ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Jak wybrać kanały komunikacji w social media?

/Blog

Jak wybrać kanały komunikacji w social media?

Maciej Świstoń
jak wybrac kanał obsługi w social media - miniatura artykułu

Stworzyliście już przynajmniej zarys waszej strategii komunikacji i wiecie, o czym chcecie pisać, w jaki sposób oraz do kogo. Teraz stoicie przed decyzją o konkretnych kanałach komunikacji? Przygotowaliśmy artykuł, w którym pomożemy wybrać konkretne social media, które najlepiej wpiszą się w Wasze potrzeby, zasoby, strategię i będę maksymalnie bliskie Waszym odbiorcom.

W ostatnich latach liczba użytkowników poszczególnych mediów społecznościowych rosła (właściwie rośnie nieustannie) w szybkim tempie i mówimy tutaj o skali globalnej. Z drugiej zaś strony, w nastąpiło też znaczne zróżnicowanie strukturalne segmentów wiekowych internautów korzystających z poszczególnych portali społecznościowych. Innymi słowy – młodzi ludzie preferują TikTok i Instagram, a Facebook, Twitter i LinkedIn wykorzystywane są przez starsze grupy wiekowe. Choć to dość duża generalizacja, warto mieć takie informacje na uwadze, ponieważ każdy biznes powinien być dostępny tam, gdzie są jego odbiorcy.

Na skróty:

Zacznijmy od kwestii pokoleniowej – gdzie są Twoi odbiorcy?

Obserwowanie zachowań online różnych grup wiekowych może być dziś naprawdę interesujące. Czy Boomersi spędzają coraz więcej czasu na różnych platformach? Jaki rodzaj treści jest najbardziej atrakcyjny dla Pokolenia Z i czym różnią się oni od Millenialsów? Gdzie w tym wszystkim są pokolenia “pomiędzy”, czy właściwie można przypisać ludziom jakieś cechy tylko na podstawie ich daty urodzenia i dlaczego właściwie o tym piszemy?

Dane pokazują, że różne grupy wiekowe (bądź też szerzej – pokolenia) nie tylko korzystają z odmiennych mediów, ale też na własne sposoby te media przeglądają. Przy tym zwracają uwagę na inne rzeczy, wykorzystują te media do różnych celów i korzystają z nich w różniących się od siebie kontekstach i sytuacjach. Poniższy wykres pokazuje choćby, jak bardzo zmienia się podejście do korzystania z social mediów jako źródła informacji w zależności od wieku:

korzystanie z social mediów przez różne grupy wiekowe
Źródło: https://www.statista.com/statistics/1124159/us-generational-social-media-news/. Badanie z 2022 roku wykazało, że młodsi konsumenci najczęściej korzystają z mediów społecznościowych jako źródła wiadomości – przy czym 50% Pokolenia Z i 44% Milenialsów deklaruje codzienne korzystanie z nich. Z kolei 43% osób z pokolenia wyżu demograficznego (Boomers) stwierdziło, że nigdy nie korzystało z sieci społecznościowych w poszukiwaniu wiadomości.

Przyjrzyjmy się teraz różnym motywom i nawykom użytkowników social mediów. Zbadajmy również, w jaki sposób osobowość i cechy poszczególnych grup wiekowych wpływają na ich nawyki w mediach społecznościowych:

1. Pokolenie Z składa się z osób urodzonych w latach 1996-2015.

Ludzie należący do tego pokolenia są “cyfrowymi tubylcami” – nie widzieli czasów przed internetem lub zaawansowanymi technologicznie urządzeniami. Osoby z Pokolenia Z mają doświadczenia z mediami społecznościowymi od najmłodszych lat i włączyły to zjawisko jako część swojego codziennego stylu życia.

