Poukładamy Twój marketing

/
/
/
SEO vs Google Ads – różnice i podobieństwa

/Blog

SEO vs Google Ads – różnice i podobieństwa

Maciej Świstoń
Widoczność firmy w sieci jest kluczowa dla każdego biznesu, który właśnie w internecie szuka swoich klientów. A jeśli mówimy “internet” to często naturalnie do głowy przychodzi Google i jego wszystkowiedząca wyszukiwarka. Jak zadbać, aby w niej być i to najlepiej jak najwyżej? Mamy możliwość skierowania się ku przynajmniej dwóm strategiom – SEO vs Ads Google.

Uczestniczyliśmy już w wielu debatach na temat korzystania z SEO i Google Ads i jesteśmy przekonani, że razem stanowią świetne rozwiązanie dla firm. Jednak często – z powodu niezrozumienia, braku środków czy innych czynników – nie korzysta się z nich razem. Firmy i marketerzy pytają – czy SEO w dobie AI ma sens i warto za to płacić? Czy konkurowanie w Google Ads nie jest zbyt drogie? Naszym zdaniem na pewno warto dowiedzieć się więcej!

SEO i Google Ads, czym są i jak to działa?

SEO to proces mający na celu optymalizację strony internetowej oraz budowę autorytetu domeny, aby podstrony serwisu  wyświetlały się na wyższych pozycjach w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google. Obejmuje to choćby:

  • optymalizację techniczną strony – np. szybkości ładowania strony, struktury nagłówków, meta opisów, danych ustrukturalizowanych;
  • tworzenie wartościowego contentu – publikowanie treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników;
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych – pozyskiwanie odnośników z innych stron internetowych do swojej strony i inne działania podnoszące autorytet domeny.

Wyszukiwarka Google ma największy udział w internecie, więc to na niej zwykle skupiają się wszystkie działania. Specjaliści i specjalistki starają się rozszyfrować algorytm Google i czynniki rankingowe tak, aby zarządzana przez nich strona była jak najwyżej w SERP (Search Engine Results Page). 

Ponad 90% rynku “tradycyjnych” wyszukiwarek ma ciągle Google. Warto jednak pamiętać, że w tej analizie pominięto wyszukiwarki z na przykład social mediów. Źródło: Oberlo.

Czynniki te zmieniają się z każdą aktualizacją i nie są do końca znane, choć można na pewno zwrócić uwagę na:

  • wiek domeny i ciągłość tematyczna;
  • liczbę linków odsyłających do strony;
  • adekwatność i treści do hasła wyszukiwanego przez użytkownika;
  • optymalizację treści strony pod kątem kluczowej frazy.

Google Ads to platforma, która pozwala na tworzenie i zarządzanie płatnymi reklamami wyświetlanymi w wyszukiwarce Google i jego innych produktach (na przykład na YouTube). Reklamy te są wyświetlane u góry strony wyników wyszukiwania, ale też na innych stronach internetowych w ramach sieci reklamowej Google. 

Umiejscowienie zwykle zależy od rodzaju reklamy, a rodzajów jest przynajmniej kilka:

  • reklamy tekstowe:- krótkie reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google;
  • reklamy graficzne: banery wyświetlane na stronach www w sieci reklamowej;
  • reklamy wideo: reklamy wyświetlane na YouTube i innych platformach;
  • reklamy produktowe: reklamy wyświetlane w Google Shopping.

Więcej o formatach reklam przeczytasz tutaj: https://ecommerceteam.pl/blog/google-ads/rodzaje-kampanii-google-ads/.

Co odróżnia SEO od Google Ads z perspektywy klienta, a gdzie są podobieństwa?

Postanowiliśmy zebrać często powtarzające się pytania i sugestie, aby stworzyć możliwie proste i obrazowe porównanie. Zaczynamy!

