ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Wpływ migracji strony na SEO

/Blog

Wpływ migracji strony na SEO

/SEO/
Agata Kieć
migracja strony a seo miniatura artykułu

Decyzja o przeniesieniu witryny to poważna zmiana, która może skutkować utratą zdobytych w SERP (Search Engine Result Page – strona z wynikami wyszukiwania) pozycji, co spowoduje zmniejszenie ruchu organicznego. Mając świadomość tego ryzyka, warto dokładnie zaplanować przeniesienie witryny. Podpowiemy, jak to zrobić oraz jak powinien wyglądać poprawny proces migracji, który nie przyniesie negatywnych skutków z perspektywy SEO.

Jakie są powody migracji strony?

Migracja witryny nie jest częstym procesem. Podjęcie decyzji o takim przeniesieniu zawsze podyktowane jest istotnymi powodami np. biznesowymi. Najczęściej do migracji kierują:

  1. Rebranding
  2. Fuzja stron
  3. Zmiana domeny
  4. Zmiana CMS
  5. Redesign
  6. Zmiana hostingu

Co może pójść nie tak?

W zależności od przyczyny migracja może przebiegać w różny sposób. Jeżeli przenoszenie wynika ze zmiany wyglądu, to będziemy zwracać uwagę na inne elementy niż wtedy, gdy przyczyną migracji jest kompleksowy rebranding firmy (w którym zawiera się nowy wygląd, nowa struktura, nowa nazwa firmy, etc.). Mając to na uwadze warto od samego początku współpracować ze specjalistą SEO. Zalecamy skontaktowanie się z nim podczas każdego etapu w procesie zmian. Dzięki temu nie stracicie zdobytej pozycji w wynikach wyszukiwania i zaoszczędzicie czas na szukaniu oraz rozwiązywaniu mogących się pojawić problemów.

Przeniesienie witryny na nową domenę wiąże się ze zmianą adresów url. Indeksują się one w wynikach wyszukiwania. Modyfikacje wdrożone w niepoprawny sposób, a także błędne lub wybrakowane przekierowania, mogą spowodować utratę aktualnych pozycji i zmniejszenie ruchu organicznego w serwisie, co zadziała na niekorzyść marki. Typowe błędy podczas migracji to:   

  • pomijanie stron, które wcześniej generowały ruch organiczny
  • zmiany w treści na poszczególnych witrynach
  • pomijanie linkowania wewnętrznego. 

Błędy na etapie migracji strony są później bardzo trudne i drogie do wyeliminowania. Bardzo prawdopodobne jest też, że mimo podjęcia dalszych działań optymalizacyjnych, mogą się przyczynić do osiągania gorszych efektów. 

Jak powinien wyglądać proces migracji?

Jeśli zależy Wam na skutecznej migracji, współpracujcie ze specjalistą SEO. Z takim wsparciem można mieć pewność, że proces zostanie odpowiednio zaplanowany, przygotowany i wdrożony, co nie zaprzepaści wykonanych dotychczas prac. Dobra migracja powinna mieć przynajmniej 5 etapów:

1. Analiza serwisu (audyt SEO)

Warto przed rozpoczęciem prac przeanalizować obecny ruchu na stronie (np. jakie podstrony generują dużą liczbę wejść) i sprawdzić frazy kluczowe. Przeprowadzenie audytu SEO na tym etapie pozwoli na odpowiednie przygotowanie się do przeniesienia witryny. Warto też pamiętać, że w przypadku dużych zmian biznesowych (jak na przykład rebrandingu, który wymaga zmiany domeny, oferty, całej struktury i layoutu witryny) analiza obecnej strony będzie dobrym punktem startowym do, na przykład, przygotowania nowej strategii pozycjonowania serwisu. 

Zobacz również: Audyt SEO – sprawdź na czym to polega!

2. Planowanie struktury serwisu

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne, jeżeli mówimy o pozycjonowaniu witryny internetowej. Struktura serwisu nie tylko wpływa na odczucia użytkownika, ale ma także strategiczny wpływ na SEO. W związku z tym, przy projektowaniu nowej strony warto wziąć pod uwagę kluczowe elementy takie jak linki w menu, stopce czy linkowanie wewnętrzne w sekcji blogowej. 

3. Wykonanie mapy przekierowań 

Jeśli prace związane ze zmianą strony wiążą się ze zmianą adresów url, ważne jest wykonanie mapy przekierowań. Jest to szczególnie istotne ze względu na linkowanie zewnętrzne. Wykonanie prawidłowych przekierowań umożliwi dostęp do serwisu poprzez linki umieszczone w innych serwisach, w tym w social media.  

