ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Instagram Reels – czym są i jak stworzyć rolki na Instagramie

/Blog

Instagram Reels – czym są i jak stworzyć rolki na Instagramie

Bożena Kurzyńska
Instagram reels

Instagramowe rolki podbiły serca użytkowników na całym świecie i nikogo to chyba nie dziwi. TikTok pokazał, że internauci uwielbiają oglądać krótkie, dynamiczne i ciekawie przygotowane filmiki. Wystarczyło chwilę poczekać, by taka opcja pojawiła się także na Instagramie. Razem z nią pojawiło się wiele możliwości.

Na skróty

Co to jest rolka na Instagramie?

Rolki, czyli Instagram Reels, to krótkie, trwające maksymalnie 90 sekund filmiki, publikowane przez użytkowników. Są wyświetlane na naszej tablicy, więc możemy natknąć się na nie przeglądając aktualności. Powiedzmy sobie szczerze – ile razy zdarzyło się, że przeglądając Instagrama, zachęceni jedną rolką, spędziliśmy kilkanaście (albo kilkadziesiąt) minut na przeglądaniu kolejnych? Chyba każdy z nas dał się tak złapać. Na szczęście możemy przyznać, że wśród wielu publikowanych materiałów, często pojawiają się treści wartościowe, ciekawe i powodujące wybuchy śmiechu. Na to ostatnie trzeba uważać, jeśli rolki przegląda się np. w tramwaju. 😉

Gdzie wyświetlane są Instagram Reels?

Poza aktualnościami na tablicy, pomiędzy publikacjami innych kont, które obserwujesz (główny widok Instagrama), Reels można oglądać w dedykowanej zakładce u dołu (zaraz obok „Wyszukaj” oraz „Sklep”). Tam oglądasz kolejne rolki, przesuwając palcem w górę i w dół. Można je też znaleźć:

  •  na profilu użytkownika. Jeśli ktoś stworzy rolkę, na jego profilu pojawi się nowa zakładka( pomiędzy siatką profilu, a oznaczeniami) pod którą znajdą się wszystkie publikowane przez niego Reelsy.
  • w karcie Eksploruj, czyli miejscu, gdzie wyświetlane są losowe treści, dobierane na podstawie zainteresowań użytkownika.
  •  jako wyniki wyszukiwania po wpisaniu hasztagów.
Zakładka Instagram Reels na profilu użytkownika
Zakładka Reels na profilu użytkownika, źródło: Instagram

Jak zrobić Reels na Instagramie?

Tutaj najważniejszy jest pomysł. Jeśli nasza rolka ma wywołać w odbiorcy jakieś uczucia i zachęcić go do interakcji, to musi być naprawdę dobra. Publikowanie „czegokolwiek” nie ma sensu, jeśli zależy Ci np. na poszerzeniu grona odbiorców. Pamiętaj też, że nawet najlepszy pomysł się nie sprzeda, jeśli nie będzie ładnie podany. Tworząc rolki warto zadbać o bardzo dobrą jakość nagrania, odpowiedni rozmiar pliku (1080 x 1920 pikseli) i precyzyjne dopasowanie dźwięku do obrazu.

Sprawdź również nasz wpis – Aktualne wymiary grafik Facebook, Instagram

Dodawanie rolki na Instagramie

Aby dodać rolkę wystarczy:

  1. Uruchomić aplikację Instagram.
  2. Wybrać opcję dodawania materiałów (plusik w prawym górnym rogu).
  3. Nacisnąć odpowiednią opcję z dostępnych na dole ekranu (są tam: opublikuj, relacja, rolka i na żywo).
  4. Nagrać wideo lub wybrać to, które jest już zapisane w galerii w telefonie.
  5. Wybrać opcję Edytuj klipy, aby zobaczyć swoje nagranie lub je skrócić.
  6. Dodać do rolki naklejki, napisy, dźwięk (własny lub dostępny na Instagramie) czy filtry.
  7. Udostępnić gotową rolkę.
Dodawanie rolki na Instagramie przykład
Widok tworzenia Reels aktualny na 9.06.2023r.

