Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Wpływ migracji strony na SEO

/Blog

Wpływ migracji strony na SEO

/SEO/
Agata Kieć
migracja strony a seo miniatura artykułu

Decyzja o przeniesieniu witryny to poważna zmiana, która może skutkować utratą zdobytych w SERP (Search Engine Result Page – strona z wynikami wyszukiwania) pozycji, co spowoduje zmniejszenie ruchu organicznego. Mając świadomość tego ryzyka, warto dokładnie zaplanować przeniesienie witryny. Podpowiemy, jak to zrobić oraz jak powinien wyglądać poprawny proces migracji, który nie przyniesie negatywnych skutków z perspektywy SEO.

Jakie są powody migracji strony?

Migracja witryny nie jest częstym procesem. Podjęcie decyzji o takim przeniesieniu zawsze podyktowane jest istotnymi powodami np. biznesowymi. Najczęściej do migracji kierują:

  1. Rebranding
  2. Fuzja stron
  3. Zmiana domeny
  4. Zmiana CMS
  5. Redesign
  6. Zmiana hostingu

Co może pójść nie tak?

W zależności od przyczyny migracja może przebiegać w różny sposób. Jeżeli przenoszenie wynika ze zmiany wyglądu, to będziemy zwracać uwagę na inne elementy niż wtedy, gdy przyczyną migracji jest kompleksowy rebranding firmy (w którym zawiera się nowy wygląd, nowa struktura, nowa nazwa firmy, etc.). Mając to na uwadze warto od samego początku współpracować ze specjalistą SEO. Zalecamy skontaktowanie się z nim podczas każdego etapu w procesie zmian. Dzięki temu nie stracicie zdobytej pozycji w wynikach wyszukiwania i zaoszczędzicie czas na szukaniu oraz rozwiązywaniu mogących się pojawić problemów.

Przeniesienie witryny na nową domenę wiąże się ze zmianą adresów url. Indeksują się one w wynikach wyszukiwania. Modyfikacje wdrożone w niepoprawny sposób, a także błędne lub wybrakowane przekierowania, mogą spowodować utratę aktualnych pozycji i zmniejszenie ruchu organicznego w serwisie, co zadziała na niekorzyść marki. Typowe błędy podczas migracji to:   

  • pomijanie stron, które wcześniej generowały ruch organiczny
  • zmiany w treści na poszczególnych witrynach
  • pomijanie linkowania wewnętrznego. 

Błędy na etapie migracji strony są później bardzo trudne i drogie do wyeliminowania. Bardzo prawdopodobne jest też, że mimo podjęcia dalszych działań optymalizacyjnych, mogą się przyczynić do osiągania gorszych efektów. 

Jak powinien wyglądać proces migracji?

Jeśli zależy Wam na skutecznej migracji, współpracujcie ze specjalistą SEO. Z takim wsparciem można mieć pewność, że proces zostanie odpowiednio zaplanowany, przygotowany i wdrożony, co nie zaprzepaści wykonanych dotychczas prac. Dobra migracja powinna mieć przynajmniej 5 etapów:

1. Analiza serwisu (audyt SEO)

Warto przed rozpoczęciem prac przeanalizować obecny ruchu na stronie (np. jakie podstrony generują dużą liczbę wejść) i sprawdzić frazy kluczowe. Przeprowadzenie audytu SEO na tym etapie pozwoli na odpowiednie przygotowanie się do przeniesienia witryny. Warto też pamiętać, że w przypadku dużych zmian biznesowych (jak na przykład rebrandingu, który wymaga zmiany domeny, oferty, całej struktury i layoutu witryny) analiza obecnej strony będzie dobrym punktem startowym do, na przykład, przygotowania nowej strategii pozycjonowania serwisu. 

Zobacz również: Audyt SEO – sprawdź na czym to polega!

2. Planowanie struktury serwisu

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne, jeżeli mówimy o pozycjonowaniu witryny internetowej. Struktura serwisu nie tylko wpływa na odczucia użytkownika, ale ma także strategiczny wpływ na SEO. W związku z tym, przy projektowaniu nowej strony warto wziąć pod uwagę kluczowe elementy takie jak linki w menu, stopce czy linkowanie wewnętrzne w sekcji blogowej. 

3. Wykonanie mapy przekierowań 

Jeśli prace związane ze zmianą strony wiążą się ze zmianą adresów url, ważne jest wykonanie mapy przekierowań. Jest to szczególnie istotne ze względu na linkowanie zewnętrzne. Wykonanie prawidłowych przekierowań umożliwi dostęp do serwisu poprzez linki umieszczone w innych serwisach, w tym w social media.  

