ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Copywriting SEO – 7 zasad, które warto stosować

/Blog

Copywriting SEO – 7 zasad, które warto stosować

/SEO/
Małgorzata Marcinkowska
copywriting SEO

Co myślisz, kiedy słyszysz copywriting SEO? Zapewne pierwszą rzeczą, jaka przyjdzie Ci na myśl, będzie tekst przesycony frazami kluczowymi we wpisach blogowych. To jednak nie do końca prawda. Pojęcie to wymaga zdecydowanie szerszego spojrzenia, na wiele różnych aspektów, które ostatecznie składają się na lepszą pozycję Twojej strony w wyszukiwarce internetowej.

Gdzie i dlaczego tworzy się treści SEO?

Treści SEO to tak naprawdę każdy content, który jest zoptymalizowany pod wyszukiwarkę. Są nimi zarówno artykuły blogowe, opisy produktowe, jak i cała zawartość strony internetowej (w tym opis profilu działalności, oferty czy FAQ). Tak więc chodzi o to, aby tworzyć wartościowe i atrakcyjne z punktu widzenia odbiorcy treści, które mają spełniać określone cele takie jak na przykład: 

  • odpowiednia adekwatność wobec wyszukiwanego przez użytkownika zapytania;
  • wzrost sprzedaży;
  • pozyskanie zainteresowanych danym tematem odbiorców;
  • promocja marki;
  • zwiększenie ruchu na stronie.

Jednak żeby to osiągnąć, musisz w swoich tekstach stawiać przede wszystkim na jakość oraz optymalizację zgodną z aktualnymi wytycznymi. Ale od czego zacząć? Jak pisać teksty wspierające pozycjonowanie? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dalszej części artykułu. 

Jak optymalizować treści pod kątem SEO?

Kiedyś copywriting SEO polegał wyłącznie na właściwym dobraniu fraz kluczowych, którymi nasycało się tekst, aby pojawiał się on wysoko w wynikach wyszukiwania (więcej na przykład tutaj: https://www.sixthcitymarketing.com/2020/06/22/seo-changes-over-the-years/). Dziś jest to znacznie bardziej skomplikowane. Dobry research i jakość to podstawa, której należy się trzymać. Dlatego treści pojawiające się na Twojej stronie, muszą być nie tylko ukierunkowane na konkretne słowa kluczowe, ale także mieć wartość merytoryczną, być zgodne z zasadami językowymi, a do tego odznaczać się oryginalnością. 

Zanim jednak przejdziemy do tego co najważniejsze, to warto wskazać od czego każde takie działanie optymalizacyjne należy zacząć. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, co chce się napisać, do kogo oraz w jakim celu. Kiedy już to ustalimy, przechodzimy do analizy i doboru fraz kluczowych powiązanych z wybraną tematyką. Warto przy tym zwrócić uwagę na aktualne trendy czy nowości, które poprawią skuteczność tworzonej treści. Nie zapominaj jednak o udoskonalonych algorytmach wyszukiwarek, coraz lepiej radzących sobie z synonimami oraz odmianą wyrazów. Mając to na uwadze, staraj się naturalnie wplątywać słowa kluczowe w zdania, tak aby roboty przeszukujące i indeksujące stronę, uznały je za wartościowe. 

Pamiętaj jednak, że zawsze najważniejszy powinien być odbiorca. Dlatego staraj się stworzyć treści, które będą zrozumiałe, przejrzyste oraz użyteczne. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zrobić to właściwie.  

7 zasad dotyczących copywritingu SEO

W teorii działania te wydają się dosyć łatwe, praktyka jednak bardzo często weryfikuje te kwestie. Dlatego chcąc ułatwić Ci pracę nad tekstem, przygotowaliśmy kilka cennych wskazówek. 

1. Stosuj odpowiednią hierarchię nagłówków

Musisz wiedzieć, że na każdej stronie – zarówno statycznej, jak i artykule blogowym – powinna być zachowana odpowiednia struktura nagłówków (podobnie jak w spisie treści). 