Instagram Reels a InstaStories

Pamiętaj, że to nie to samo. Stories na Instagramie znacznie różnią się od rolek, przede wszystkim gronem odbiorców. Stories widzą głównie osoby, które obserwują Twój profil. Instagram Reels wyświetlane są wszystkim użytkownikom serwisu. Dzięki temu treści, które publikujesz w formie rolek, mogą docierać także do osób, które wcześniej nie wiedziały o Twoim istnieniu. Jest to szczególnie ważne, kiedy zależy Ci na dotarciu do nowych osób i może przynieść bardzo wielu nowych obserwujących, kiedy pomysł „chwyci” i spodoba się użytkownikom. Narzędzie InstaStories lepiej sprawdza się w komunikacji z osobami, które już Cię znają i chcą widzieć Twoje treści w swoich aktualnościach.  

3 narzędzia do tworzenia Rolek na Instagramie, z których korzystamy najczęściej

Zdecydowanie prym wiedzie aplikacja Instgrama. Choć wielu użytkowników skarży się na niezbyt intuicyjne możliwości edycji – zauważyliśmy już, że dla prostych do zmontowania materiałów jest ona najlepsza. Największą jej przewagą jest możliwość nagrywania, edytowania i publikacji bezpośrednio na naszym profilu. Dzięki temu możemy z łatwością korzystać z zapisanych wcześniej utworów muzycznych lub spontanicznie zareagować na jakiś trend. Montaż bezpośrednio w aplikacji ułatwia także synchronizację z dźwiękami, które często trudno znaleźć poza Instagramem.

Instagram oferuje też szereg funkcji, które ułatwiają tworzenie wciągających filmów. Możemy wykorzystać różne efekty, takie jak slow motion, dodawanie muzyki czy nakładanie tekstów. Istnieje również opcja synchronizacji ruchów z muzyką, co dodatkowo zwiększa atrakcyjność Reels. Dzięki wbudowanym narzędziom i ostatnim zmianom interfejsu montażu (przełom maja i czerwca 2023) Instagram staje się potężną i dostępną platformą do tworzenia Rolek. Ciekawostka: Instagram udostępnia funkcję Auto-Captions, która automatycznie generuje napisy dla naszych Reels, ułatwiając dostępność treści dla osób o różnym poziomie słuchu.

Kolejnym narzędziem, które zasługuje na uwagę, jest Canva. Choć głównie znana z możliwości tworzenia grafiki, Canva oferuje również narzędzia i bardzo ciekawe szablony do tworzenia i edycji Reels. Dzięki różnym układom, filtrom, nakładkom i animacjom, Canva pozwala na stworzenie estetycznych i profesjonalnych Rolek. Dodatkowo, aplikacja oferuje bibliotekę darmowej muzyki, efektów dźwiękowych oraz gotowych szablonów, które można dostosować do swoich potrzeb.

Polecamy montaż w Canvie szczególnie, jeśli wasz materiał wejściowy sporo waży – wtedy o wiele łatwiej będzie nad nim zapanować, korzystając z wersji desktopowej Canvy. Widok osi czasu i możliwość dowolnego animowania elementów Zintegrowanie tych elementów w prosty i intuicyjny sposób czyni Canva skutecznym narzędziem do tworzenia Reels dla każdego. Ciekawostka: Canva posiada funkcję Collaborate, która umożliwia współpracę z innymi użytkownikami, co jest sporym ułatwieniem, jeśli tworzysz rolki razem z innymi osobami w ramach zespołu.

Ostatnie narzędzie, które możemy polecić to aplikacja InShot. Wersja darmowa nakłada na zmontowany film znak wodny, jednak można się go pozbyć, oglądając około 30 sekund reklam (klikamy w prawym dolnym roku ekranu podglądu na znak wodny i wyrażamy zgodę na wyświetlenie materiałów reklamowych).

