ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Jak wykonać skuteczny audyt konkurencji – przewodnik w 10 krokach

/Blog

Jak wykonać skuteczny audyt konkurencji – przewodnik w 10 krokach

Małgorzata Marcinkowska
analiza konkurencji miniatura artykulu

Pewnie wiecie, kto jest Waszą konkurencją na rynku i mniej-więcej, jak działa oraz mniej-więcej co robi. Jednak właśnie to „mniej-więcej” sprawia, że Wasza konkurencja ma nad Wami przewagę. Przeprowadzenie szczegółowej analizy działań, obranej strategii oraz mocnych stron konkurentów umożliwi Wam lepsze zrozumienie otoczenia biznesowego, a także identyfikację obszarów do poprawy. Właśnie dzięki takiemu rzetelnemu podejściu możecie zapewnić sobie przewagę, do której dążycie. W tym artykule skupimy się na krokach, jakimi możecie się kierować podczas przeprowadzania takiego audytu.

Krok 1: Zdefiniowanie celu

Wartościowe audyty konkurencyjne zaczynają się od jasno zdefiniowanego celu. Określcie, co chcecie osiągnąć poprzez analizę konkurencji. Czy celem jest identyfikacja nowych obszarów wzrostu? Czy zrozumienie tego, co sprawia, że konkurenci odnoszą sukces? Czy może stworzenie nowej strategii marketingowej? Definiowanie celu, pomoże Wam skupić się na istotnych aspektach podczas przeprowadzania analizy oraz sprawi, że unikniecie pułapki zbyt szeroko wybranego założenia (jak na przykład “Chcę wiedzieć czemu firma X jest lepsza”).

Krok 2: Identyfikacja konkurentów

Drugim istotnym krokiem w audycie konkurencji jest właściwa identyfikacja konkurentów. Mogą być podzieleni na:

  • Bezpośrednich konkurentów: To przedsiębiorstwa oferujące podobne produkty lub usługi i działające w tej samej dziedzinie co Wasza firma. Stanowią najbardziej oczywistą grupę konkurentów. Z nich wybierzcie sobie 3 firmy:
    • jedną działającą lokalnie (w promieniu 30-50 km);
    • drugą działającą ogólnie na terenie Polski (zaliczają się do tej kategorii też firmy działające w internecie);
    • trzecią, która znajduje się w jednym z tych zbiorów i jednocześnie jest Waszym role-model (benchmarkiem, wzorem), jeśli chodzi o komunikację z klientami — na ten temat poświęcimy osobny akapit niżej.
  • Pośrednich konkurentów: To firmy oferujące produkty lub usługi, które są związane z Waszą branżą, ale niekoniecznie identyczne. Mogą konkurować o tę samą grupę klientów.

Krok 3: Dokładna analiza oferty konkurencji

Zacznijcie od głębokiej analizy oferty konkurencyjnej. Zobaczcie, jakie produkty lub usługi oferują i w jakim zakresie. Zadajcie sobie pytania z trzech kategorii:

  • Asortyment produktów/usług: Jakie produkty/usługi są w ich ofercie? Czy oferują coś, czego brakuje w naszej ofercie?
  • Wyjątkowe cechy: Jakie unikalne cechy mają ich produkty/usługi? Czy posiadają funkcje, które przyciągają klientów?
  • Segmenty klientów: Jakie grupy klientów są ich głównym celem? Czy istnieją nisze, które pomijają?

Krok 4: Analiza strategii marketingowej

Zrozumienie strategii marketingowej konkurentów pozwala ocenić, jakie działania promocyjne i komunikacyjne stosują. Skupcie się, ponownie, na trzech kategoriach:

  • Kanały marketingowe: Które kanały wykorzystują do dotarcia do klientów? Czy skupiają się na reklamach online, tradycyjnych, czy może na obu?
  • Treści marketingowe: Jakie rodzaje treści tworzą? Czy prowadzą bloga, organizują webinary, czy może udostępniają case study?
  • Reakcje na opinie klientów: Jak reagują na opinie i recenzje klientów? Czy angażują się w interakcję z klientami?