charakterystyka pokolenia Z w social mediach
  • Są zawsze online: ankieta przeprowadzona przez Pew Research Center wykazała, że prawie 45% pokolenia Z jest zawsze online, głównie na urządzeniach mobilnych.
  • Mają bardzo dobry dostęp do smartfonów: prawie 95% przedstawicieli Pokolenia Z ma smartfona lub do niego dostęp.
  • Uwielbiają wizualizacje: Generacja Z to wzrokowcy. Kierują się treściami wizualnymi, takimi jak zdjęcia i filmy, niż treściami pisanymi (ściany tekstu odpadają!).
  • Są świadomi prywatności w sieci: pokolenie Z mniej dba o to, by ich dane były wykorzystywane do spersonalizowanych rekomendacji (nawet je lubią), ale większą wagę przykładają do wycieków danych i prywatności.
  • Borykają się z FOMO: FOMO, czyli strach przed przegapieniem, również zmusza pokolenie Z do sprawdzania w mediach społecznościowych aktualizacji od przyjaciół i znajomych. Robią to, ponieważ nie chcą przegapić aktualnych trendów.

2. Milenialsi – grupa, która składa się z osób urodzonych w latach 1981-1995.

Pokolenie to jest uważane za bardziej wykształcone i zaawansowane technologicznie niż poprzednie generacje. Ludzie należący do niego są najbardziej elastyczni, ponieważ żyli zarówno przed, jak i po pojawieniu się internetu. Są bardziej skoncentrowani na kwestiach społecznych i nie boją się zajmować własnego stanowiska.

milenialsi w social mediach - infografika
  • Tech Savy nawet jeśli millenialsi nie są zależni od technologii, są zaawansowani technologicznie. Upewniają się, że korzystają z dostępnej technologii, aby wykonać swoją pracę efektywniej.
  • Określani wczesnymi adaptatorami nowości (early adopters): to pokolenie było świadkiem tak wielu zmian, że poszukiwanie czegoś nowego stało się jego cechą charakterystyczną.
  • Są wielozadaniowi: Millenialsi to pionierskie pokolenie z nieskończonymi możliwościami wyboru. To uczyniło z nich wielozadaniowców, którzy żyją w ciągłym biegu.
  • Milenialsi dbają o swoją prywatność bardziej niż inne pokolenia.
  • Są zorientowani na osiągnięcia: Milenialsi dążą do jak najlepszych wyników, a nawet ciężko pracują, aby je osiągnąć. 
  • Również są wrażliwi na FOMO – ponad ¾ millenialsów przyznaje się do bycia “pod wpływem” lub kupowania produktów na podstawie Instagrama, który śledzą (źródło).

3. Pokolenie X składa się z osób urodzonych w latach 1965-1980.

Pokolenie to przeżyło trudne czasy gospodarcze w latach 80. i ma specyficzny zestaw cech, które je wyróżniają. 

Pokolenie X w social mediach infografika

Są:

  • Niezależni – pokolenie to dorastało pod minimalnym nadzorem dorosłych, dzięki czemu nauczyło się wartości niezależności od najmłodszych lat.
  • Zaradni – umiejętność rozwiązywania problemów przez pokolenie X jest bardziej rozwinięta ze względu na ich doświadczenie.
  • Określani hybrydą technologiczną – widzieli życie przed i po internecie i są bardziej hybrydowi technologicznie w wykonywaniu pracy. Nie są jednak takimi mistrzami technologii jak pozostałe dwa pokolenia, które przyszły po nich.
  • Zorientowani finansowo – pokolenie X widziało kilka kryzysów gospodarczych. Dlatego też znają wartość pieniądza i są bardziej ostrożni w wydatkach. 
  • Świadomi prywatności – pokoleniu X nie podoba się pomysł pokazywania swojego życia osobistego w mediach społecznościowych.
  • Bardzo krytyczni wobec reklam – pokolenie X widziało wpływowe reklamy związane z lądowaniem na Księżycu, zimną wojną, rewolucją internetową, kryzysem Y2K… więc mają uprzedzenia do reklam.

