ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Jak napisać artykuł ekspercki w 14 krokach? Przewodnik dla początkujących

/Blog

Jak napisać artykuł ekspercki w 14 krokach? Przewodnik dla początkujących

Maciej Świstoń
Jak napisać artykuł ekspercki w 14 krokach

Chcąc ułatwić Wam tworzenie dobrych treści przygotowaliśmy “14-krokową strategię”, która pomoże w przygotowywaniu i tworzeniu artykułów eksperckich (i nie tylko!). Dzięki takim artykułom zyskacie materiały, które ułatwią Wam budowę eksperckiego wizerunku i pomogą w nawiązaniu bliższych relacji z odwiedzającymi. Nawet, jeśli sądzicie, że jesteście zupełnie początkujący!

Według raportu Deloitte z 2023 roku na temat trendów w mediach cyfrowych, młodsze pokolenia – takie jak Generacja Z i Millenialsi – coraz częściej szukają treści online, które nie tylko dostarczają rozrywki, ale także tworzą poczucie społeczności i spełniają ich emocjonalne i informacyjne potrzeby. W tym kontekście artykuły eksperckie, które dostarczają wartościowej wiedzy i umożliwiają interakcję z czytelnikami, mogą odgrywać kluczową rolę.

Na skróty:

1. Planowanie tematycznej grupy artykułów

Gdy zaczynamy myśleć o tematach, które chcielibyśmy poruszyć na naszym blogu, zazwyczaj pierwsze, co przychodzi na myśl –  to kategorie, które moglibyśmy umieścić w menu. Załóżmy, że jedną z takich kategorii na blogu poświęconym pisaniu jest „prace dyplomowe”. Wydaje się, że wystarczy stworzyć artykuły na temat planowania czy wprowadzenia do pracy dyplomowej, przypisać je do odpowiedniej kategorii i tyle. Tylko czy to na pewno wszystko?

Spróbujmy spojrzeć na to z perspektywy czytelnika. Załóżmy, że zaczyna on pisanie pracy dyplomowej/artykułu naukowego/tekstu branżowego i szuka porad. Co wpisze do wyszukiwarki? „Jak napisać plan”, „jak napisać wstęp”? Możliwe. Ale dużo bardziej prawdopodobne jest, że sformułuje swoje zapytanie mniej więcej tak: „praca naukowa jak zacząć”. Będzie oczekiwał artykułu, który zbierze podstawowe informacje, aby on sam mógł przejść od ogółu do szczegółu.

Schemat przedstawiający grupę tematyczną ze stroną filarem w centrum.
 Schemat przedstawiający grupę tematyczną ze stroną filarem w centrum.

W centrum grupy tematycznej znajduje się obszerny artykuł filar, otoczony powiązanymi tekstami. Ta struktura będzie czytelna dla robotów także dzięki ścisłej sieci linków wewnętrznych. Artykuł filar to inaczej całościowy przewodnik dla początkujących związany z wybraną frazą kluczową (np. „jak napisać pracę dyplomową”, “jak napisać specjalistyczny tekst branżowy”). Powiązane teksty omawiają zagadnienie szczegółowo i mogą dotyczyć kolejno tego, co napisać we wstępie pracy/tekstu czy gdzie szukać materiałów.

W każdym powiązanym artykule warto umieścić link do “filaru” – najlepiej opisany podobnie brzmiącą frazą kluczową, np. „jak zacząć pisać pracę dyplomową”, “jak zebrać materiały do tekstu naukowego”. Natomiast w artykule filarze zamieść przynajmniej kilka linków do powiązanych tekstów. Jeśli tworzyliście bloga według “starych zasad”, to oznacza to generalny remont. 

2. Twórzcie personę

Tworzenie persony – czyli obrazu twojego idealnego czytelnika, opartego na danych i przypuszczeniach – jest kluczowym elementem tworzenia treści. Najprościej mówiąc, taka persona powinna zawierać: 

  • zdjęcie,
  • imię,
  • wiek,
  • zawód
  • oraz wypisane cele i jej obawy jako odbiorcy treści.