Krok 5: Analiza stron internetowych i mediów społecznościowych

Strony internetowe i profile mediów społecznościowych są cennym źródłem informacji o konkurentach. Podczas przeglądania ich witryn internetowych i kont społecznościowych zwróćcie uwagę na:

  • Projekt i użyteczność strony: Jakie są wrażenia użytkowników z odwiedzania strony konkurenta? Jakie funkcje są dostępne na ich stronie?
  • Treści i blogi: Jakie treści publikują? Czy prowadzą bloga? Co to może mówić o ich wiedzy eksperckiej i podejściu do klientów?
  • Obecność w mediach społecznościowych: Jak często publikują na mediach społecznościowych? Jakie treści udostępniają? Jakie są ich interakcje z obserwującymi?

Krok 6: Analiza SWOT konkurentów

Choć dla wielu brzmi już jak oklepane narzędzie, analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) pozwala zidentyfikować mocne strony, słabości, szanse i zagrożenia naszej konkurencji. To kluczowe informacje, które pomagają zrozumieć, w czym te firmy są i mogą być lepsze od nas oraz w jakich aspektach możemy się wyróżnić na ich tle. 

Analiza SWOT - grafika z instrukcją przeprowadzenia jej w kontekście analizy konkurencji

Krok 7: Identyfikacja luk

Samo uzupełnienie matrycy to nie wszystko! Siła SWOT polega na tym, że po poprawnym jej wykonaniu można poświęcić czas na identyfikowaniu luk pomiędzy konkurencją, a Waszą firmą. Gdzie Wasza oferta jest mocniejsza? Gdzie konkurencja może mieć niedoskonałości? Zwróćcie uwagę na:

  • Braki w ofercie: Czy istnieją produkty/usługi, które oferujecie, a konkurencja nie? Możecie wykorzystać te braki do zdobycia przewagi.
  • Jakość: Czy Wasze produkty/usługi są wyższej jakości? Czy macie przewagę technologiczną?
  • Ceny i wartość: Czy Wasza oferta ma lepszy stosunek jakości do ceny? Czy klienci otrzymują więcej wartości za swoje pieniądze?

Krok 8: Specjalizacja i obszary ekspertyzy

Konkurencja może mieć swoje obszary specjalizacji. Skoncentrujcie się więc na zrozumieniu, w czym się specjalizują i co jest ich mocną stroną, ale w tym przypadku starajcie się możliwie jak najdokładniej odpowiedzieć na pytania dotyczące:

  • Unikalnych umiejętności: Czy posiadają specjalistyczną wiedzę, którą można traktować jako ich mocną stronę?
  • Obszarów ekspertyzy: W jakich obszarach są najbardziej kompetentni? Czy mają obszary, które stanowią ich główną przewagę?
  • Referencji i opinii: Czy zdobyli znaczące referencje lub pozytywne opinie w określonych dziedzinach?

Krok 9: Benchmarking: analiza wzorca konkurencyjnego

Tak, jak już wspominaliśmy przy identyfikacji konkurencji – warto skorzystać z benchmarkingu, aby dokładniej przeanalizować firmę/osobę, która jest postrzegana jako wzór do naśladowania. Zrozumieć, w jaki sposób komunikuje się z klientami, które z podejmowanych działań sprawiają, że jest ona wyjątkowa i jakie metody marketingowe stosuje w ramach:

  • Komunikacji z klientami: Jakie kanały komunikacji wykorzystuje? Czy jej strategia komunikacji jest skuteczna?
  • Innowacji: Czy jest lideremi we wprowadzaniu nowości i innowacji? Jakie trendy obserwujecie w jej działaniach?
  • Angażowania klientów: Jakie strategie stosuje, aby angażować klientów i budować lojalność?

