ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Content marketing – dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

/Blog

Content marketing – dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

Bożena Kurzyńska

Być może słowo „blog” kojarzy Wam się tylko jako internetowy pamiętnik. Szczerze mówiąc, nie jest to najszczęśliwsza konotacja. Mało tego, nie dziwi nas, że nie jesteście przekonani, kiedy ktoś mówi, że „trzeba zacząć prowadzić firmowego bloga”. Dlaczego więc próbujemy zmienić Wasze zdanie? W tym artykule opowiemy, co to jest content marketing, o czym pisać na blogu firmowym oraz jakie zalety ma prowadzenie zaplecza treści.

Jest to artykuł inspirowany najpopularniejszymi frazami wpisywanymi w Google, które są związane z działalnością naszej agencji eCommerceTeam. Należy do cyklu wpisów „Marketing wg Google”.

O czym pisać na blogu firmowym? Czyli jak skończyć z podejściem „Nie chcę, ale muszę”.

Najczęściej spotykamy się z podejściem „w sumie to po co”, „co ja mam tam pisać”, „może jeszcze konkurencja będzie go wykorzystywać przeciwko mnie”. Radzimy zgnieść te myśli w kulkę niczym kartkę papieru i wyrzucić z głowy. Z takim podejściem na pewno nie będzie łatwo zacząć tworzyć treści, ale uwierzcie nam, warto! Kiedy już uspokoiliście wewnętrznego marudę, czas zabrać się do pracy. Pierwszym krokiem, jaki powinniście wykonać jest poszukanie inspiracji na tematy treści.
Uwaga! Ostrzegamy! Przeświadczenie w stylu mistrza biznesu „Sprzedajemy cegły – piszmy o cegłach” może narobić więcej szkody niż pożytku. Zamiast bazować na odczuciach, skorzystajcie z ogólnodostępnych narzędzi, które pomogą Wam o wiele trafniej pozyskać tematy na bloga. My najczęściej używamy:

  • Google Search Console — po skonfigurowaniu tego narzędzia, dostaniecie informacje o tym, w jaki sposób Wasza strona jest wyszukiwana w internecie. Będziecie widzieli konkretne(!) frazy i pytania, wpisywane w wyszukiwarkę Google. Teraz już tylko wystarczy, że skorzystacie ze swojej eksperckiej wiedzy i napiszecie artykuł na bloga w taki sposób, aby odpowiadał na pytania użytkowników.
  • analizy własnych działań — czy jest jakaś grupa pytań, z którymi ciągle zwracają się do Was klienci? A może często słyszycie wątpliwości, które nieodłącznie są związane z Waszym produktem (na przykład „Jak wybrać rozmiar pierścionka”)? To gotowe tematy do rozwinięcia na blogu!
  • nowinek z branży — możecie zaczynać dzień od szybkiego przeglądu LinkedIn. Zobaczcie, o czym piszą pracownicy podobnych firm, a następnie zbadaj, jak opisywane przez nich tematy wyglądają na szerszym rynku, wpisując je w wyszukiwarkę. Wykonując taką analizę możecie przy okazji przyjrzeć się, w jaki sposób inni tworzą swoje treści na blogach. Po czym poznacie, że ktoś robi content marketing dobrze? Zapewne po tym, że wyskakuje na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania Google. 🙂

Co da mi prowadzenie bloga?

3 powody, żeby prowadzić bloga firmy.