Czasami dostęp do tych informacji może być trudny. W naszym przypadku jednak będzie to dość proste. Odbiorcą artykułu na temat pisania pracy dyplomowej będzie prawdopodobnie student ostatniego roku studiów licencjackich lub magisterskich. Oczywiście pracę można pisać w różnym wieku, jednak skupimy się na najbardziej reprezentatywnym przedziale wiekowym: 21-24. 

Czego pragnie Sebastian? Dowiedzieć się, jak napisać pracę dyplomową krok po kroku. Oczekuje wskazówek podanych przystępnym językiem, bo akademickie wytyczne wydają się mu się zbyt skomplikowane i wyjątkowo niejasne (jeżeli nie wiecie, po co w pracach naukowych są przypisy – to czeka was sporo zaskoczeń w życiu). Czego się obawia? Że pisanie okaże się trudne i nudne. Dotychczas nie pisał dłuższych tekstów naukowych, więc nie jest pewny, czy uda się mu spełnić wymagania i obronić się z sukcesem.

Sebastian to persona, która pomoże nam skierować tekst do właściwego odbiorcy: studenta piszącego pracę dyplomową

Pragnienia i obawy nie tylko pozwalają nam lepiej zrozumieć sytuację Sebastiana, ale i wypełnią tekst czymś więcej niż tylko treścią merytoryczną. Bo na blogach eksperckich czytelnicy szukają nie tylko wiedzy, lecz także inspiracji.

Zgodnie z badaniami opublikowanymi przez Content Marketing Institute, tworzenie person jest efektywnym i sprawdzonym podejściem do osiągnięcia celu zrozumienia odbiorców.

Persony są wypełnione kluczowymi informacjami o odbiorcach, które są opracowywane poprzez szczegółowe badania klientów, bezpośrednie rozmowy i dogłębną analizę istotnych trendów oraz możliwości.

Odbijają one autentyczne zainteresowania czy intencje klientów, które napędzają wiarygodne historie marki. Pomagają  zespołom kreatywnym przekazać głos klienta i ujednolicić strategiczne podejścia, priorytety, a także  procesy twórcze. Są niezbędne do segmentacji odbiorców i personalizacji treści, bo umożliwiają precyzyjne targetowanie i dostosowywanie treści.

3. Analizujcie kluczowe frazy

Aby uzyskać sensowne wyniki, najlepiej wpisać frazę składającą się z 1-2 słów. Jednak obawiamy się, że samo hasło „praca dyplomowa” mogłoby okazać się zbyt szerokie. Zdecydujemy się więc wyjątkowo na 3 słowa „pisanie pracy dyplomowej”. Gdybyśmy natomiast użyli frazy „jak napisać pracę dyplomową”, moglibyśmy ograniczyć się wyłącznie do jednego pytania. Chociaż w naszej frazie pojawiło się określenie „praca dyplomowa”, to Google może nam podać także jego inne wersje – czyli, jak łatwo się domyślić, „praca licencjacka”, „praca magisterska”, “magisterka”, “doktorat” i inne.

Strona, która znajdzie się na wysokim miejscu w rankingu dla wybranej frazy, osiągnie dobre wyniki dla wielu pokrewnych słów kluczowych. Zatem, jeśli tekst wyświetli się wysoko dla frazy „jak pisać prace dyplomowe”, to prawdopodobnie utrzyma dobrą pozycję dla zapytań zawierających słowa „praca licencjacka” i „praca magisterska”.

Skupimy się teraz na słowach, które towarzyszą „pracy dyplomowej”. Ich analiza prowadzi do wniosku (korzystamy z Semstorm), że pisanie pracy dyplomowej kojarzy się z czymś trudnym i nudnym. Czytelnicy pytają: „czy pisanie pracy dyplomowej jest trudne”. Utożsamiają to zadanie ze sztywną instrukcją, pewnie dlatego poszukują „zasad” i „wytycznych”.

Analiza słów kluczowych, towarzyszących frazie "praca dyplomowa" w narzędziu Semstorm

W naszym tekście zamierzamy przełamać to podejście. Chcemy pokazać, że pisanie pracy może być intelektualną przygodą – być może jedyną taką w życiu, której nie można przegapić. Albo przynajmniej czymś, czego nie należy się bać i można to stosunkowo szybko “odhaczyć” jak każdy inny tekst, który przyjdzie nam napisać w życiu. W końcu licencjat to tylko trochę dłuższy tekst blogowy. 