4. Baby Boomers to kohorta demograficzna obejmująca osoby urodzone w latach 1946-1964.

Ludzie należący do tego pokolenia są “tubylcami starych mediów” – gazet, telewizji, radia. Widzieli najbardziej dramatyczne zmiany w technologii i są prawdopodobnie bardziej przyzwyczajeni do zmian. Jest to pokolenie, które pisało listy do swoich przyjaciół i dlatego uwielbia ideę wiadomości tekstowych.

baby boomers w social mediach - infografika
  • Jednak to pokolenie wciąż nie jest przyzwyczajone do korzystania ze smartfonów w pełni – głównie ze względu na ich wiek. To oni używają palca wskazującego zamiast kciuka do korzystania ze smartfonów. Do czego Baby Boomers używają mediów społecznościowych?
  • W przeciwieństwie do innych pokoleń, osoby z wyżu demograficznego nadal polegają na starych mediach. Nadal czytają czasopisma i oglądają telewizję.
  • Korzystają jednak z mediów społecznościowych, głównie po to, by pozostać w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną. Osoby z wyżu demograficznego spędziły większość swojego życia bez mediów społecznościowych. 
  • W dobie mediów społecznościowych ponowne nawiązanie kontaktu jest uważane za ich największy motyw utworzenia konta w mediach społecznościowych.

Podstawa przy wyborze kanału komunikacji w social media – rozumienie grupy docelowej

Z pewnością i Wy zaobserwowaliście już, że każde z mediów społecznościowych w pewnym sensie żyje swoim życiem i siłą rzeczy gromadzi różnych ludzi. Upraszczając można napisać, że na Facebooku dominuje szeroka grupa wiekowa od 18 do nawet 90 roku życia (to też medium z największą liczbą aktywnych użytkowników); Instagram to miejsce dla osób w przedziale wiekowym 18-24; Tiktok z kolei gromadzi przede wszystkim osoby młodsze; LinkedIn to medium zaanektowane przez różne grupy wiekowe, skupione jednak na wspólnym celu – karierze zawodowej (w tym na przykład poszukiwaniu pracy po studiach). 

Rozkład wiekowy w najlepszych serwisach społecznościowych
Źródło: https://www.businessinsider.com/the-social-media-demographics-report-2015-differences-in-age-gender-and-income-at-the-top-platforms-2015-6?IR=T. Starzenie się Facebooka, Twittera, LinkedIn, a nawet Pinteresta jest bardziej widoczne niż kiedykolwiek. Dotyczy to zwłaszcza Facebooka: mniej niż dwie piąte dorosłych użytkowników Facebooka w Stanach Zjednoczonych jest w wieku od 18 do 34 lat.

Nierzadko słyszymy od naszych klientów, że oni chcieliby być obecni – w jakiś sposób – w każdym z tych kanałów i wszędzie widzą swoją grupę odbiorców. Głównym powodem jest dla nich przeświadczenie, że wpłynie to pozytywnie na liczbę potencjalnych klientów i ogromny zasięg, jaki na pewno – po pewnym czasie – zdobędzie ich brand. Tutaj jednak pojawia się pierwsza pułapka wyboru kanału komunikacji w social media:

Przeświadczenie, że “jakaś” obecność w każdym z mediów wpłynie pozytywnie na liczbę klientów jest błędne!

Warto walczyć z przekonaniem, że “przecież wystarczy założyć profil na każdym portalu społecznościowym i on się będzie jakoś powoli >>kulał<< sam, a zobaczy go przecież wiele osób”. Prowadzone nieregularnie, niemal puste profile w mediach społecznościowych mogą działać negatywnie dla brandu. W skrajnym przypadku mogą być nawet wzięte za coraz częściej spotykany w internecie scam i podszywanie się pod większe marki. 