W każdym wpisie musi występować nagłówek poziomu H1, który najczęściej będzie pełnił rolę tytułu. Następnym rodzajem nagłówka, jakiego należy użyć, jest H2. Ich liczba zależy od długości tekstu – zazwyczaj od dwóch nagłówków do ośmiu. Warto także, w miarę możliwości, użyć nagłówków H3 w akapitach tekstów rozpoczętych wcześniej nagłówkiem H2. Brzmi być może skomplikowanie, ale przykład nieco rozjaśnia ten problem. 

SEO copywriting przykładowa struktura nagłówków w

2. Bądź ostrożny z frazami kluczowymi

Nie jest to powszechna wiedza, ale frazy kluczowe powinny zajmować zaledwie od 0,5 do 3% całego tekstu, aby zachować swoją naturalność. Najlepiej umieszczać je w tytułach lub śródtytułach (oznaczonych jako nagłówek H2).

Keyword stuffing (czyli przesadzanie z liczbą fraz kluczowych w tekście) Google może uważać za nieetyczne techniki SEO, a na pewno nie do końca zgodne z wytycznymi Google dla deweloperów. Co więcej, według Google upychanie słów kluczowych jest nie tylko nieetyczne, jest po prostu – szczególnie dziś – nieskuteczne. Takie działanie śmiało można przypisać do określania “black hat SEO”.

3. Korzystaj z wyróżnień

Ich celem jest podkreślenie istotności jakiegoś twierdzenia. W ten sposób poszczególne frazy czy zdania wyróżnią się na tle pozostałych i przykują uwagę nie tylko odbiorcy, ale także robotów. Dzięki temu zostaną one uznane za ważniejsze, co może przenieść Twój wpis wyżej w wynikach wyszukiwania. Aby jeszcze bardziej wzmocnić to działanie, warto starać się dodawać słowa kluczowe do ważnych stwierdzeń. Nie zapominaj jednak o naturalności. 

Więcej na temat przyzwyczajeń odbiorców i trudności, jakie generuje czytanie dłuższych treści na monitorach znajdziesz – na przykład – tutaj: 

https://www.nngroup.com/articles/text-scanning-patterns-eyetracking/

4. Dodawaj grafiki

W procesie optymalizacji treści pod kątem SEO dużą rolę odgrywają również zasoby graficzne – m.in zdjęcia, ikony, wykresy. Dlatego jeśli tylko jest taka możliwość, najlepiej dodać własną grafikę/grafiki. W konsekwencji strona zostanie odebrana jako bardziej naturalna i wiarygodna dla skanujących ją robotów i atrakcyjna dla użytkowników. Warto dodać do nich opisy alternatywne, które są nie tylko informacją dla osób niewidomych, ale także dodatkowo wspomogą pozycjonowanie Twojej strony. Pamiętaj jednak, że powinny one przede wszystkim opisywać zawartość tej grafiki. Jeśli masz taką możliwość, zawrzyj w opisach frazy kluczowe, co jeszcze bardziej uzupełni działania SEO. 

Przykład: 

copywriting seo - przykład grafiki i opisu alt

5. Korzystaj z list (numerowanych bądź nienumerowanych)

To kolejny atut, który zdecydowanie ułatwi odczytywanie tekstu, w szczególności osobom szybko przeglądającym/skanującym treść. Dzięki temu treść stanie się przejrzystsza dla odbiorcy, przez co wyda się jeszcze bardziej merytoryczna. Tak, jak widać to na przykładzie:

przykład list punktowych w treści SEO

6. Nie zapomnij o meta title/meta description

To elementy, które wyświetlają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Ten pierwszy punkt styku odbiorcy z Twoją stroną jest często kluczowy i już na tym etapie podejmowana jest decyzja o kliknięciu bądź szukaniu innych wyników. Dlatego warto podejść do tego z pełnym zaangażowaniem i dodawać opisy tak, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia w link już na tak wczesnym etapie.

przykład meta tagów (meta title i meta description) copywriting seo

7. Linkuj wewnętrznie 

Jeśli w treści zawierasz informacje opisane już wcześniej w innym wpisie, to warto abyś dodał do niego przekierowanie/link. Dzięki temu zmniejszasz ryzyko, że odbiorca opuści Twoją stronę w poszukiwaniu rozwinięcia odpowiedzi na poruszone kwestie. Dodatkowo możesz zyskać więcej ruchu na stronie, co z pewnością działa na jej korzyść. 