Studentów interesuje też, ile wysiłku trzeba włożyć w to zadanie. Wpisują więc „praca dyplomowa czas” „ile czasu”, „w ile można napisać”, „kiedy zaczyna się pisać pracę”, a także „urlop na pisanie pracy dyplomowej”. Ten temat także poruszymy we wstępie. Nie zamierzamy jednak podawać konkretnych ram czasowych.

Takich ciekawostek, które mogą stanowić kanwę pod konkretny temat wpisy blogowego jest naprawdę wiele. Tyczy się to absolutnie każdego tematu, na przykład cukrzycy – w przypadku której istotne będą grupy, kwestia diety, typy, skutki, objawy i inne elementy rozbudowujące temat i tworzące topical authority. Pojęcie to, stosowane przez specjalistów SEO, opisuje poziom wartości treści, jaki dana witryna przekazuje odwiedzającym.

Analiza kluczowych fraz jest niezwykle istotna w tworzeniu treści. Badanie słów kluczowych jest ważnym elementem każdej strategii marketingu treści. Dzięki identyfikacji odpowiednich słów kluczowych, firmy mogą tworzyć treści na które jest faktycznie jakiś popyt i mogą je tworzyć tak, aby możliwie precyzyjnie “trafić”. To poprawia pozycję strony w wynikach wyszukiwania, przyciąga więcej ruchu na stronę i pomaga budować markę online.

Jeżeli chcecie wiedzieć więcej o frazach kluczowych, to przygotowaliśmy na ten temat rozbudowany poradnik:

https://ecommerceteam.pl/blog/seo/jak-dobrac-slowa-kluczowe/

4. Sami poszukajcie trochę w Google

Jeśli wasz tekst ma konkurować o miejsce w SERP (Search Engine Result Page), musicie wiedzieć – co już teraz się na niej znajduje. Jeżeli w Google wpiszemy już bardziej konkretną frazę, czyli „jak pisać pracę dyplomową”. Przy frazach zbyt ogólnych moglibyśmy otrzymać wyniki niezgodne z intencją.

przykład po wyszukaniu w Google frazy "Jak napisac prace dyplomową"
Pierwsza strona wyników Google dla zapytania „jak napisać pracę dyplomową”.

Warto też zwrócić uwagę na to, co Google podpowiada. To nie są ślepe “strzały”, ponieważ bazą pod podpowiedzi są realne zapytania powiązane bądź uzupełniające wpisywaną przez was frazę.

przykład podpowiedzi wyników wyszukiwania w Google
Sekcja podpowiedzi może ułatwić tworzenie śródtytułów i uporządkowanie treści.

Od razu widzimy, że dominuje słówko „jak”, a więc format przewodnika krok po kroku. Aby dać czytelnikom i robotom wyraźny sygnał, że właśnie tej formy mogą oczekiwać, w naszych tekstach możemy użyć jakiejś liczby (np. „w 10 krokach”). Liczby sprawdzają się na liście wyników, ponieważ zapowiadają przewidywalną treść i tym samym ułatwiają podjęcie decyzji.

Każdy tekst, który znajduje się wysoko na takiej liście wyszukiwania, powinien stanowić pewnego rodzaju wzór dla waszych tekstów. Fakt, że znalazł się wysoko w wynikach – przy tak poważnej frazie – musi świadczyć na jego korzyść, a nie przypadkowy zbieg okoliczności. Choć ten temat poruszymy dokładniej i bardziej szczegółowo w dalszej części.

przykład wyników wyszukiwania grafiki
Wyniki wyszukiwania grafiki wskazują na duże pole do zagospodarowania.

Zerkamy jeszcze do wyszukiwarki obrazów Google i widzimy tu ogromne możliwości. Grafiki ograniczają się do okładek książek i wybranych stron dokumentów pdf. Brakuje infografik, a więc takich obrazów, które… coś wyjaśniają. Pamiętajcie o nich, są bardzo istotne dla zwiększenia przyswajalności waszych treści. 