4. Nowa strona 

Po etapie planowania można zacząć przygotowywanie nowej witryny. Najlepiej działając według dobrych praktyk SEO. Co oznacza, że przed wdrożeniem witryna powinna zostać przetestowana. Warto też wykonać kolejny audyt SEO po migracji, który sprawdzi wprowadzone zmiany oraz ewentualne optymalizacje (wielkość grafik, przyjazność linków, lżejsza mobilna wersja, etc.). Przy wdrożeniu takiej witryny konieczne jest, by pamiętać o uwzględnieniu przygotowanych w mapie przekierowań!

Przeczytaj również: Jak zrobić stronę internetową? Poradnik krok po kroku

5. Monitorowanie wdrożonych zmian

Monitorowanie strony po migracji serwisu jest ważne. Dzięki temu w przypadku spadku ruchu na witrynie możemy natychmiast wdrożyć odpowiednie zmiany. Pozwala to również na monitorowanie błędów 404, które utrudniają wyszukiwarką indeksowanie i mogą wpłynąć na obniżenie crawl budget (liczba kroków, jakie może wykonać Google Bot na danej witrynie). Najlepiej, aby nad wszystkim czuwał ekspert SEO.

Czy da się przenieść stronę bez komplikacji SEO?

Migracja witryny jest inwazyjnym i złożonym procesem, którego nie powinno się przeprowadzać z dnia na dzień. Całość wymaga podjęcia szeregu czynności, które zminimalizują ryzyko utraty zdobytych w wyszukiwarkach pozycji. Historia pokazuje wiele przykładów dobrych migracji, które właściwie nie przyniosły negatywnych zmian (na przykład przeniesienie witryny naszego klienta – Grupy Caspar – z CMS Drupal na CMS WordPress) oraz takich, które jedynie tymczasowo odbiły się na wynikach.

migracja strony między CMSami, a wyniki słów kluczowych i ruch
Źródło: Semstorm. Przykład strony firmy Rossmann, która pod koniec roku 2018 zaliczyła stosunkowo dużą migrację, która – jak widać na wykresie – mogła nie pójść do końca tak, jak planowano.

Oprócz wymienionych etapów podczas migracji możemy kompleksowo zająć się także innymi aspektami związanymi z przejściem na nowy CMS. Warto rozważyć między innymi skonfigurowanie analityki, kont reklamowych, wizytówek Google czy profili w social media. Czujecie, że potrzebowalibyście wsparcia właśnie w takim zakresie? Śmiało, napiszcie do nas, lub zajrzyjcie do naszej oferty dla stron www!

5/5 - (5 votes)
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

    * Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celu informacyjnym i marketingowym, opisanym w Polityce prywatności
    * Pole obowiązkowe

    Agata Kieć

    SEO/CONTENT/ANALITYKA
    Moją pasją są podróże. Wolne chwile spędzam oglądając filmy na Netflixie, ćwicząc jogę oraz relaksując się w saunie. W eCommerce Team odpowiadam za wszystko, co związane z pozycjonowaniem stron oraz link building.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Tomasz Kaczmarek
    Czym jest Consent Mode 2.0 GCM (Google Consent Mode) to nic innego jak kolejna wersja „googlowskiego” narzędzia zarządzania zgodą na przetwarzanie plików cookies. Jest ona dostosowana do nowego prawodawstwa i cały mechanizm powinien był zostać wdrożony w 2024 roku (z datami i ich zmianami bywa tak różnie, że pozwoliliśmy sobie
    Maciej Świstoń
    SEO i Google Ads razem stanowią świetne rozwiązanie dla firm. Jednak często nie korzysta się z nich razem. Dlaczego, co wybrać?
    Ola Andrzejak
    Rolki to jeden z czterech formatów publikacji dostępnych aktualnie na Instagramie. Jak podaje www.business.instagram.com: „Reels każdego dnia uzyskują ponad 140 mld odtworzeń na Instagramie i Facebooku, dlatego ułatwiają rozwijanie społeczności, podążanie za trendami i współpracę z inspirującymi twórcami”. Aby Wasze reelsy wyróżniały się na tle innych i przyciągały uwagę widzów,
    Maciej Świstoń
    Stworzyliście już przynajmniej zarys waszej strategii komunikacji i wiecie, o czym chcecie pisać, w jaki sposób oraz do kogo. Teraz stoicie przed decyzją o konkretnych kanałach komunikacji? Przygotowaliśmy artykuł, w którym pomożemy wybrać konkretne social media, które najlepiej wpiszą się w Wasze potrzeby, zasoby, strategię i będę maksymalnie bliskie Waszym