Niestety to dość popularne podejście, które funkcjonuje na rynku do dziś. Z oszczędności kosztów nierzadko liczba publikacji w takich “dodatkowych” mediach jest drastycznie ograniczana, co prowadzi do utrzymywania martwego profilu. Ponad 80% każdego pokolenia korzysta z mediów społecznościowych co najmniej raz dziennie (źródło), co sprawia, że media społecznościowe są częścią ich codziennej rutyny. Powody korzystania z mediów społecznościowych i czas spędzony na różnych platformach różnią się w zależności od pokolenia, ale żadna z tych osób nie chciałaby stracić czasu na oglądanie pustego profilu.

Jak poznać, że nasza grupa docelowa znajduje się właśnie w danym medium społecznościowym i warto zainwestować czas w jego rozwijanie?

Poza sprawdzeniem historycznych i aktualnych statystyk, warto jest przeprowadzić mały audyt konkurencji. Jak to zrobić najszybciej? Wybierzcie sobie 3 firmy, które są Waszą bezpośrednią konkurencją: 

  1. jedną działającą lokalnie (w promieniu 30-50 km);
  2. drugą działającą ogólnie na terenie Polski;
  3. trzecią, która znajduje się w jednym z tych zbiorów i jednocześnie jest Waszym role-model (benchmarkiem, wzorem), jeśli chodzi o komunikację z klientami.

Poświęćcie przynajmniej chwilę, by odpowiednio dopasować konkretne firmy do wskazanych “widełek”. Paradoksalnie nie jest to prosty proces, a konkurencja przychodząca na myśl za pierwszym razem może okazać się całkowicie nieadekwatna do Waszego modelu prowadzenia biznesu i Waszych produktów bądź usług. Odwoływanie się do odległych marek może przynieść sporo szkód, ponieważ możecie adoptować nieodpowiednie wzorce i zaślepieni “działaniem u innych” wdrażać je na siłę.  O tym, jak można wykonać audyt konkurencji napiszemy osobny tekst dla wszystkich, zapisanych do naszej bazy newsletterowej. Jeśli jeszcze do niej nie dołączyliście – zróbcie to teraz:

ZAPIS

Wróćmy jednak do naszej konkurencyjnej trójki. Po jej określeniu sprawdźcie – najlepiej na stronie WWW w zakładce kontakt lub stopce – jakie social media prowadzą. Przyjrzyjcie się dokładnie: 

  • jakie typy treści publikują (czy są to wideo, posty statyczne, czy może galerie obrazów, odnośniki do branżowych mediów czy może własnych treści blogowych); 
  • czy te treści mają jakiś wspólny mianownik (jeśli tak, to jaki – czy pojawia się w nich ta sama osoba, czy może zdjęcia są tworzone w spójnej kolorystyce, a może to głównie infografiki edukacyjne);
  • jak na przestrzeni ostatniego miesiąca lub półrocza wyglądają interakcje z użytkownikami (czy liczba polubień pod postem jest stała, czy rośnie; w jakich ilościach pojawiają się komentarze i udostępnienia; jaki wydźwięk mają komentarze).

Rozpisanie tych 3 aspektów – z podziałem na konkretne kanały social media – dla każdego z konkurentów pozwoli Wam zobaczyć, które treści sprawdzają się w roli “łącznika” tych marek z potencjalnymi klientami. Które punkty styku z marką są zagospodarowywane w których mediach społecznościowych i za pomocą jakiego rodzaju komunikatów. Dowiecie się też, jakie treści wzbudzają pytania bądź kontrowersje i wymagają poprawy. Tutaj pojawia się też często kolejna pułapka:

Znamy konkurencję, robią fajne rzeczy – “zainspirujmy” się!

Taka pokusa zdarza się chyba każdemu. 🙂 Szczególnie wtedy, kiedy treści publikowane przez konkurentów spodobają się też nam. Nie sposób nie pomyśleć przez chwilę “ja też chcę coś takiego dodać”, przemalować grafikę na swoje kolory i wysłać… Musimy jednak mieć z tyłu głowy świadomość, że kopiując nawet najładniejsze – w naszym mniemaniu – grafiki, posty lub teksty, ryzykujemy powielanie razem z nimi błędów i nie mamy pewności, czy odnajdą się dobrze w kontekście naszego biznesu i naszych odbiorców. O kwestiach związanych z etyką i poszanowaniem praw własności intelektualnej nawet nie wspominamy – są zbyt oczywiste.