Sądzicie, że nie potraficie robić infografik? Zanim odezwiecie się do nas po wsparcie, zajrzyjcie do Canvy – pomoże wam nawet w darmowej wersji. 🙂

Wasze poszukiwania możecie uzupełnić jeszcze o poszukiwania anglojęzycznych tekstów, które mogą być dobrą bazą i inspiracją. Jednak nie możemy pominąć kontekstu lokalizacji, ponieważ naukowe teksty anglosaskie są stosunkowo inne od polskich (nad czym trudno nie ubolewać). Wszystko to pokazuje, że aby nasz artykuł był skuteczny, musi być dobrze zorganizowany, zawierać jasne i konkretne informacje, a także oferować wartość dodaną w postaci praktycznych narzędzi lub zasobów.

5. Zbierzcie niezbędne materiały

Tworzenie wartościowego artykułu wymaga więcej niż tylko notatek. Czas wyjątkowo krótkich wpisów na blogach minął. Coraz częściej widzimy, że 1800 słów to absolutne minimum. Aby stworzyć obszerny artykuł poradnikowy, nie można polegać wyłącznie na własnej wiedzy. Trzeba zebrać trochę materiałów, trochę poczytać i skorzystać ze wsparcia (na przykład ChataGPT by w przystępny sposób wyjaśnił całkowicie nieznane nam pojęcia, oszczędzając przy tym nasz czas).

Skąd brać źródła? To zależy od tematu. Z pewnością jednak to, że wesprzesz się na raportach branżowych czy badaniach naukowych – podniesie autorytet waszego tekstu. Wyczerpujące źródła są wartościowe z dwóch powodów: 

  • pomagają nam rozwinąć temat i wspiąć się wyżej w wynikach; 
  • często pozwalają zdobyć coś bardzo cennego – linki przychodzące.
Ciekawostka: narzędzia jak Bard czy ChatGPT pozwalają na wyszukiwanie źródeł. Mają pewne ograniczenia (na przykład aktualność dostępnych im danych), ale – poproszone o badania i raporty – będą potrafiły je osadzić w kontekście. Starajcie się jednak prosić o anglojęzycznych autorów, ponieważ prośby o polskich mogą skończyć się wymyślaniem.
Przykład prośby do czata GPT o podanie źródła do tekstu, który autor teraz pisze + odpowiedź

W Google masz tym wyższą pozycję, im więcej osób zechce cię cytować (choć to nie jest jedyny czynnik rankingowy). Ktoś, kto umieszcza na swoim blogu link do cudzego tekstu, niejako się pod nim podpisuje. Więcej osób „podpisze” się pod obszernym, wnikliwym tekstem opartym na danych i badaniach. Dlatego źródła powinny być absolutną podstawą tekstu, który jest jakościowy.

6. Napiszcie pierwszą wersję “na brudno”

Zbieranie materiałów może wydawać się uciążliwe, jednak z czasem łatwo się z tym aż za bardzo “polubić” i szukać w nieskończoność. Jeśli boicie się, że wasze teksty nie będą wyglądały tak jak te, które czytacie- zdradzimy wam pewną tajemnicę: żaden z nich tak na początku nie wyglądał. Każdy artykuł jest początkowo tylko plątaniną myśli.

Pisanie ma wiele wspólnego z tkaniem lub nakładaniem kolejnych warstw na obrazie. Trzeba dać sobie czas. Nie ma co siebie poganiać ani dręczyć wyrzutami sumienia, tylko spokojnie tkać. Aż wreszcie coś z tego powstanie. 

Jednak aby z plątaniny nici powstała tkanina, najpierw musimy uchwycić jej wątki. Warto zacząć od mapy myśli lub pisania automatycznego. W tym drugim wypadku napiszcie, co wam przychodzi do głowy, nie zważając na logikę ani gramatykę. Ważne, by nie pisać od razu na czysto. Dać sobie przestrzeń do przemyśleń, bazgrania i pisania co ci się nawinie pod pióro. Kiedy już dopracujecie tekst, zauważycie, że wszystkie najważniejsze myśli znalazły się w brudnopisie.

Przykładowo – na stronie Harvard College Writing Center znajdziecie wskazówki dotyczące tworzenia tezy, które mogą być pomocne podczas pisania pracy dyplomowej. Inne przydatne źródła to Writing Tutorial Services czy Scribbr, które oferują szczegółowe poradniki na temat tworzenia stwierdzeń tezy. Pamiętajcie, że każde źródło, które wykorzystasz, powinno być wiarygodne i aktualne.