Blog daje kilka korzyści. Najczęściej dwie podstawowe spełniają się jednocześnie. Chodzi tutaj przede wszystkim, o poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania (SEO) oraz o budowanie więzi z użytkownikami: przekazujemy potrzebną wiedzę, rozwiązujemy problemy oraz dodatkowo pokazujemy swój ekspercki wizerunek. Ten poradnik powstał dokładnie w tym celu 🙂

1. Jak blog firmowy może wpłynąć na SEO, czyli poprawa widoczności strony w wyszukiwarkach.

Blog składa się z wpisów, o tym wie każdy. Nie każdy natomiast zdaje sobie sprawę, że wpisy te mogą być źródłem bardzo wartościowego ruchu organicznego (no, chyba że przeczytaliście nasz wcześniejszy artykuł o SEO, to zwracam honor).
Skąd się bierze ruch organiczny? Są to wizyty na naszej stronie generowane z wyników wyszukiwania. Ktoś ma problem i szuka rozwiązania np. w google.com. Wpisuje pytanie w okienko a wyszukiwarka w odpowiedzi sugeruje artykuł z naszego bloga. O tym który tekst wyświetla się najwyżej decyduje oczywiście treść zapytania oraz algorytm Google, ale to temat na inną opowieść. Najważniejsze jest to, że możemy podjąć pewne działania, aby wyświetlać się jak najwyżej.

Dobre praktyki tekstów blogowych.

Sam fakt posiadania kilku wpisów oczywiście nie zmieni drastycznie naszej pozycji. I znów wracamy do debaty na temat SEO. Trzeba cały czas mieć na uwadze fakt, że teksty powinny być przede wszystkim user-friendly. Im więcej użytkowników przyciągną oraz im dłużej użytkownicy będą czytać nasz tekst, tym lepiej. Nie chodzi oczywiście o pisanie artykułów o objętości kilkunastu tysięcy wyrazów, ale o to, żeby nasze teksty faktycznie niosły za sobą konkretną wartość dla odbiorcy.
Jest jeszcze wiele innych zagadnień dotyczących optymalizacji tekstów na bloga pod SEO, którymi zajmują się copywriterzy. Na ten moment ważne jest, żebyście pamiętali, że teksty na blogu wpływają na Waszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

2. Czy blog firmowy jest tylko po to, żeby mnie widzieli?

Absolutnie – powtarzamy – ABSOLUTNIE NIE! Aczkolwiek wpływa na widoczność nawet wtedy, kiedy nam na niej nie zależy. Powiedzmy, że mamy firmę, która działa głównie offline. Niech będzie to mechanika samochodowa. Właściciel nie prowadzi sklepu internetowego ani social media. Czasami, z pasji, pisuje na bloga. Pokazuje nowinki na rynku, a któregoś razu trzem osobom pomagał wybrać samochód, więc stworzył tekst, w którym podpowiada na jakie elementy zwrócić uwagę gdy poszukuje się pojazdu. Jego artykuły są ciekawe i trafiają do fanów motoryzacji, osób posiadających samochody lub takich, którzy dopiero je kupią.
Tak pisane teksty sprawiły, że zebrał on już grono czytelników, którzy regularnie sprawdzają, czy coś zamieścił – mogą to być jego potencjalni klienci. Pokazał się jako człowiek znający się na samochodach, chętnie udzielający rad i pomocny. Wypisz, wymaluj – ekspert, jakiego potrzebujemy, gdy nasz samochód postanowi się zbuntować. Przez zupełnie nieświadomie tworzony content marketing udało mu się wykreować wizerunek zachęcający do skorzystania z usług.
Dzięki temu, że użytkownicy są zaangażowani w jego treści, które są unikalne, a artykuły są pisane tak, że wyczerpują dany temat — pozycjonują się wyżej niż inne. W ten sposób zrealizowane zostały dwa, najczęściej pożądane przez właścicieli strony cele.

3. Ciąg dalszy zalet prowadzenia bloga firmowego.

Wiemy już, że blog pozwala nam lepiej pozycjonować naszą witrynę oraz wpływać na wizerunek. Jak jeszcze może nam pomóc? Przede wszystkim jest źródłem informacji dla użytkowników. Możecie wykorzystać go do bardziej szczegółowych opisów produktów, pochwalić się na nim swoimi osiągnięciami, podzielić z potencjalnymi klientami wskazówkami dotyczącymi zamawiania czy tworzyć poradniki. To jak wykorzystasz content marketing, zależy tylko i wyłącznie od Ciebie i Twoich potrzeb.