Zamiast tego polecamy skupienie się na opracowanej wcześniej własnej strategii content marketingu i próbie połączenia spisanych wcześniej ustaleń dla marki z tym, co najlepiej działa (obiektywnie działa, a nie tylko podoba nam się najbardziej) u konkurencji! Z perspektywy samego zasięgu w przypadku Facebooka najlepiej działają publikacje, które nie przenoszą w ogóle do innych mediów. Tylko, czy to na pewno odpowiada profilowi Waszej działalności i nie stoi w sprzeczności z promocją specjalistycznych treści, jakie dajecie na Waszego bloga

grafika przdstawiająca, że Facebook nie jest najlepszym miejscem do komunikacji b2b
Źródło: https://transparency.fb.com/en-gb/data/widely-viewed-content-report/. To, co zyskuje największą popularność na Facebooku, to zazwyczaj lekkie i humorystyczne treści (na przykład dotyczące psów, a jakże inaczej). Tylko czy firma z branży finansów może sobie pozwolić na publikacje śmiesznych zdjęć psów tłumacząc się przed akcjonariuszami i klientami zasięgiem na Facebooku?

Badania grupy docelowej w danych kanałach – czy może sobie na nie pozwolić każdy, nawet mała firma?

Ostatnią metodą są badania – sprawdzamy czy dany kanał rezonuje czy nie i podejmujemy decyzje na tej podstawie. W celu identyfikacji grupy docelowej możemy korzystać z różnych kryteriów i na ich podstawie “dopasowywać” potencjalnie interesujące kanały. Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę kryteria demograficzne, behawioralne, geograficzne i psychograficzne. 

Nie zawsze mamy dostęp do szczegółowych danych dotyczących potencjalnych klientów, ale należy maksymalnie wykorzystać wszystko, co wiemy (z doświadczenia, rozmów, transakcji, feedbacku, analityki, znajomych, analizy konkurencji, nowy Facebook Audience Insights, GA4…).

  • Kryteria demograficzne – określenie grupy docelowej pod kątem profilu demograficznego ma na celu pozyskanie takich danych jak wiek, płeć, wykształcenie, posiadanie rodziny lub nie, sytuacja materialna czy przynależność do danej klasy społecznej. Te wszystkie czynniki przekładają się na zachowania oraz preferencje zakupowe odbiorców.
  • Kryteria behawioralne – określają postawy, jakie przyjmuje dana grupa w stosunku do oferty firmy. Jest to pewnego rodzaju miernik badający zachowania odbiorców. Opiera się na dużej liczbie kryteriów, takich jak gotowość do zakupu produktu lub usługi, stopień lojalności do marki czy sytuacja życiowa, która może mieć wpływ na podjęcie decyzji o zakupie. 
  • Kryteria geograficzne – dotyczą położenia geograficznego danej grupy docelowej. Kryteria określa się na podstawie takich informacji jak kraj, region, wielkość miejscowości czy odległość od firmy oferującej produkty lub usługi. 
  • Kryteria psychograficzne – umożliwiają one stworzenie obrazu psychologicznego grupy docelowej na podstawie takich informacji jak cechy osobowości, styl życia, wartości, jakimi kierują się w życiu, zainteresowania czy sposób postrzegania samych siebie. 

Dla prostego testu spróbujcie odpowiedzieć sobie na dwa łatwe pytania:

  • Wasz jedyny produkt to konsultacje związane z social sellingiem dla kadry kierowniczej firm branży finansowej – wybierzcie do takiego celu Instagrama czy LinkedIna?
  • Wasz jedyny produkt to wyjątkowo modne, robione przez Was na Bali, niezwykle artystyczne i unikatowe sandały – do ich promocji wybierzcie Instagrama czy Twittera?