7. Segmentacja tekstu

Jasna struktura tekstu jest niezbędna dla czytelnika online – to ona często decyduje, czy poświęci on więcej czasu na przeczytanie artykułu. To bardzo istotna kwestia! Tekst powinien być łatwy do przeglądania, co oznacza, że podział na segmenty powinien wynikać naturalnie z procesu tworzenia. Choć to zwykle przychodzi samoistnie przy tworzeniu jakościowych treści, to w “pisaniu na szybko” internet bywa zalany ścianami tekstu.

Kluczowe jest, aby nie „doklejać” tego podziału do już gotowego tekstu, ale być tego świadomym od samego początku. Nie chodzi tu o sztywny plan, do którego należy się kurczowo trzymać. Można na przykład tworzyć nazwy segmentów i później obudowywać je treścią – takie śródtytuły mogą bazować na choćby podpowiedziach Google.

SEO copywriting przykładowa struktura nagłówków w
Segmentacja tekstu to nie tylko korzyść dla odbiorców, ale też podstawa pod strukturę nagłówków dla robotów indeksujących. No i łatwiej jest pisać. 🙂

Planując kolejność, pamiętajcie, że czytelnicy mogą chcieć najpierw dowiedzieć się „co to jest”, a potem „jak to zrobić”. Starajcie się więc układać segmenty w kolejności od podstawowych do zaawansowanych. Nawet jeśli wydaje się to oczywiste, na wielu blogach brakuje tych podstawowych informacji dla początkujących, co skutkuje tym, że czytelnicy opuszczają stronę – szukając tej wiedzy gdzie indziej.

8. A teraz samo pisanie – pamiętajcie, aby pomyśleć o wprowadzeniu

Początek to niekoniecznie tytuł czy wstęp, które to właściwie powinno pisać się… na końcu. Zacznijmy raczej od wprowadzenia. Ponieważ uwaga czytelnika na początku lektury łatwo może się rozproszyć, wystarczy zamknąć całość w jednym akapicie. Prezentując zawartość artykułu skup się na korzyściach, jakie płyną z niego dla czytelnika używając zwrotów skierowanych do adresata.

Dodatkowo, spis treści w formie linków ułatwi czytelnikowi przejście do informacji, która go interesuje. Odbiorca zaoszczędzi w ten sposób parę cennych sekund przeznaczonych na przewijanie. Choć nie znamy badań potwierdzających tę tezę – to uważamy, że spis treści potrafi z większym powodzeniem zatrzymać czytelnika na stronie niż zachęcający wstęp. Łączy on też dwa najpopularniejsze w internecie style lektury: hierarchiczny i warstwowy.

Według badań przeprowadzonych przez LinkBuilding HQ, “skanowalna” treść jest zdecydowanie lepsza. Skrócony czas uwagi przeciętnego użytkownika internetu wynosi około 12 sekund, dlatego ważne jest, aby treść była zwięzła i kontekstowo istotna (czyli nie była zapychaczem znaków). Ponadto, coraz więcej internautów robi kilka rzeczy na raz. Oznacza to że trzeba pisać prosto i tak krótko, jak się da – żeby wyczerpać temat i utrzymać się w granicach typowych dla blogów. Bo nigdy nie wiemy, kiedy nasz tekst będzie czytany w trakcie jedzenia obiadu z nowym odcinkiem serialu na drugim ekranie monitora. 

9. Wyjaśnijcie, dlaczego wasz tekst ma znaczenie

Czy powinniśmy od razu przechodzić do sedna sprawy, czy może lepiej zacząć od łagodniejszego wprowadzenia? Wydaje się, że drugie podejście jest bardziej korzystne, ponieważ tylko część czytelników wie, czego dokładnie oczekuje. Większość po prostu chce się rozejrzeć.

Przed przejściem do merytorycznej części tekstu, warto delikatnie „popchnąć” czytelnika w kierunku tematu, który zamierzacie mu przedstawić. „Zaczynaj od dlaczego” – powtórzymy za Simonem Sinkiem. Przekładając wskazówki Sinka z biznesowych na pisarskie, powinniśmy powiedzieć: „na początku tekstu napisz, dlaczego piszesz o tym, o czym piszesz”, a my dodamy „i dlaczego może się to Wam przydać”.