Linki wewnętrzne mogą posłużyć odbiorcy jako okazja do tego, by dowiedzieć się więcej o danym temacie. To szczególnie istotne dla tekstów dotykających rozbudowanej problematyki, jak na przykład treści medyczne.

Podsumowanie wiedzy o copywriting SEO

Jak widać, optymalizacja treści pod kątem SEO jest już nieco bardziej zaawansowanym procesem niż kiedyś. Dziś teksty muszą być przede wszystkim merytoryczne i atrakcyjne z punktu widzenia odbiorcy. Podstawą jest dobry research, a dopiero potem analiza oraz dobór fraz kluczowych. Warto ułatwić sobie to zadanie i trzymać się kilku prostych zasad, takich jak: stosowanie odpowiedniej hierarchii nagłówków; nieprzesadzanie z nasyceniem tekstu frazami kluczowymi; stosowanie wyróżnień, tak żeby przykuć uwagę; docenianie roli grafiki (szczególnie opisów alternatywnych); wykorzystywanie list; niezapominanie o wadze meta title/ meta description, szczególnie przy chęci pozyskania nowych klientów oraz o linkowaniu wewnętrznym. 

Zrozumienie tych wskazówek i zaangażowanie w tworzenie treści pozwoli Ci zdobywać wysokie wyniki w SERP (Search Engine Results Page), co przełoży się również na wartościowy ruch organiczny. Wystarczy mieć na uwadze kilka wspomnianych wyżej dobrych praktyk, a copywriting SEO nie będzie Ci sprawiał większych trudności.

5/5 - (4 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Małgorzata Marcinkowska

    CONTENT/SOCIAL MEDIA
    Gotowanie, podróże i fotografia to coś, co mnie napędza. Lubię wędrówki w nieznane, a czasem zwyczajnie skryć się za okładką dobrej książki. W eCommerce Team zajmuję się tworzeniem treści i prowadzeniem social mediów.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Link building
    Agata Kieć
    Link building to teraz jeden z najważniejszych elementów SEO. Polega na pozyskiwaniu odnośników z innych stron internetowych, które przekierowują na stronę. Dzięki temu procesowi, można zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google oraz wpłynąć na jej reputację w sieci. Jednak, aby pozyskiwanie linków było skuteczne, trzeba działać w sposób odpowiedni
    Bożena Kurzyńska
    Content, czyli po prostu treść, może stanowić narzędzie samo w sobie, które przyniesie Wam wiele korzyści. Jeśli kiedyś, choć przez chwilę pomyśleliście: jak to możliwe, że pisanie tekstu na stronę czy wrzucenie jakiegoś obrazka może przynieść korzyść – to ten tekst jest zdecydowanie dla Was. Content — jakie treści umieszczać
    Oliwia Stachowska
    LinkedIn to platforma, która gromadzi przede wszystkim ludzi ze świata biznesu. Możecie na niej działać zarówno jako marka, poprzez konto firmowe, jak i poprzez swój profil osobisty. Często jednak pojawia się pytanie, na którym z nich lepiej publikować? W tym wpisie porównamy oba rodzaje kont i wyjaśnimy, kiedy warto prowadzić
    Maciej Świstoń
    Firmowy blog ma cały szereg zalet. Od wsparcia w budowaniu profesjonalnego wizerunku marki bądź konkretnej osoby, przez tematykę widoczności w wyszukiwarkach aż po generowanie leadów, edukacji czy – po prostu – pojawienia się w internecie. Trzeba jednak pamiętać, że zawsze powstaje on w konkretnym celu i wymaga pewnego przygotowania, konsekwencji