Jeśli szukacie sposobu na zbudowanie ciekawego profilu, który zaangażuje nowych klientów — prowadzenie Instagrama jest świetnym rozwiązaniem. Ten artykuł rozwieje wszelkie wątpliwości i odpowie na najważniejsze pytania. Dowiecie się, dlaczego tak wiele marek już prowadzi swojego konto na Instagramie, co to za aplikacja i jakie daje możliwości.
Po co angażować i tworzyć społeczność?
Według statystyk ze strony Gallup w pełni zaangażowany odbiorca dostarcza o 23% więcej przychodów niż pozostali. Jest to możliwe, ponieważ taki klient lubi obcować z marką i chętniej do niej wraca.
Warto pamiętać, że posiadając lojalną społeczność, możecie liczyć na polecanie Waszej usługi lub produktu, a to z kolei przyczynia się do stopniowego zwiększania przychodów.
Co to właściwie jest Instagram?
Instagram pozwala na dzielenie się swoimi zdjęciami oraz materiałami wideo. Korzystając z aplikacji, macie możliwość publikowania ich w różnych formach (reelsy, posty i stories). Otrzymujecie także dostęp do prostej edycji, podczas której możecie dodawać interaktywne elementy, które aktywizują obserwujących.
Ważnym elementem są także statystyki, które są dostępne w profilu. To tam znajdziecie informacje:
- jaką grupę odbiorców przyciąga marka,
- jakie są ulubione treści Waszych obserwujących,
- jakie zasięgi udało się uzyskać postom.
Jeśli zastanawiacie się, po co dokładać sobie kolejną aplikację, to mamy dobrą wiadomość: Instagram, podobnie jak Facebook, należy do Meta Platforms. Dzięki temu możecie zarządzać swoimi publikacjami na obu tych serwisach, korzystając z jednego narzędzia — Meta Business Suite. Pamiętajcie tylko, że jest to możliwe dopiero po podłączeniu kont do MBS.
Nie macie jeszcze konta firmowego na Instagramie? Sprawdźcie w naszym poradniku jak założyć konto firmowe!
Reklamy
Instagram daje możliwość płatnego promowania treści. Reklamy możecie emitować z poziomu samej aplikacji, co nazywane jest „promowaniem posta”. Jeśli zależy Wam na dostępie do bardziej zaawansowanych możliwości — wtedy konieczne będzie utworzenie konta w Menedżerze Reklam na Facebooku.
Co mogę publikować na Instagramie?
W aplikacji pierwsze skrzypce grają treści wizualne, czyli zdjęcia oraz wideo. Obecnie macie możliwość publikowania postów na parę sposobów, każdy z nich traktujcie jako osobne narzędzie i śmiało używajcie tych, które odpowiadają marce. Niezależnie od formy, jaką wybierzecie, Instagram pozwala na prostą edycję materiału przed opublikowaniem. Opiszemy krótko najważniejsze z nich.
Posty
Instagram przez posty rozumie publikacje statycznych, pojedynczych grafik lub karuzel. Jednorazowo możecie dodać maksymalnie 10 zdjęć (będą one wyświetlane po przewinięciu głównej fotografii). Wszystkie opublikowane posty układają się na Waszym profilu w formie siatki, której rząd zawiera 3 publikacje, a także wyświetlają się krótko po opublikowaniu na stronie głównej u części użytkowników obserwujących profil.
Do każdego posta możecie dodać opis i dopisać hashtagi (np. #socialmedia), po których w aplikacji wyszukuje się interesujące treści. Dodatkowo warto korzystać z możliwości oznaczania użytkowników na fotografiach — oczywiście, tylko w uzasadnionych przypadkach. Nie polecamy oznaczać kont, które nie były w żaden sposób zaangażowane w tworzenie zdjęcia.
Większość marek stara się publikować posty w podobnej estetyce, co z czasem tworzy spójną siatkę. Jest to świetna droga do zbudowania atrakcyjnie wyglądającego profilu, który zatrzyma wzrok użytkowników.
Reels (rolki)
Są nimi wszelkie materiały wideo, publikowane w aplikacji (z wyjątkiem stories, które znikają po 24 godzinach oraz formatu live – czyli video emitowanego na żywo, które później można zapisać w profilu). Instagram rozdziela statyczne posty od reels, jednak mimo rozgraniczenia oba te formaty domyślnie po opublikowaniu znajdują się w siatce postów na profilu.