Czytanie to wysiłek, więc choć niektórzy odbiorcy przejdą od razu do merytoryki, inni będą chcieli wiedzieć, dlaczego ta wiedza jest dla nich ważna. Czy dzięki Waszej notce oszczędzi czas, pieniądze, a może zyska spokój lub inspirację? Odbiorca artykułu eksperckiego często chce wiedzieć, jak może wykorzystać informacje. Dlatego nawet samo to, że zobaczy kątem oka słowo „dlaczego” spowoduje, że zyskają poczucie, że autor wie, o czym i po co pisze.

10. Piszcie przystępnie – dzielcie się wiedzą, a nie ukrywajcie za trudnymi terminami i wzorami matematycznymi

Pisząc tekst ekspercki, często wyobrażamy sobie tych kilku… no właśnie, ekspertów, którzy go przeczytają. Chcemy im zaimponować wiedzą i erudycją. Niestety, tekst najeżony specjalistycznym żargonem odstraszy całą resztę czytelników.

infografika z 4 rodzajami tonu wypowiedzi
Język i cała warstwa tonu jest bardzo ważna dla każdego tekstu.

Dzięki temu, że na początku opracowaliśmy personę, wiemy, że nie kierujemy tekstu do profesorów, lecz studentów. Studentów, którzy są pełni obaw, czy uda im się przebrnąć przez ten etap ich naukowego życia. Empatia bardzo pomaga zrozumiale coś wyjaśnić. Przydadzą się jednak też sposoby, zaczerpnięte z metod skutecznego nauczania. Do najważniejszych należą: przykład, analogia, skojarzenie, opowieść. Przedstawimy wam teraz każdy z nich!

Podajcie przykład

Tym, co odróżnia teksty wnikliwe od ogólnikowych jest przykład. Możemy sporo napisać o tym, jaka powinna być teza pracy dyplomowych czy tekstów specjalistycznych. Odważna, zrozumiała, twórcza, sugestywna, otwarta. Jednak nie zabrzmi to wiarygodnie, jeśli nie podamy przykładu.

Aby stworzyć przykład, musimy naprawdę wiedzieć, jak coś zrobić. Albo…

Przykład prośby do czata GPT o jak najbardziej obrazowy przykład wpływu inflacji na portfel zwykłego człowieka + odpowiedź

Stwórzcie analogię

Analogia uwypukla wspólne cechy w różnych zjawiskach. Zestawienie ze sobą odległych cech ułatwia ich zapamiętanie. Taka analogia może uprościć zrozumienie trudnych pojęć, co znacznie poprawi dostępność waszych tekstów. Możecie wesprzeć się AI:

Przykład prośby do czata GPT o podanie metafory zakładu Pascala + odpowiedź

Obudźcie  skojarzenia i wplatajcie historie

Jeśli chcecie, by czytelnik lepiej zrozumiał i zapamiętał wiadomości, jakie mu przekazujecie, stwórzcie jak najwięcej powiązań z wiedzą, którą odbiorca już posiada. Skojarzenia można pobudzić na różne sposoby. Tekst internetowy ma tę przewagę nad drukowanym, że można go wzbogacać filmami czy piosenkami, a zatem uczynić lekturę bardziej interaktywną. A interaktywność, obok szczegółowości czy oryginalności, należy do najważniejszych cech dobrych skojarzeń.

Jasne i przekonujące pisanie pomaga dostarczyć prawdziwą wartość, przekształcając informacje w wiedzę, która pomaga ludziom zrozumieć często skomplikowane koncepcje. Pamiętajcie, że waszym celem jest nie tylko przekazać informacje, ale także zainspirować, zmotywować i przekonać waszych czytelników do podjęcia działania.

11. Wyrażajcie się w sposób zrozumiały

Czym jest przystępny styl pisania? Czy to nie jest coś, co różni się dla każdego z nas? Nie do końca. Istnieją konkretne kryteria, które definiują przystępność tekstu. Pozwólcie, że przedstawimy w ogromnym uproszczeniu.

