Jesteście już zmęczeni próbą śledzenia wszystkich rozmiarów obrazów w mediach społecznościowych? Potrzebujecie pomocy w optymalizacji rozmiarów zdjęć w mediach społecznościowych? Nie jesteście pewni aktualnych wymiarów grafik na Instagramie i Facebooku?
Wyobraźcie sobie hipotetyczną sytuację — włożyliście dużo wysiłku w tworzenie najlepszych postów ze zdjęciami na swój Instagram i Facebook, ale na tablicach widać tylko ¾ przygotowanej przez was grafiki. Dodatkowo jej najważniejsze elementy są ucięte, a całość zgubiła pierwotną jakość. Specjalnie dla Was, aby zapobiec takim problemom, przygotowaliśmy — aktualizowany na bieżąco — poradnik.
Jakie wymiary grafik na FB, a jakie na IG?
W tym przewodniku znajdziecie rozmiary do różnego rodzaju treści na Facebooku i Instagramie. Zaczniemy od zdjęć w tle, przejdziemy przez zdjęcia profilowe i wszystkie najbardziej popularne formaty do postów. Stosunkowo niewielka liczba klientów, którzy zgłaszają się do nas po “socialowe wsparcie”, ciągle zdaje sobie sprawę ze znaczenia takich technicznych aspektów publikacji w mediach społecznościowych i roli, jaką odgrywają. Widać to po niedopasowanych zdjęciach w tle, zgubionej jakości grafik w publikacjach czy źle układających się na urządzeniach mobilnych kolaży.
Ciekawostka: blisko 100% najczęściej udostępnianych postów na Facebooku w roku 2022 to treści z grafiką bądź wideo. Udostępnianie zdjęć bądź filmów, które są nieczytelne, mają złe wymiary bądź niedostateczną jakość może wpłynąć negatywnie na odbiór. Pełen raport możecie znaleźć tutaj: https://transparency.fb.com/en-gb/data/widely-viewed-content-report |
Sprawdź również nasz wpis – 9 wskazówek jak prowadzić komunikację w social media
Wymiary grafik na Facebooka
Wymiarów zdjęć na Facebooku i wariacji na temat różnych typów treści jest prawdopodobnie najwięcej spośród wszystkich dostępnych mediów społecznościowych. Dlatego też odpowiednie zaprojektowanie elementów graficznych może wymagać czasu i wysiłku. Szczególnie gdy weźmiecie pod uwagę ogromną rolę dopasowania swoich treści do urządzeń mobilnych i komputerów (o czym myśli się rzadziej w przypadku oglądanego głównie mobilnie Instagrama).
Podczas przeglądania na laptopie ekran jest poziomy (szeroki), podczas gdy ekrany mobilne są pionowe (wysokie). W związku z tym sam rozmiar urządzeń wymusza pewne ustępstwa i dopasowania. Ponadto Facebook nie rozciąga Waszych kreacji — zamiast tego zwykle je po prostu przycina. Jak zatem wyglądają aktualne wymiary grafik na Facebook?
Rozmiar zdjęcia w tle na Facebooku:
- Na komputer stacjonarny: 851 × 315 pikseli;
- Dla urządzeń mobilnych: 640 x 360 pikseli.
Wskazówka: w tym przypadku zaleca się użycie rozmiaru okładki 820 x 360 i umieszczenie ważnych elementów w bezpiecznej strefie 640 x 312.
Rozmiar zdjęć profilowych i innych na Facebooku:
- Dla komputerów stacjonarnych: większy lub równy 176 × 176 pikseli;
- Dla urządzeń mobilnych: 196 × 196 pikseli;
- Wymiary banera (zdjęcie poziomie) na Facebooku: 1200 x 630 pikseli;
- Rozmiar obrazu linku/aktualizacji: 1200 x 628 pikseli;
- Rozmiar stories/reels: 1080×1920 (jest to wideo pionowe);
- Wideo na Facebooku: 1280 x 720 px;
- Reklama na Facebooku: 1200 x 628 px;
- Reklama wideo na Facebooku: 1080 x 1350 px (proporcje 4:5), 1080 x 1080 px (co najmniej), obsługiwane proporcje od 16:9 do 9:16;
- Reklama Facebook Story: 1080 x 1920 px;
- Obraz w tle grupy na Facebooku: 1640 x 856 px (lub proporcje 1,91:1);
- Reklama graficzna Facebook Messenger: 1200 x 628 px;
- Facebook Reels: 1080 × 1350 px (proporcje 4:5);
- Reklama Messenger Stories: 1080 × 1920 px.
Najważniejsze wymiary FB przedstawiamy na grafice:

