukrotnie w treści tekstu.
  3. Użyj frazy kluczowej w nagłówku H2 (możesz kilka razy).
  4. Rozważ użycie frazy kluczowej w tytule.
  5. Dodaj link do podstrony, która jest zbliżona tematycznie do tej, którą tworzysz – zadbaj, żeby robot mógł spędzić trochę czasu u Ciebie.
  6. Podobnie zrób, linkując do strony którą tworzysz z innych podstron swojego serwisu.
  7. Dodaj meta opis i tytuł – umożliwia to np. wtyczka Yoast SEO. Nie bój się użyć frazy kluczowej w treści opisu. To zostanie wyświetlone, gdy Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania.
  8. Przede wszystkim pisz na temat i staraj się dostarczyć użytkownikowi treści, której szuka. Jeśli wyszukiwarka zaprowadzi go do Twojego tekstu, za to tekst będzie kompletnie nie na temat – użytkownik zaliczy szybkie odbicie. Im więcej takich odbić, tym więcej sygnałów do wyszukiwarki o treści – mniej więcej – takiej “to może nie być na temat, trzeba to wrzucić niżej”.
To są ogólne wytyczne na temat optymalizacji treści pod wyniki wyszukiwania. W kwestiach bardziej zaawansowanych, lepiej zaufać profesjonalistom. Powyższą listę możesz jednak wdrożyć u siebie sam, bez żadnej pomocy. Ta wiedza może zostać wykorzystana przez jasną jak i ciemną stronę mocy. Dzięki nim Twój super ekspercki poradnik na dowolny temat trafi do ogromnej grupy ludzi i pomoże im rozwiązać jakiś ważny problem. Możesz też w takty imperialnego marszu i w masce Vadera zoptymalizować (dodać frazę kluczową 29 razy w tekście – w tym także w każdym nagłówku, ustawić dużo linków – żartujemy, to nie zadzaiła) dowolną podstronę pod frazę, która nie będzie najbardziej adekwatna do treści, ale przez to małe oszustwo, pozyskasz duży ruch na swoją stronę. Kolejne aktualizacje algorytmów Google idą w kierunku serwowania jak najbardziej adekwatnych do zapytania treści. Z tego powodu, sugerujemy jednak jasną stronę mocy.
5/5 - (2 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Tomasz Kaczmarek

    CZŁONEK ZARZĄDU/STRATEGIA/VIDEO MARKETING/ANALITYKA
    Pasjonuję się fotografią, górskimi wędrówkami i lubię spędzać czas blisko natury. W eCommerce Team odpowiadam za wszystko, co związane z serwisami www: analitykę, projektowanie, optymalizację.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Maciej Świstoń
    Raport Nielsena (The Nielsen Total Audience Report Hub) potwierdza, że w obecnych czasach ludzie są przesyceni informacjami, więc szukają mediów, które pomogą im wyselekcjonować najważniejsze treści. Dlatego każdy specjalista i specjalistka zajmujący się contentem powinni zawsze być na bieżąco i tworzyć treści w odpowiednim kontekście oraz formie. Kluczową kwestią jest
    Tomasz Kaczmarek
    Do konfigurowania analityki stron internetowych wykorzystujemy zazwyczaj Tag Managera. O tym, jak ważna jest analityka danych pisałem już w artykułach o budowaniu strategii treści oraz o budowaniu stron. Dzisiaj dokładamy kolejny puzzel, dzięki któremu będziecie mogli pozyskiwać bardziej zaawansowane dane o swoich klientach. W tym artykule przyjrzymy się bliżej Google
    Oliwia Stachowska
    Coraz więcej mówi się o dostępności stron internetowych czy nawet social mediów. Warto iść w tym kierunku i zacząć dbać, by Wasze profile były jak najbardziej dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Szczególnie że to często tylko kilka kliknięć więcej. Dlatego przygotowaliśmy kilka wskazówek, które warto wdrożyć i nie zajmie to
    Małgorzata Marcinkowska
    LinkedIn to nie tylko platforma społecznościowa, ale również potężne narzędzie do budowania wizerunku i rozwoju biznesu. W dzisiejszym świecie (gdzie obecność online ma ogromne znaczenie dla sukcesu zawodowego), posiadanie profesjonalnego profilu na LinkedIn może otworzyć wiele drzwi do nowych możliwości. Oto szczegółowy przewodnik, jak go stworzyć i efektywnie zarządzać Waszą