Mierzenie sił na zamiary – profil waszej firmy, jej cele oraz kultura organizacyjna

Dobór najlepszego kanału opiera się nie tylko na kryteriach zewnętrznych. Jeżeli znacie już konkurencję, określiliście waszych odbiorców – to nie możecie zapomnieć o Waszej firmie, jej celach, produktach i kulturze organizacyjnej. Każde medium charakteryzuje trochę inny typ publikowanych treści.

Jeżeli wasz brand produkuje okna do magazynów bądź kultywatory gleby, a struktura organizacyjna opiera się na wielu zamiejscowych oddziałach i braku centralnego biura – prowadzenie angażującego TikToka może być po prostu niemożliwe. Organizacja produktów, zabezpieczone prawnie procesy produkcji, trudności logistyczne i sama tematyka mogą mocno utrudnić wybór tego social medium. A przecież jeszcze trzeba pamiętać o odbiorcach.

Podobne trudności może generować na przykład nadzór KNF, który wymusza współpracę z działem Compliance (akceptującym treści) i wydłuża czas publikacji – jeżeli chcecie prowadzić Instagrama bądź bardzo aktualnego Twittera. Warto pamiętać, że charakter firmy i jej cele również oddziałują na to, jakie medium powinniśmy wybrać. 

cyfrowe kontra fizyczne punkty styku na ścieżce klienta

Social media nie tylko sprzedają, mogą pełnić też rolę supportu (a LinkedIn na przykład nie ma takich możliwości jak wiadomości prywatne do strony firmowej – przynajmniej na chwilę publikacji).Dość dobrze te “branżowe różnice” też widać na przykładzie wyników działań płatnych, które pokazuje poniższy wykres:

Rozważanie kanałów mediów społecznościowych

Social media to nie tylko Instagram, Facebook i TikTok – to musimy wyjaśnić na samym początku. Wielu właścicieli firm zamyka się jedynie na tę trójkę i – choć część uznaje jeszcze LinkedIn – zdecydowanie możliwości jest o wiele, wiele więcej. 

Zawężania wyboru medium tylko do tych największych jest naturalne, ale jednak chcielibyśmy, żebyście podejmując decyzję mieli świadomość pełnej puli występujących mediów społecznościowych. Z tego powodu poniżej znajdziecie szerszą listę, wraz z krótką charakterystyką. 

Facebook – medium z którego uciekają młodzi?

W lipcu 2023 r. w Polsce było 26 258 900 użytkowników Facebooka, co stanowi 69,6% wszystkich mieszkańców Polski. Większą część osób korzystających z tego portalu w Polsce stanowią kobiety – 55,7%. Z kolei największa grupa wiekowa na Facebooku to osoby w wieku od 25 do 34 lat (6 200 000). Największa różnica między mężczyznami i kobietami występuje wśród osób w wieku od 18 do 24 lat, gdzie kobiet jest więcej o 2 700 000.

Instagram – medium ludzi młodych, czy nie do końca?

W lipcu 2023 r. w Polsce było 12 871 800 użytkowników Instagrama, co stanowiło 34,1% wszystkich mieszkańców Polski. Jeżeli pod uwagę wziąć płeć, to 60,7% korzystających z tego medium stanowią kobiety. Największą grupę wiekową na Instagramie stanowią osoby w wieku od 18 do 24 lat (4 400 000). Największa różnica między mężczyznami i kobietami występuje wśród osób w wieku od 18 do 24 lat, gdzie kobiet jest więcej o niemal 2 000 000. 

LinkedIn – medium typowo biznesowe

W lipcu 2023 r. w Polsce było 5 999 000 użytkowników Linkedin, co stanowiło 15,9% wszystkich mieszkańców kraju. Największą grupę zarejestrowanych osób stanowiły te w wieku od 25 do 34 lat (3 100 000). W przypadku tego portalu warto pamiętać o jego specyfice: mocno biznesowym charakterze i społeczności skupionej przede wszystkim wokół pracy i kariery zawodowej.