Krok 10: Obserwacja trendów i innowacji

W trakcie audytu warto też śledzić aktualne trendy i innowacje w branży. Czy konkurenci wprowadzają nowe technologie, rozwiązania czy podejścia? Jakie zmiany zachodzą w preferencjach ich oraz Waszych klientów?

Audyt konkurencji to klucz do przewagi, na której nam zależy

Zdecydowanie się na audyt konkurencji to kluczowy element strategii biznesowej, który pozwala na lepsze zrozumienie otoczenia rynkowego i identyfikację obszarów do poprawy. Poprzez analizę działań konkurentów, strategii marketingowych oraz ich produktów i usług, przedsiębiorcy mogą opracować bardziej efektywne podejście do rynku.

Choć na samym początku przeprowadzenie skrupulatnej analizy oferty konkurencji oraz identyfikacja ich mocnych i słabych stron może wydawać się okropnie czasochłonnym działaniem, stanowi jednak kluczowy krok w rozwoju każdej firmy.. Wykorzystując konkretną wiedzę i dane, możecie precyzyjnie określić obszary, w których Wasz biznes ma realne szanse, aby zyskać przewagę konkurencyjną. Rozważenie identyfikacji luk, specjalizacji konkurentów i benchmarkingu pozwala opracować strategię, która wyróżni Was na rynku i poprawi Waszą pozycję. Działając na podstawie konkretnych informacji, uniknięcie losowych działań, charakterystycznych dla nieudanych podejść przedsiębiorców.

Jeśli potrzebowalibyście wsparcia w stworzeniu audytu konkurencji lub na innym obszarze swojej obecności online, chętnie pomożemy! Zostawcie nam wiadomość lub przejdźcie do naszej oferty!

5/5 - (6 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Małgorzata Marcinkowska

    CONTENT/SOCIAL MEDIA
    Gotowanie, podróże i fotografia to coś, co mnie napędza. Lubię wędrówki w nieznane, a czasem zwyczajnie skryć się za okładką dobrej książki. W eCommerce Team zajmuję się tworzeniem treści i prowadzeniem social mediów.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Oliwia Stachowska
    E-mail marketing to jedna z najpopularniejszych form marketingu bezpośredniego, stosowana przez marketerów już przeszło od 20 lat i wciąż cieszy się dużą skutecznością. Co to jest e-mail marketing i jak go stosować, aby przynosił oczekiwane rezultaty? Wyjaśniamy to w poniższym artykule.  E-mail marketing – co to takiego? Mianem e-mail marketingu
    Maciej Świstoń
    Stworzyliście już przynajmniej zarys waszej strategii komunikacji i wiecie, o czym chcecie pisać, w jaki sposób oraz do kogo. Teraz stoicie przed decyzją o konkretnych kanałach komunikacji? Przygotowaliśmy artykuł, w którym pomożemy wybrać konkretne social media, które najlepiej wpiszą się w Wasze potrzeby, zasoby, strategię i będę maksymalnie bliskie Waszym
    migracja strony a seo miniatura artykułu
    Agata Kieć
    Decyzja o przeniesieniu witryny to poważna zmiana, która może skutkować utratą zdobytych w SERP (Search Engine Result Page – strona z wynikami wyszukiwania) pozycji, co spowoduje zmniejszenie ruchu organicznego. Mając świadomość tego ryzyka, warto dokładnie zaplanować przeniesienie witryny. Podpowiemy, jak to zrobić oraz jak powinien wyglądać poprawny proces migracji, który
    Maciej Świstoń
    Migracja strony internetowej na nowy silnik to proces, który może znacząco wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jest to zadanie wymagające starannego planowania i precyzyjnego wykonania, aby zminimalizować ryzyko utraty organicznego ruchu. Migracja serwisu może być konieczna z różnych powodów (poprawa wydajności, lepsza skalowalność, zmiana technologii).  Każda zmiana w