Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Instagram Reels – czym są i jak stworzyć rolki na Instagramie

/Blog

Instagram Reels – czym są i jak stworzyć rolki na Instagramie

Bożena Kurzyńska
Instagramowe rolki podbiły serca użytkowników na całym świecie i nikogo to chyba nie dziwi. TikTok pokazał, że internauci uwielbiają oglądać krótkie, dynamiczne i ciekawie przygotowane filmiki. Wystarczyło chwilę poczekać, by taka opcja pojawiła się także na Instagramie. Razem z nią pojawiło się wiele możliwości.
Instagram reels

Co to jest rolka na Instagramie?

Rolki, czyli Instagram Reels, to krótkie, trwające maksymalnie 3 minuty filmiki, publikowane przez użytkowników. Są wyświetlane na naszej tablicy, więc możemy natknąć się na nie, przeglądając aktualności. Powiedzmy sobie szczerze – ile razy zdarzyło się, że przeglądając Instagrama, zachęceni jedną rolką, spędziliśmy kilkanaście (albo kilkadziesiąt) minut na przeglądaniu kolejnych? Chyba każdy z nas dał się tak złapać. Na szczęście możemy przyznać, że wśród wielu publikowanych materiałów, często pojawiają się treści wartościowe, ciekawe i wywołujące uśmiech na twarzy. Na to ostatnie trzeba uważać, jeśli rolki przegląda się np. w tramwaju. ?

Gdzie wyświetlane są Instagram Reels?

Poza aktualnościami na tablicy, pomiędzy publikacjami innych kont, które obserwujesz (główny widok Instagrama), Reels można oglądać w dedykowanej zakładce u dołu (zaraz obok „Wyszukaj” oraz „Sklep”). Tam oglądasz kolejne rolki, przesuwając palcem w górę i w dół. Można je też znaleźć:

  • na profilu użytkownika. Jeśli ktoś stworzy rolkę, na jego profilu pojawi się nowa zakładka( pomiędzy siatką profilu, a oznaczeniami) pod którą znajdą się wszystkie publikowane przez niego Reelsy.
  • w karcie Eksploruj, czyli miejscu, gdzie wyświetlane są losowe treści, dobierane na podstawie zainteresowań użytkownika.
  • jako wyniki wyszukiwania po wpisaniu hasztagów.
Zakładka Instagram Reels na profilu użytkownika
Zakładka Reels na profilu użytkownika, źródło: Instagram.

Jak zrobić Reels na Instagramie?

W tym przypadku najważniejszy jest pomysł. Jeśli nasza rolka ma wywołać w odbiorcy jakieś uczucia i zachęcić go do interakcji, to musi być naprawdę dobra. Publikowanie „czegokolwiek” nie ma sensu, jeśli zależy Wam np. na poszerzeniu grona odbiorców. Pamiętajcie też, że nawet najlepszy pomysł się nie sprzeda, jeśli nie będzie ładnie podany. Tworząc rolki warto zadbać o bardzo dobrą jakość nagrania, odpowiedni rozmiar pliku (1080 x 1920 pikseli) i precyzyjne dopasowanie dźwięku do obrazu.

Banner promocyjny.

Sprawdź również nasz wpis – Aktualne wymiary grafik Facebook, Instagram.

Dodawanie rolki na Instagramie

Aby dodać rolkę wystarczy:

  1. Uruchomić aplikację Instagram.
  2. Wybrać opcję dodawania materiałów (plusik pośrodku dolnej listwy).
  3. Nacisnąć odpowiednią opcję z dostępnych na dole ekranu (są tam: post, relacja, rolka i na żywo).
  4. Nagrać wideo lub wybrać to, które jest już zapisane w galerii w telefonie.
  5. Wybrać rolkę i kliknąć dalej, aby zobaczyć swoje nagranie lub je skrócić.
  6. Dodać do rolki naklejki, napisy, dźwięk (własny lub dostępny na Instagramie) czy filtry.
  7. Udostępnić gotową rolkę.
Dodawanie rolki na Instagramie przykład
Widok tworzenia Reels aktualny na 9.06.2024r.

