ect-logo.png

Poukładamy Twój marketing

/
/
/
Twoja strategia content marketingu w 5 krokach + darmowy planer działań do pobrania

/Blog

Twoja strategia content marketingu w 5 krokach + darmowy planer działań do pobrania

Tomasz Kaczmarek
strategia content marketingu

Reklama biznesu w Internecie w dzisiejszych czasach jest niezbędna. Dlaczego? Bo wiemy, że wciąż chcecie poszerzać grupę osób, która będzie zainteresowana Waszym produktem, bądź usługami. A gdzie ich znajdziecie? Właśnie w sieci! Możecie to robić, korzystając z mechanizmów reklamowych i docierać do ludzi na podstawie ich miejsca zamieszkania, zainteresowań, wieku czy płci… Ale możecie też tworzyć treści dopasowane do Waszych potencjalnych odbiorców i pozwolić, aby niejako to oni znaleźli Was. Brzmi ciekawie?

W tym artykule:

  • W pięciu krokach przeprowadzimy Was przez proces tworzenia strategii treści.
  • Udowodnimy, że planowanie contentu to jeden z najważniejszych i podstawowych harmonogramów, jakie musicie ułożyć dla swojej marki.
  • Na końcu będziecie mieć możliwość pobrania gotowego szablonu, który pomoże Wam zaplanować odpowiednie treści.

Czym jest content marketing?

Content marketing (marketing treści) to strategia marketingowa, polegająca na tworzeniu i dzieleniu się ciekawymi materiałami, które promują markę. To działanie nie wpływa bezpośrednio na sprzedaż. Zwiększa zaangażowanie i zaufanie, które ma się przełożyć na wyniki finansowe.

Dlaczego planowanie contentu to najważniejszy i podstawowy harmonogram? Ponieważ marka musi coś mówić – a lepiej żeby robiła to według konkretnego pomysłu niż niespójnie i za każdym razem inaczej! Dlatego warto od samego początku mieć pomysł i konkretny plan.

Postawienie strony z ofertą czy strony w social media nie wystarczy, aby budować zasięg i zaangażowanie. Pisząc posty, tworząc reklamy, udostępniając zdjęcia – liczycie na to, że zainteresujecie potencjalnego odbiorcę i skłonicie go do dalszych działań. Cały ten proces jest jednak o wiele bardziej złożony. Dlatego przygotowaliśmy dla Was pięć kroków, które pomogą w regularnym tworzeniu spójnych i skutecznych treści.

Planowanie strategii content marketingu

1. Zdefiniujcie grupę odbiorców

Jasno określcie do kogo chcecie mówić. Na pewno znacie swoich klientów albo chociaż domyślacie się czym się interesują i gdzie jak czas w internecie. Wykorzystajcie tę wiedzę! Zapiszcie sobie jakiej płci są Wasi odbiorcy, do jakiej grupy wiekowej należą oraz przede wszystkim czym się interesują. Udało się? Gratulacje! Właśnie stworzyliście swoją pierwszą personę. Tak określa się w marketingu modelowego odbiorcę, który prezentuje cechy grupy, do której chcecie dotrzeć. Teraz postawcie się na jej miejscu i spróbujcie przygotować treści, które mogą ją zainteresować. Uwzględnijcie nie tylko tematy publikacji, ale także styl komunikacji. Dzięki temu właściwie zaadresujecie wszystkie treści, które wyjdą spod Waszej ręki.

2. Wyznaczcie cel oraz sposób, w jaki go zmierzycie

Określcie cel i wyznaczcie KPI (lub po polsku: wskaźniki sukcesu) dla Waszej strategii. Dzięki temu będziecie mogli na bieżąco monitorować postępy swoich działań oraz lepiej dobierać tematy i narzędzia.

Na przykład chcąc zwiększać aktywność użytkowników na Facebooku, warto mierzyć zasięgi postów i liczby reakcji pod publikacjami. Tworzone przez Was materiały powinny też od czasu do czasu zawierać tzw. call to action, w skrócie CTA (z jęz. ang. wezwanie do działania) aby zaktywizować odbiorców a wspomniane wyżej metryki pokażą, czy te działania są skutecznie czy nie.

Jeżeli celem jest zwiększenie ruchu na stronie www, do obowiązkowych statystyk dochodzi liczba przejść do witryny www lub dodanie produktu do koszyka a koniecznym elementem publikacji staje się link do strony internetowej.

3. Wybierzcie odpowiednie kanały dystrybucji

Czy wiecie, że content marketing to nie tylko prowadzenie bloga? Marketing treści będzie dobrze działał na stronie internetowej (generując ruch z wyników wyszukiwania), ale także w social media (na przykład poprzez zwiększenie zasięgu i aktywności użytkowników), newsletterach (pomoże zbudować lojalność użytkowników), podczas webinarów i nagrań video. Wszystkie te działania mają podobny schemat: dzielisz się czymś interesującym, aby zyskać uwagę i zaufanie odbiorcy.