Aby uzyskać najlepszą możliwą jakość, należy przesyłać pliki JPG o rozmiarze mniejszym niż 100 KB. Obrazy z tekstem (na przykład logo marki) muszą być plikami PNG. Warto też zapoznać się z zasadami opublikowanymi przez sam Facebook.
Uwaga: możecie zawsze upewnić się, czy wasz obraz zawiera nie więcej niż 20% tekstu. Choć opinie odnośnie do wpływu ilości tekstu na system reklamowy są różne, to warto pamiętać o samych użytkownikach i aspektach związanych z czytelnością.
Rozmiary zdjęć na Instagram
Instagram szybko stał się siecią społecznościową wybieraną przez ludzi zwracających szczególną uwagę na estetykę. Platforma ta jest szczególnie popularna w niszach związanych z projektowaniem, urodą, jedzeniem i fitnessem. Instagram jest prawdopodobnie najczęściej wybieranym medium dla influencer marketingu.
Instagram Reels i Stories obecnie przyciągają najwięcej uwagi, ale nadal istnieje możliwość, by łatwo uzyskać polubienia, zapisy i udostępnienia za pomocą statycznych obrazów.
Przeczytaj również: Jak skutecznie prowadzić konto na Instagramie?
Instagram umożliwia publikowanie zdjęć w trzech różnych orientacjach, tj. kwadratowej, poziomej i pionowej. Możecie wybrać odpowiedni obraz posta na Instagramie w oparciu o treść, jaką chcecie przekazać na grafice i wykazać się kreatywność w komponowaniu całości i wykazać się kreatywnością. Od początku 2025 roku widok publikacji na profilu zmienił się z klasycznego kwadratu na portretowy format 4:5. Jakie wymiary grafik na Instagram warto wybrać?
Rozmiar zdjęcia na Instagramie: zdjęcie profilowe
- Rozmiar zdjęcia profilowego na Instagramie: 320 x 320 pikseli.
Rozmiar pozostałych zdjęć na Instagramie:
- Rozmiary wideo na Instagramie: 1080 x 1920 pikseli (minimalnie — Kwadrat: 600 x 600 pikseli; Poziom: 600 x 315 pikseli; Pion: 600 x 750 pikseli).
- Zdjęcie profilowe na Instagramie: 320 x 320 px;
- Udostępnione zdjęcie na Instagramie:
- portret: 1080 x 1350 px (preferowany format do postów statycznych i karuzel);
- kwadrat: 1080 x 1080 px;
- krajobraz: 1080 x 566 px;
- Udostępnione wideo na Instagramie: 1080 px szerokości;
- Wideo Instagram Reels: 1080 x 1920 px; | maksymalnie 4 GB
- Instagram Stories: 1080 x 1920 px | maksymalnie 4 GB;
- Rozmiary obrazków reklam na Instagramie: 1080 x 1350 px;
- Minimalna reklama graficzna na Instagramie: 500 px szerokości;
- Rozmiar reklam na Instagramie: 1080 x 566 px (poziomy), 1080 x 1080 px (kwadratowy);
- Obsługiwane typy plików graficznych: PNG lub JPG.

Najważniejsze wymiary IG przedstawiamy na grafice:

Dlaczego trzeba znać wymiary zdjęć na FB i IG?
Problem publikowania obrazów o niewłaściwych proporcjach, zepsutej jakości czy słabej czytelności jest realny. Nierzadko, nawet znając prawidłowe rozmiary obrazów, można popełnić błędy w proporcjach, formacie pliku, przestrzeni barwnej, ilości tekstu, rozkładzie elementów na różnych urządzeniach czy nawet złym wycięciu postaci z tła.
To może sprawić, że post zostanie przycięty, rozciągnięty lub całkowicie odrzucony. Za Wy zostaniecie zmuszeni do tego, by wykonać powtórnie cały bądź część procesu tworzenia i publikacji. Pamiętajcie, że nieczytelna grafika utrudnia odpowiedni odbiór publikowanych przez was treści – nawet, jeżeli są one absolutnie unikatowe i najlepsze na świecie.
Ludzie często nie zwracają uwagi na najlepiej przygotowane bannery (Banner Blindness), więc dlaczego mieliby zatrzymywać się i rozmyślać nad tymi nieudanymi? Jeżeli liczba przytoczonym wymiarów grafik, ich ważność dla komunikacji i różnorodność Was przytłaczają, to zachęcamy do kontaktu. Jako eCommerce Team mamy w ofercie nie tylko kompleksową obecność w social media, ponieważ możemy też wspierać Twoją markę bardziej punktowo. Poprzez, na przykład, wsparcie naszych grafików i graficzek.
Sprawdź nasza ofertę – Social Media
Zapisz się do newslettera