Instagram Reels a Insta Stories

Pamiętajcie, że to nie to samo. Stories na Instagramie znacznie różnią się od rolek, przede wszystkim gronem odbiorców. Stories widzą głównie osoby, które obserwują Wasz profil. Instagram Reels wyświetlane są wszystkim użytkownikom serwisu. Dzięki temu treści, które publikujecie w formie rolek, mogą docierać także do osób, które wcześniej nie wiedziały o Waszym istnieniu. Jest to szczególnie ważne, kiedy zależy Wam na dotarciu do nowych osób i może przynieść bardzo wielu nowych obserwujących, kiedy pomysł „chwyci” i spodoba się użytkownikom. Narzędzie InstaStories lepiej sprawdza się w komunikacji z osobami, które już Was znają i chcą widzieć Wasze treści w swoich aktualnościach. 

3 narzędzia do tworzenia Rolek na Instagramie, z których korzystamy najczęściej

1. Aplikacja Instagram

Zdecydowanie prym wiedzie aplikacja Instagrama. Choć wielu użytkowników skarży się na niezbyt intuicyjne możliwości edycji – zauważyliśmy już, że dla prostych do zmontowania materiałów jest ona najlepsza. Największą jej przewagą jest możliwość nagrywania, edytowania i publikacji bezpośrednio na naszym profilu. Dzięki temu możemy z łatwością korzystać z zapisanych wcześniej utworów muzycznych lub spontanicznie zareagować na jakiś trend. Montaż bezpośrednio w aplikacji ułatwia także synchronizację z dźwiękami, które często trudno znaleźć poza Instagramem.

Instagram oferuje też szereg funkcji, które ułatwiają tworzenie wciągających filmów. Możemy wykorzystać różne efekty, takie jak slow motion, dodawanie muzyki czy nakładanie tekstów. Istnieje również opcja synchronizacji ruchów z muzyką, co dodatkowo zwiększa atrakcyjność Reels. 

Najnowszym programem, który ma pomóc w tworzeniu reelsów, jest Meta Edits. Narzędzie to jest dość rozbudowane, pozwala na montaż rolek od A do Z, jednak ma też swoje ograniczenia. Dostępne funkcje tej aplikacji różnią się w zależności od tego, jakiej marki smartfona posiadamy.

Więcej o Instagram Edits możecie przeczytać na naszym Instagramie

2. Canva

Kolejnym narzędziem, które zasługuje na uwagę, jest Canva. Choć znana jest głównie z możliwości tworzenia grafiki, Canva oferuje również narzędzia i bardzo ciekawe szablony do tworzenia i edycji Reels. Dzięki różnym układom, filtrom, nakładkom i animacjom, Canva pozwala na stworzenie estetycznych i profesjonalnych Rolek. Dodatkowo, aplikacja oferuje bibliotekę darmowej muzyki, efektów dźwiękowych oraz gotowych szablonów, które można dostosować do swoich potrzeb.

Polecamy montaż w Canvie szczególnie jeśli wasz materiał wejściowy sporo waży – wtedy o wiele łatwiej będzie nad nim zapanować, korzystając z wersji desktopowej Canvy. Widok osi czasu i możliwość dowolnego animowania elementów czyni to narzędzie skutecznym rozwiązaniem do tworzenia Reels dla każdego. 

Ciekawostka: Canva posiada funkcję Collaborate, która umożliwia współpracę z innymi użytkownikami, co jest sporym ułatwieniem, jeśli tworzysz rolki razem z innymi osobami w ramach zespołu.