  1. Zrozumiałość: powinniście używać języka prostego i zrozumiałego dla odbiorcy. Unikajcie skomplikowanych słów i zdań.
  2. Konkretność: starajcie się być konkretni i precyzyjni. Unikajcie ogólników oraz niejasności.
  3. Krótkość i zwięzłość: starajcie się pisać krótko i na temat. Długie i rozwlekłe teksty mogą zniechęcić czytelnika.
  4. Struktura i organizacja: tekst powinien być dobrze zorganizowany i strukturalny. Używajcie akapitów, nagłówków i list, aby ułatwić czytanie.
  5. Używanie form aktywnych: formy aktywne i aktywny język jest bardziej bezpośredni i zrozumiały dla czytelnika. Starajcie się go używać zamiast biernego.
  6. Personalizacja: piszcie bezpośrednio do czytelnika, używając „Ty” lub „Wy”. To sprawia, że tekst jest bardziej angażujący.
  7. Używanie przykładów: przykłady i anegdoty pomagają czytelnikowi zrozumieć i zapamiętać informacje.
  8. Jasność i precyzja: starajcie się być jaśni i precyzyjni w swoim pisaniu. Unikajcie niejasności i dwuznaczności.
  9. Używanie języka “ludzkiego: starajcie się pisać tak, jak mówicie. Unikajcie nadmiernie formalnego języka.
  10. Używanie ilustracji i wizualizacji: obrazy, wykresy i diagramy mogą pomóc czytelnikowi zrozumieć skomplikowane koncepcje i informacje.

12. Tworząc śródtytuły pamiętajcie o czytelnikach

Ponieważ czytelnicy skanują śródtytuły (lub czytają je w spisie treści), aby przekonać się, o czym jest tekst – uważamy, że dobrze postawić na rzeczowość. One mają nie tylko uporządkować treść i ułatwiać czytanie, ale realnie z nią korespondować a przy tym zachęcać do zapoznania się z całością. 

Semstorm, jak już wiecie, pokazuje, jakie pytania czytelnicy układają z użyciem wybranej frazy. W naszym wypadku, oprócz „jak” pojawia się „co” [„napisać we wstępie pracy dyplomowej”], „kiedy” [„zaczyna się pisać pracę”], „ile” [„czasu zajmuje pisanie”]. To gotowe pomysły na śródtytuły. 

13. Zachęćcie do lektury w leadzie – gotowy przykład!

Lead to pierwszy akapit tekstu, który spełnia 2 zadania: zapowiada temat i zachęca do lektury. Dobrze, by zamknął się w 40 słowach. Pamiętajcie, właściwy wstęp znajdzie się pod tym!

Czy pisanie tekstu naukowego musi być trudne i nudne? Nie musi. Może stać się dla was intelektualną przygodą, którą zamkniecie w kilka dni. Poznajcie 10 kroków, dzięki którym pisanie pracy stanie się przyjemnością.

W lidzie powtarzamy frazę kluczową „pisanie pracy dyplomowej”. Pobudzamy wyobraźnię i emocje, nawiązując do przygody i przyjemności. Potwierdzamy, że czytelnik znajdzie treść podzieloną na etapy.

14. Perfekcjonujcie tytuł

Tytuł powinien zmieścić się w około 60 znakach, aby nigdy nie został ucięty (na przykład w Google, liście wyników wyszukiwania na stronie, czy w innych archowach), co oznacza mnóstwo kompromisów. Dlatego tworząc nagłówek, kasuje się niektóre słowa lub wymieni je na krótsze – cały czas zaglądając do fraz kluczowych. Te ostatnie nie są wprawdzie w tytule wymagane, ale zwiększają klikalność, ponieważ pokrywają się z większością zapytań.

Pisanie dobrego tytułu to klucz do przyciągnięcia uwagi czytelnika. Oto kilka wskazówek, które mogą wam pomóc:

  • Bądźcie konkretni: tytuł powinien precyzyjnie oddawać treść tekstu. Unikajcie ogólników i niejasności.
  • Używajcie słów kluczowych: słowa kluczowe pomagają czytelnikowi zrozumieć, o czym jest artykuł, a także pomagają w SEO (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek).
  • Budujcie ciekawość: tytuł powinien zachęcać do dalszego czytania. Możecie zastosować pytanie lub stwierdzenie, które wzbudzi ciekawość.
  • Bądźcie zwięzli: długie tytuły mogą być trudne do przyswojenia. Starajcie się utrzymać tytuł krótkim i zwięzłym.
  • Używajcie języka, który zrozumie Wasz odbiorca: unikajcie języka technicznego lub branżowego, chyba że Wasz odbiorca jest zaznajomiony z takim językiem.
  • Dodajcie wartość: pokażcie czytelnikowi, co zyska, czytając Wasz artykuł. Może to być rozwiązanie problemu, nowa wiedza lub ciekawostka.
  • Unikajcie clickbaitu: tytuły typu „clickbait” mogą przyciągnąć uwagę, ale jeśli treść nie spełni obietnic z tytułu, czytelnik może poczuć się rozczarowany.

Pamiętajcie, że tytuł to pierwsza rzecz, którą widzi czytelnik, więc warto poświęcić mu trochę więcej czasu i uwagi.

Podsumowanie – dobry content się po prostu obroni

Za wami wszystkie 14 kroków. Wiecie już, jak zaplanować strukturę bloga, dobrać frazy kluczowe, a następnie wykorzystać je w tekście i wspierać się AI. Opowiedzieliśmy wam, gdzie szukać inspiracji i gotowych pytań do stworzenia struktury tekstu. Podjęliśmy temat przykładów, metafor, tytułów i innych… Było tego bardzo dużo, ale dobry tekst musi wymagać trochę więcej niż 34 minut i włączonego Worda. Dobre, trafne teksty odpowiadają na potrzeby użytkowników, a to przekłada się na wartościowy ruch. 

Cały ruch w serwisie eCT a wpisy blogowe (kliknięcia) - wykres

Jeżeli potrzebujecie konsultacji związanej z tematyką treści w sieci, odezwijcie się do nas! Jesteśmy pewni, że z naszą pomocą wiele dobrych tekstów jest przed wami – ponieważ jesteście ekspertami w swoich dziedzinach! Zajrzyjcie do zakładki „SEO” i wypełnijcie formularz kontaktowy.

Oceń wpis

Masz pytania?

napisz do nas

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń

    Maciej Świstoń

    CONTENT HUB LEADER/SOCIAL MEDIA
    Interesuję się tematyką video i technologią. Tworzę strony WWW, a po godzinach fotografuję i wykładam na UAM. Nowinki to moja specjalność. W eCommerce Team zajmuję się tworzeniem treści.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Bożena Kurzyńska
    Formaty reklam video na YouTube są bardzo zróżnicowane. To, który wybierzemy jest bardzo ważne w kontekście celu jaki zamierzamy osiągnąć. Liczba internautów w Polsce w maju 2019 roku wyniosła ogółem 28,3 mln. Z czego prawie 20mln korzysta z platformy YouTube. Daje to zasięg ponad 69,7%. (dane: PBI/Gemius maj 2019). Można
    copywriting SEO
    Małgorzata Marcinkowska
    Co myślisz, kiedy słyszysz copywriting SEO? Zapewne pierwszą rzeczą, jaka przyjdzie Ci na myśl, będzie tekst przesycony frazami kluczowymi we wpisach blogowych. To jednak nie do końca prawda. Pojęcie to wymaga zdecydowanie szerszego spojrzenia, na wiele różnych aspektów, które ostatecznie składają się na lepszą pozycję Twojej strony w wyszukiwarce internetowej.
    Maciej Świstoń
    Sprawdzanie ruchu na stronie internetowej to nie tylko kwestia ciekawości, ale przede wszystkim droga do mierzenia efektywności działań marketingowych. Analiza statystyk strony internetowej pozwala na zrozumienie, które elementy strony są najbardziej angażujące dla użytkowników i które kanały ruchu są najbardziej efektywne. Ponadto monitorowanie ruchu na stronach konkurencji może dostarczyć cennych
    Małgorzata Marcinkowska
    Reklama w internecie – choć jest zjawiskiem dość młodym – jest bardzo popularna i regularnie dominuje globalne wydatki marketingowe. Według raportu Publicis Groupe Polska w samej Polsce w pierwszym półroczu 2022 r. wydatki reklamowe wzrosły o 5,5% w porównaniu z takim samym okresem 2021 roku. Liczba użytkowników internetu nieprzerwanie rośnie, a pandemia