Tik Tok – na pewno tylko dla młodych? Na pewno 🙂

Tik Toka postanowiliśmy potraktować globalnie, ponieważ dość trudno znaleźć zweryfikowane statystyki dotyczące wyłącznie Polski. Obecnie około 57% użytkowników aplikacji TikTok to kobiety. Większość twórców treści na TikToku (53%) to osoby w wieku 18-25 lat. Pokazuje to, że medium rozwija się bardzo szybko i przyciąga bardzo dużo młodych osób (co widać po potencjale reklamowym). 

potencjał reklamowy Tik Toka, konkretnie możliwość dotarcia do różnych grup odbiorców
Wykres pokazuje potencjał reklamowy Tik Toka, konkretnie możliwość dotarcia do różnych grup odbiorców. Widać, że mocno przeważa najmłodsza grupa 18-24 (a prawdopodobnie jeszcze młodszych ludzi może być więcej, choć badania ich są niemożliwe [wymagają zgody opiekunów] bądź niemiarodajne [bo mogą oznaczać inny wiek bądź pomijać pytanie]). Źródło: https://passport-photo.online/pl/blog/tiktok-statystyki/#0-top-10-statystyk-i-fakt%C3%B3w-dotycz%C4%85cych-tiktoka-kt%C3%B3re-warto-zna%C4%87

Twitter – medium tylko dla polityków?

Największa grupa użytkowników Twittera ma od 25 do 49 lat. Ta platforma jest zdominowana przez mężczyzn, którzy stanowią aż 68,1%. Twitter ma własną specyfikę opartą o krótkie, informacyjne bądź komentujące aktualne wydarzenia treści. Ma też bardzo aktywną społeczność, która nierzadko specjalizuje się w weryfikacji cudzych publikacji. Twitter też jest jednym z najbardziej aktualnych mediów, które też najczęściej goszczą jako źródła w materiałach prasowych i dziennikarskich.

Youtube – często niedoceniane medium

Największą grupą wiekową na YouTube tworzą osoby w 25-34 lat. Mężczyźni stanowią większość wszystkich użytkowników – 53.9%. Użytkownicy YouTube oglądają 1 miliard (!) godzin treści dziennie. Oznacza to, że istnieje ogromna pula odbiorców, z której można skorzystać. Zła wiadomość? Co godzinę na YouTube przesyłanych jest 500 godzin nowych treści. Czytaj – masz dużą konkurencję.

Pinterest – poprzednik Instagrama czy ciągle ważny kanał?

81,9 miliona użytkowników Pinteresta to osoby w wieku od 25 do 34 lat i stanowią 30,9% wszystkich odbiorców reklam na tej platformie. Populację tego medium stanowią w niemal w 80% kobiety. 

Podsumowanie – wybierz kanały, które połączą możliwie najwięcej “kropek”

Kierując się tymi wytycznymi można dobrać kanały SoMe dla każdego biznesu. Moglibyśmy napisać, że “jak finanse to tylko LinkedIn”, a “jak fashion to Instagram” – ale nie byłaby to pełna odpowiedź. Marketing to ciągłe poszukiwanie możliwości dotarcia z komunikatem do ludzi, którzy mogą być zainteresowani ofertą. Ścieżka klienta ma wiele etapów i wiele potencjalnych punktów styku – a różne kanały i komunikaty adresują jej różne elementy.

cyfrowe i fizyczne punkty styku klienta z reklamą
Źródło: https://questus.pl/blog/customer-journey/. Każdy użytkownik jest też unikatowy i różne media mogą “na niego trafić” na różnych etapach. Reklama może wzbudzić zainteresowanie, ale dopiero ciekawe i profesjonalne treści na social mediach (oraz udzielona tam pomoc) może zmienić go w klienta powracającego.