Jak zacząć pisać na blogu, czyli zaczynamy content marketing.

To wbrew pozorom nie takie trudne. Wystarczy przeanalizować, jakie pytania, związane z naszą działalnością najczęściej zadają użytkownicy, a następnie napisać pierwszy tekst, w którym znajdą odpowiedź na jedno z nich.
Jeśli nie zależy nam tak bardzo na SEO — możemy po prostu pisać o swojej pracy tak, jak sami chcielibyśmy czytać o czyjejś. Dobrze jest przyjrzeć się blogom, które regularnie odwiedzamy. Zastanowić się, co je wyróżnia na tle innych: czy wybieramy je dlatego, że język tekstów nam odpowiada, a może dlatego, że mają ciekawe infografiki? A może dlatego, że znajdujemy na nich potrzebne nam informacje — tak jak w bardziej przystępnej wersji encyklopedii.

Na koniec dowód, że warto prowadzić blog firmowy 😉

I cały czas doskonalić teksty, prosić innych o opinie lub komentarze. Content marketing to tak naprawdę ciągłe odpowiadanie potrzebom użytkowników. Podobnie zresztą jak SEO, tylko pracujemy dla żywego człowieka, zamiast bota. Czy się opłaca? Jeśli wciąż nie wierzycie, zobaczcie, jak wygląda u nas udział treści blogowych w ruchu na stronie.

Cały serwis eCT a wpisy blogowe (kliknięcia) - porównanie wyników na przestrzeni 2023 roku

Jeżeli jednak świadomość tworzenia bloga firmowego Was przytłacza – zachęcamy do kontaktu. Jako eCommerce Team mamy w ofercie nie tylko tworzenie strategii content marketignu, ale również optymalizowanie tego, co już jest na stronie czy dostarczanie nowych tekstów.

Sprawdź naszą ofertę – SEO

5/5 - (2 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Bożena Kurzyńska

    SOCIAL MEDIA/PERFORMANCE MARKETING
    Pieczenie to moja pasja. Lubię testować nowe smaki, jak i w kółko próbować wszystkiego, co pistacjowe. W eCommerce Team zajmuję się prowadzeniem social media i działań płatnych.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Oliwia Stachowska
    Promowanie postów prywatnych na LinkedIn – funkcja, na którą czekało wielu reklamodawców – jest już dostępna prawdopodobnie dla wszystkich kont. W tym artykule wyjaśnimy, jak promować posty prywatne na LinkedIn i odpowiemy na pytanie, dlaczego warto to w ogóle robić. Czy da się promować posty prywatne na LinkedIn? Do tej
    narzędzia SEO
    eCommerce Team
    Niezbędne w pracy każdego pozycjonera jest odpowiednie przygotowanie strategii, analiza strony, konkurencji i innych aspektów wpływających na pozycje w wynikach wyszukiwania. Z pomocą przychodzą różne narzędzia SEO. Dzięki nim w szybszy i łatwiejszy sposób można ocenić kondycję strony oraz rynek, na którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.  W poniższym artykule przedstawimy i omówimy
    Małgorzata Marcinkowska
    W obecnej epoce online, by zaistnieć w świadomości klientów, Wasza firma musi być widoczna w internecie. To właśnie tutaj potencjalni klienci poszukują informacji o produktach i usługach, które oferujecie. Jednym z kluczowych narzędzi, które pomaga zdobyć tę widoczność, jest wizytówka Google Moja Firma. W tym wpisie dowiecie się krok po
    Twoja firma w mapach Google - grafika
    Tomasz Kaczmarek
    Wizytówka Twojej firmy na mapach Google, powinna być jedną z pierwszych rzeczy, o której myślisz podczas planowania strategii obecności w Internecie. Mogę śmiało napisać, że obecnie brak widoczności firmy na Google Maps jest odbierana przez klientów – lub potencjalnych klientów – negatywnie. Podobnie, jak podawanie nieaktualnych informacji w już istniejących