4. Nowa strona 

Po etapie planowania można zacząć przygotowywanie nowej witryny. Najlepiej działając według dobrych praktyk SEO. Co oznacza, że przed wdrożeniem witryna powinna zostać przetestowana. Warto też wykonać kolejny audyt SEO po migracji, który sprawdzi wprowadzone zmiany oraz ewentualne optymalizacje (wielkość grafik, przyjazność linków, lżejsza mobilna wersja, etc.). Przy wdrożeniu takiej witryny konieczne jest, by pamiętać o uwzględnieniu przygotowanych w mapie przekierowań!

Przeczytaj również: Jak zrobić stronę internetową? Poradnik krok po kroku

5. Monitorowanie wdrożonych zmian

Monitorowanie strony po migracji serwisu jest ważne. Dzięki temu w przypadku spadku ruchu na witrynie możemy natychmiast wdrożyć odpowiednie zmiany. Pozwala to również na monitorowanie błędów 404, które utrudniają wyszukiwarką indeksowanie i mogą wpłynąć na obniżenie crawl budget (liczba kroków, jakie może wykonać Google Bot na danej witrynie). Najlepiej, aby nad wszystkim czuwał ekspert SEO.

Czy da się przenieść stronę bez komplikacji SEO?

Migracja witryny jest inwazyjnym i złożonym procesem, którego nie powinno się przeprowadzać z dnia na dzień. Całość wymaga podjęcia szeregu czynności, które zminimalizują ryzyko utraty zdobytych w wyszukiwarkach pozycji. Historia pokazuje wiele przykładów dobrych migracji, które właściwie nie przyniosły negatywnych zmian (na przykład przeniesienie witryny naszego klienta – Grupy Caspar – z CMS Drupal na CMS WordPress) oraz takich, które jedynie tymczasowo odbiły się na wynikach.

migracja strony między CMSami, a wyniki słów kluczowych i ruch
Źródło: Semstorm. Przykład strony firmy Rossmann, która pod koniec roku 2018 zaliczyła stosunkowo dużą migrację, która – jak widać na wykresie – mogła nie pójść do końca tak, jak planowano.

Oprócz wymienionych etapów podczas migracji możemy kompleksowo zająć się także innymi aspektami związanymi z przejściem na nowy CMS. Warto rozważyć między innymi skonfigurowanie analityki, kont reklamowych, wizytówek Google czy profili w social media. Czujecie, że potrzebowalibyście wsparcia właśnie w takim zakresie? Śmiało, napiszcie do nas, lub zajrzyjcie do naszej oferty dla stron www!

5/5 - (5 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Agata Kieć

    SEO/CONTENT/ANALITYKA
    Moją pasją są podróże. Wolne chwile spędzam oglądając filmy na Netflixie, ćwicząc jogę oraz relaksując się w saunie. W eCommerce Team odpowiadam za wszystko, co związane z pozycjonowaniem stron oraz link building.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    eCommerce Team
    ? Jakie będą trendy w marketingu w 2023 roku? Trendy konsumenckie? Trendy w tworzeniu treści? Odpowiedzi tutaj! ⬆️
    Twoja firma w mapach Google - grafika
    Tomasz Kaczmarek
    Wizytówka Twojej firmy na mapach Google, powinna być jedną z pierwszych rzeczy, o której myślisz podczas planowania strategii obecności w Internecie. Mogę śmiało napisać, że obecnie brak widoczności firmy na Google Maps jest odbierana przez klientów – lub potencjalnych klientów – negatywnie. Podobnie, jak podawanie nieaktualnych informacji w już istniejących
    Oliwia Stachowska
    Promowanie postów prywatnych na LinkedIn – funkcja, na którą czekało wielu reklamodawców – jest już dostępna prawdopodobnie dla wszystkich kont. W tym artykule wyjaśnimy, jak promować posty prywatne na LinkedIn i odpowiemy na pytanie, dlaczego warto to w ogóle robić. Czy da się promować posty prywatne na LinkedIn? Do tej
    Karolina Jurgowiak
    W świecie biznesu, jednym z najważniejszych aspektów jest generowanie leadów. W szczególności w modelu biznesowym B2B, gdzie proces sprzedaży jest bardziej skomplikowany, efektywne pozyskiwanie leadów jest kluczowe. W tym artykule omówimy najważniejsze metody i strategie generowania leadów w B2B. Lead marketing to maraton, nie sprint Marketing B2B wymaga cierpliwości i