Wielkie znaczenie ma też jakość treści, którą dostarczamy. Można ją sobie zaplanować z naszym planerem, a już niedługo opublikujemy kolejne teksty, które będą pomagały w tworzeniu treści wysokiej jakości. Jednak pamiętajcie, że pewnych barier strukturalnych i organizacyjnych możecie nie ominąć i warto to uwzględnić dobierając medium. 

Podstawą zawsze powinni być odbiorcy, w końcu od nich zależy być/nie być biznesu. Bezwzględnie trzeba ich odnaleźć, opisać i wybrać takie kanały, które będą dla nich naturalne. Jeżeli właśnie stoicie przed takim wyborem – bądź chcecie wykonać audyt aktualnej obecności – ten rozbudowany poradnik możemy skrócić wam w prosty “heksalog”:

  1. Bądź tam, gdzie Twoi odbiorcy.
  2. Korzystaj z dobrych praktyk.
  3. Ucz się na błędach konkurencji. I własnych. 🙂
  4. Zbadaj, co interesuje Twoich potencjalnych odbiorców.
  5. Pamiętaj o celach biznesowych i możliwościach swojej firmy.
  6. Analizuj i optymalizuj swoje działania na bieżąco. 

Gdy w przypadku któregoś z punktów macie wątpliwości, zachęcamy do kontaktu. Dobór mediów jest podstawą i niezwykle ważnym elementem, który warunkuje późniejszą obecność internetową biznesu. Otwiera też – bądź zamyka – drogę ku płatnym działaniom.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu social media sprawdź naszą ofertę. Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia fanpage na Facebooku czy Instagramie sprawdź wpisy w sekcji „Polecane artykułyponiżej.
5/5 - (4 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Maciej Świstoń

    CONTENT HUB LEADER/SOCIAL MEDIA
    Interesuję się tematyką video i technologią. Tworzę strony WWW, a po godzinach fotografuję i wykładam na UAM. Nowinki to moja specjalność. W eCommerce Team zajmuję się tworzeniem treści.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    eCommerce Team
    Na sklepowych półkach i internetowych platformach nieśmiało pojawiają się świąteczne ozdoby, przyroda zaczyna szykować się do zimowego snu, a długie wieczory zdają się nie mieć końca. Wszystkie te znaki zwiastują nadejście jednego z najbardziej pożądanych przez część konsumentów piątku, czyli Black Friday. Początek sezonu przedświątecznej gorączki zakupowej dla niejednej firmy
    Maciej Świstoń
    Chcąc ułatwić Wam tworzenie dobrych treści przygotowaliśmy “14-krokową strategię”, która pomoże w przygotowywaniu i tworzeniu artykułów eksperckich (i nie tylko!). Dzięki takim artykułom zyskacie materiały, które ułatwią Wam budowę eksperckiego wizerunku i pomogą w nawiązaniu bliższych relacji z odwiedzającymi. Nawet, jeśli sądzicie, że jesteście zupełnie początkujący! Według raportu Deloitte z 2023
    Małgorzata Marcinkowska
    Szukacie sposobu na zwiększenie widoczności w wyszukiwarce, ale nie wiecie, ile kosztuje reklama w Google? W tym artykule dowiecie się, jak reklama w Google Ads może pomóc Waszej firmie, jakie są związane z nią koszty i jak efektywnie zainwestować w tę formę promocji. Na skróty: Czym jest reklama Google Ads?
    Maciej Świstoń
    Firmowy blog ma cały szereg zalet. Od wsparcia w budowaniu profesjonalnego wizerunku marki bądź konkretnej osoby, przez tematykę widoczności w wyszukiwarkach aż po generowanie leadów, edukacji czy – po prostu – pojawienia się w internecie. Trzeba jednak pamiętać, że zawsze powstaje on w konkretnym celu i wymaga pewnego przygotowania, konsekwencji