Do czego najczęściej używamy InShot? Zdecydowanie do robienia Rolek z efektem odwróconego montażu. Szczególnie, kiedy mamy już nagrany materiał w standardowym trybie. Dodatkowo InShot daje do dyspozycji ciekawe animacje (wejścia, wyjścia i combo) dla klipów oraz różne efekty dźwiękowe. InShot oferuje też funkcję Picture-in-Picture, która umożliwia dodanie drugiego obrazu lub filmu na ekranie, co daje więcej możliwości twórczych przy tworzeniu Reels.

Instagram Reels – dlaczego warto je publikować?

Jeśli prowadzisz firmę i reklamujesz swoje usługi, instagramowe rolki są dla Ciebie kolejną szansą na rozwój. Zachęcające wideo może być tym elementem, który sprawi, że dana osoba podejmie ostateczną decyzję o zakupie Twojego produktu. Algorytmy Instagrama pozwolą Ci także na dotarcie do zupełnie nowych odbiorców. Reakcje na rolki zachęcają do ruchu na profilu i zwiększają zaangażowanie użytkowników. Dodatkowo pokazujesz, że firma, którą prowadzisz, podąża za trendami i wychodzi naprzeciw potrzeb klienta, a nie zostaje w tyle. W ciekawy, kreatywny sposób budujesz wizerunek marki.

Jeśli nie prowadzisz jeszcze konta na konta firmowego na Instagramie w poniższym wpisie pokazujemy jak je założyć! – https://ecommerceteam.pl/blog/social-media/jak-zalozyc-konto-firmowe-na-instagramie/

Wszystkie te plusy mogą przyczynić się do najważniejszej rzeczy – zwiększenia sprzedaży Twoich produktów i usług. A o to przecież chodzi, prawda? 

Zapisz się do newslettera

    * Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celu informacyjnym i marketingowym, opisanym w Polityce prywatności
    * Pole obowiązkowe
    5/5 - (3 votes)

    Bożena Kurzyńska

    SOCIAL MEDIA/PERFORMANCE MARKETING
    Pieczenie to moja pasja. Lubię testować nowe smaki, jak i w kółko próbować wszystkiego, co pistacjowe. W eCommerce Team zajmuję się prowadzeniem social media i działań płatnych.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Oliwia Stachowska
    Trudno przewidzieć, jaki dla marketingu będzie rok 2024 i jakie trendy będą tymi wiodącymi. Postanowiliśmy jednak podjąć to wyzwanie. Specjaliści, którzy tworzą nasz zespół, przedstawili swoje prognozy i wyjaśnili, skąd wzięły się ich przypuszczenia. Automatyzacja głupcze! – Tomasz Kaczmarek Automatyzacja procesów marketingowych będzie bardzo rozwojowym obszarem i moim zdaniem niezwykle
    Małgorzata Marcinkowska
    W dzisiejszym świecie reklama internetowa zdecydowanie zyskała na znaczeniu. Ludzie w dużej części przenieśli swoją aktywność do sieci. Za nimi podążyło wiele firm, aby tam zacząć budować swoją markę i “ściągać” do siebie konsumentów. Jeśli Ty również zastanawiasz się nad takim rozwiązaniem to warto, abyś najpierw prześledził krótką listę podstawowych czynności,
    Oliwia Stachowska
    E-mail marketing to jedna z najpopularniejszych form marketingu bezpośredniego, stosowana przez marketerów już przeszło od 20 lat i wciąż cieszy się dużą skutecznością. Co to jest e-mail marketing i jak go stosować, aby przynosił oczekiwane rezultaty? Wyjaśniamy to w poniższym artykule.  E-mail marketing – co to takiego? Mianem e-mail marketingu
    Miniatura artykułu na blogu eCommerce Team o pozycjonowaniu
    Małgorzata Marcinkowska
    Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre strony internetowe pojawiają się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania Google, podczas gdy inne pozostają gdzieś w tyle? To dzięki odpowiedniej strategii pozycjonowania stron, która sprawiają, że witryna jest bardziej przyjazna dla robotów indeksujących i w konsekwencji bardziej widoczna dla potencjalnych klientów. Jeśli prowadzicie biznes