Jako użytkownicy mamy możliwość usunięcia miniatury reels z profilu, jednak nie sprawia to, że film znika z naszego konta. Jest on wtedy dostępny jedynie w zakładce „Reels”, zaraz obok „Posty z oznaczeniami”. To sprytny sposób na utrzymywanie liczby publikacji przy jednoczesnym manewrowaniu wyglądem siatki.
Do treści wideo możecie dodawać opisy, a w nich treść, hashtagi i „standardowe” oznaczenia osób w tekście. Możecie także wybierać lokalizacja, osoby, przyporządkowywać tematy oraz oznaczać współtwórców. Dzięki tej ostatniej opcji rolka pojawi się nie tylko na Waszym profilu, ale także na profilu współtwórcy.
Podczas montażu Reels w aplikacji, możecie dokonać podstawowej edycji i dodać muzykę (zasobność biblioteki z utworami zależna jest od typu konta — inne utwory są dostępne dla kont twórców, a inne dla kont firmowych). Użytkownicy aplikacji preferują oglądanie krótkich i zabawnych treści, dlatego decydując się na ten format nie bójcie się eksperymentować.
Przeczytaj również – Instagram reels – czym są i jak stworzyć rolki na Instagramie
Stories
Jest to świetny format dla wszystkich marek, którym zależy na byciu w ciągłym kontakcie z użytkownikami. Dodana relacja jest dostępna tylko przez 24 godziny, a obserwujący dowiedzą się o niej przez podświetlony okrąg wokół miniatury zdjęcia profilowego. Materiały dodawane w relacji mogą być w formie wideo, ale także statycznej grafiki.
Warto pamiętać, że możemy zapisywać relacje. Dzięki temu zostaną one na stałe w Waszym profilu. Jest to sprytny sposób na zamieszczenie w łatwo dostępnym miejscu takich informacji, jak:
- FAQ — szybkie pytania i odpowiedzi,
- menu,
- promocje,
- godziny otwarcia,
- opinie klientów,
- produkty.
Warto do stories dodawać interaktywne elementy, takie jak ankiety, formularze do zadawania pytań, linki i naklejki. Jest to świetny sposób na budowanie relacji z Waszymi obserwującymi. Dzięki tym funkcjom możecie wchodzić w interakcje bezpośrednio z klientami i zdobywać od nich cenne informacje. Z kolei obserwujący mają poczucie realnego wpływu na markę.
O czym pamiętać prowadząc Instagrama firmowego?
Instagram pozwala na budowanie wizerunku na różne sposoby, więc starajcie się utrzymywać publikowane treści w spójnych kolorach, a także dopasowywać komunikaty do grupy docelowej. Mimo to, nie bójcie się dodawać amatorskich nagrań z życia codziennego, czy backstage – świetnie nadadzą się na stories.
Prowadząc Instagrama firmowego ważne jest, aby trzymać się odpowiedniej częstotliwości publikacji. Zbyt duże „bombardowanie” obserwujących nowymi postami może zniechęcić do obserwowania, dlatego nie polecamy dodawania więcej niż 5 postów tygodniowo. Żeby algorytm działał na naszą korzyść, rolki czy zdjęcia należy publikować regularnie. Z tego powodu, jeśli zastanawiacie się, jak najlepiej rozplanować harmonogram publikacji — zdecydowanie polecamy zdecydowanie stawianie na jakość treści, a nie ich ilość.
PRO TIP: Nie upierajcie się przy publikowaniu głównie contentu edukacyjnego. Użytkownicy Instagrama chcą znaleźć na platformie lekkie, rozrywkowe treści, które będą łączyć wiedzę podaną w przystępnej formie z ładnymi dla oka obrazami. Zamiast regularnie wrzucanej oferty czy specjalistycznego opisu produktu postawcie raczej na zabawne opowiadanie lub scenkę sytuacyjną. Więcej o pomysłach na reelsy napiszemy dla Was niebawem!
Klucz do zaangażowanej społeczności
Instagram tworzy wiele możliwości na budowanie zaangażowanej społeczności online. Użytkownicy chętnie obserwują konta związane nie tylko z ich prywatnymi znajomymi, ale również te należące do marek. W ten sposób śledzą nowości, w pewien sposób uczestniczą w tworzeniu brandu, a także mają poczucie sprawczości — bo ich opinia czy prośba może zostać szybko wysłuchana, a ewentualne zmiany wprowadzone w życie w ciągu kilku godzin.