3. CapCut

Ostatnie narzędzie, które możemy polecić to aplikacja CapCut. Wersja darmowa nakłada na zmontowany film znak wodny, jednak nie ma się czego wstydzić, bo nawet niektórym dużym kreatorom to nie przeszkadza i dumnie pokazują logo w lewym górnym rogu.

Do czego najczęściej używamy CapCut? Zdecydowanie do robienia Rolek eCommerceTeam i dla naszych klientów. Dodatkowo CapCut daje do dyspozycji ciekawe animacje (wejścia, wyjścia i combo) dla klipów oraz różne efekty dźwiękowe. Dostępna jest też funkcja Picture-in-Picture, która umożliwia dodanie drugiego obrazu lub filmu na ekranie, co daje więcej możliwości twórczych przy tworzeniu Reels.

Instagram Reels – dlaczego warto je publikować?

Jeśli prowadzicie firmę i reklamujecie swoje usługi, instagramowe rolki są dla Was kolejną szansą na rozwój. Zachęcające wideo może być tym elementem, który sprawi, że dana osoba podejmie ostateczną decyzję o zakupie Waszego produktu. 

Algorytmy Instagrama pozwolą Wam także na dotarcie do zupełnie nowych odbiorców. Reakcje na rolki zachęcają do ruchu na profilu i zwiększają zaangażowanie użytkowników. Dodatkowo pokazujecie, że firma, którą prowadzicie, podąża za trendami i wychodzi naprzeciw potrzeb klienta, a nie zostaje w tyle. W ciekawy, kreatywny sposób budujecie wizerunek marki. 

Wszystko to, może w ostateczności przyczynić się do najważniejszej rzeczy – zwiększenia sprzedaży Waszych produktów i usług. A o to przecież chodzi, prawda? 

Jeśli nie prowadzicie jeszcze konta firmowego na Instagramie, w tym wpisie pokazujemy jak je założyć!

5/5 - (4 votes)

Masz pytania?

napisz do nas

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

Bożena Kurzyńska

SOCIAL MEDIA/PERFORMANCE MARKETING
Pieczenie to moja pasja. Lubię testować nowe smaki, jak i w kółko próbować wszystkiego, co pistacjowe. W eCommerce Team zajmuję się prowadzeniem social media i działań płatnych.
Udostępnij ten post

/Polecane artykuły

Karolina Jurgowiak
Google daje nam do dyspozycji potężne narzędzie reklamowe w postaci Google Ads. Jest rozbudowane i daje wiele opcji pozwalających na dopasowanie do potrzeb konkretnego biznesu. Ale z drugiej strony łatwo się w nim pogubić. Dlatego dzisiaj mamy dla Was krótkie wyjaśnienie, jakie są rodzaje kampanii w Google Ads i które
Maciej Świstoń
Stworzyliście już przynajmniej zarys waszej strategii komunikacji i wiecie, o czym chcecie pisać, w jaki sposób oraz do kogo. Teraz stoicie przed decyzją o konkretnych kanałach komunikacji? Przygotowaliśmy artykuł, w którym pomożemy wybrać konkretne social media, które najlepiej wpiszą się w Wasze potrzeby, zasoby, strategię i będę maksymalnie bliskie Waszym
Oliwia Stachowska
Jak zrobić reklamę na Instagramie, aby nie przepalać budżetu i widzieć efekty? Tego dowiecie się z poniższego poradnika. Instagram nie tylko umożliwia dzielenie się zdjęciami i filmami, ale także oferuje możliwość promowania siebie i swojej działalności. Może to przynieść wiele korzyści, takich jak zwiększenie świadomości marki, dotarcie do nowych klientów
Maciej Świstoń
Zdarzyło Ci się, że Twoje posty na Instagramie i Facebooku nie wyglądały tak, jak je zaplanowałeś? Ucięte grafiki, utracona jakość i niepełny efekt? Przeczytaj nasz poradnik, który pomoże Ci uniknąć tych problemów i przygotować content, który zrobi wrażenie!