4. Stwórzcie plan

Teraz ta najtrudniejsza część… Zastanówcie się gdzie Wasza persona marketingowa najchętniej spędza czas w internecie i jakie formy lubi: blog, post ze zdjęciem w social media, a może film? Skorzystajcie tutaj z informacji, które opisaliście wcześniej. Gotowe? Super! Czyli znacie już “punkty styku”, w których użytkownik może spotkać się z Waszym produktem lub marką. 

Kolejnym etapem jest stworzenie treści. Skąd brać tematy, które zainteresują Waszych odbiorców? Możliwości jest mnóstwo, ale podajemy tylko te, które łatwo zrealizować na początku:

  • spójrzcie co robi Wasza konkurencja – oceńcie co można zrobić lepiej i zróbcie to;
  • pomyślcie, czy jest coś o co Wasi klienci pytają szczególnie często – jeżeli tak, to macie już kolejny gotowy temat
  • skorzystajcie z darmowych narzędzi takich jak wyszukiwarka Google i jej propozycje podobnych tematów, Google Trends, Also Asked, Answer the Public

Publikacje najwygodniej prowadzi się w oparciu o harmonogram treści. Może być to kalendarz Google, bądź każdy inny, w którym zanotujecie sobie terminy publikacji.

5. Monitorujcie i mierzcie sukces

Wracamy do naszych statystyk i celów. Sprawdzajcie regularnie, czy podejmowane działania przynoszą efekt. Podczas każdej z analiz warto znaleźć jedną rzecz do poprawy. Dzięki temu Wasze działania będą się stawały coraz skuteczniejsze.

Obserwowane metryki powinny wprost wynikać z celów, jakie sobie obraliście. Wśród takim najpopularniejszych, na jakie zwracamy uwagę w przypadku marketingu treści, mogą być:

  • liczba nowych użytkowników, którzy sesję rozpoczęli na tej podstronie – pokazuje nam czy nasze treści faktycznie zwiększają zasięg naszej marki
  • liczba powracających użytkowników – (może być z jednym wskaźników, które mówią o tym, czy Wasza społeczność wraca na stronę internetową i czy udaje Wam się podtrzymywać ich zainteresowanie)
  • współczynnik zaangażowania – (metryka GA4) mówi o tym, czy użytkownicy czytają Wasze treści czy po wylądowaniu na stronie natychmiast z niej znikają
  • liczba konwersji – sprawdzamy czy treść przyczynia się do realizacji głównych celów organizacji; mogą to być zakupy, ale także zapisy do newslettera, wysłanie formularzy kontaktowych itd

Darmowy planer działań content marketingu do pobrania

Skorzystajcie z naszego szablonu, który pomoże Wam stworzyć strategię content marketingu dla Waszej marki. Gdy planowanie będzie już za Wami, skoncentrujcie się na tworzeniu wartościowych treści, które będą pomocne i interesujące dla Waszych odbiorców.

Darmowy planer działań content marketingu

    Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celach marketingowych ... * rozwiń
    Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami przetwarzania moich danych osobowych oraz przysługującymi mi prawami ... * rozwiń
    * Pole obowiązkowe
    5/5 - (1 vote)

    Tomasz Kaczmarek

    CZŁONEK ZARZĄDU/STRATEGIA/VIDEO MARKETING/ANALITYKA
    Pasjonuję się fotografią, górskimi wędrówkami i lubię spędzać czas blisko natury. W eCommerce Team odpowiadam za wszystko, co związane z serwisami www: analitykę, projektowanie, optymalizację.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Oliwia Stachowska
    Wielu sprzedawców podchodzi do Black Friday jak do okazji zwiększenia przychodów w sklepie w ostatni piątek listopada. Nie popełniajcie ich błędów – przekujcie wyniki tego sprzedażowego święta na bardziej długofalowe korzyści. Podpowiemy Wam jak! Kilka słów o Black Friday – statystyki  Black Friday – czyli Czarny Piątek – jako inicjatywa
    Bożena Kurzyńska
    Z okazji Dnia Matki a.d. 2020 postanowiliśmy przyjrzeć się reklamom video oraz akcjom marketingowym, w których występują właśnie one. Prezentujemy Wam więc „Mamy w marketingu, czyli subiektywną listę eCommerce Team” złożoną z najciekawszych reklam, w których pojawia się postać mamy. Sprawdźcie koniecznie! Mamy w marketingu, czyli subiektywna lista eCommerce Team
    Oliwia Stachowska
    Jak zrobić reklamę na Instagramie, aby nie przepalać budżetu i widzieć efekty? Tego dowiecie się z poniższego poradnika. Instagram nie tylko umożliwia dzielenie się zdjęciami i filmami, ale także oferuje możliwość promowania siebie i swojej działalności. Może to przynieść wiele korzyści, takich jak zwiększenie świadomości marki, dotarcie do nowych klientów
    Tomasz Kaczmarek
    Czy wiedzieliście, że przeciętny okres skupienia uwagi człowieka, to zaledwie 8 s? Dla nas, osób odpowiedzialnych za promowanie firm, produktów i usług, stanowi to poważne wyzwanie. Przyciągnięcie uwagi odbiorców w internecie jest trudne, a gdy już się uda, dysponujemy jedynie 8 sekundami, aby zainteresować ich tym, co mamy do zaoferowania.