  1. Cel:
  • SEO – zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Google Ads – reklamy mogą realizować różne cele – zasięgowe oraz te związane z performancem (konkretnymi wynikami, jak na przykład sprzedaż) – w zależności od wybranego formatu i treści reklamy.
  1. Metody:
  • SEO – optymalizacja techniczna strony, tworzenie wartościowych treści, budowa portfela linków.
  • Google Ads – tworzenie reklam tekstowych, graficznych, video, określanie stawek CPC (ang. Cost Per Click, koszt kliknięcia) i CPM (Cost per mille, koszt dotarcia do tysiąca odbiorców). Wyświetlanie ich na podstawie wpisanej frazy ale również kryteriów demograficznych i behawioralnych – w zależności od formatu reklamy
  1. Koszty:
  • SEO – długoterminowa inwestycja i na pierwsze efekty poczekacie od 3 do 6 miesięcy – w zależności od konkurencyjności w branży i intensywności działań. Mówimy o pierwszych efektach – nie o pierwszych pozycjach.
  • Google Ads – regularny budżet reklamowy i obsługowy w przypadku współpracy z agencją. 
  1. Efekty:
  • SEO – długotrwały wzrost widoczności i ruchu organicznego – na efekty trzeba poczekać, ale gdy już uda się wypracować odpowiednie pozycje stosunkowo trudno będzie z nich spaść;
  • Google Ads – szybki wzrost ruchu, ale zależny od budżetu i konkurencyjności – w przypadku reklam tekstowych – słów kluczowych.

Co więcej, SEO i Google Ads nie są rywalami, a raczej dwoma narzędziami, które mogą się uzupełniać. SEO skupia się na organicznych wynikach wyszukiwania, podczas gdy Google Ads oferuje szeroki wachlarz formatów reklamowych i daje efekty natychmiast. W przypadku reklam Google Ads dużo łatwiej zaadresować komunikat do odbiorców na określonym etapie ścieżki zakupowej. SEO z kolei buduje pozycje Waszych witryn na lata i nawet po zaprzestaniu działań, wypracowane efekty pozostaną.

SEO vs Google Ads różnice.

Co wybrać, SEO czy Google ADS?

To zależy od Twoich celów, budżetu i czasu, jaki jesteś w stanie poświęcić na marketing online. SEO może być polecane, jeśli:

  • szukasz długoterminowych efektów;
  • masz bardziej ograniczony budżet;
  • chcesz zbudować silną markę i wiarygodność online.

Google Ads może być zalecane, jeśli:

  • chcesz szybko dotrzeć do potencjalnych klientów.
  • masz określony budżet, który możesz przeznaczyć na reklamę.
  • chcesz promować konkretne produkty lub usługi.

Najlepsze rezultaty osiągniesz jednak łącząc SEO i Google Ads ponieważ SEO zapewni stabilny i długotrwały wzrost ruchu organicznego a Google Ads pozwala na szybkie dotarcie do nowych klientów i zwiększenie konwersji.

Co warto rozważyć podejmując decyzję o SEO vs Google Ads?

W niektórych branżach konkurencja o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania organicznego jest bardzo wysoka. W takich przypadkach SEO może być długoterminowym procesem, a efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach lub nawet latach. Google Ads może być szybszym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów, ale może być również droższe.

Skuteczne prowadzenie kampanii SEO i Google Ads wymaga czasu, wiedzy i zaangażowania. Jeśli nie masz wystarczająco dużo doświadczenia lub zasobów, możesz rozważyć skorzystanie z pomocy doświadczonych specjalistów. Przed rozpoczęciem kampanii SEO lub Google Ads ważne jest, aby jasno określić swoje cele marketingowe. 

Podsumowanie – SEO vs Google ADS

Wybór najlepszej strategii dla Waszych firm zależy od wielu czynników, takich jak Wasze cele, budżet i czas jaki możecie poświęcić na marketing online. I tak naprawdę to powinny być kluczowe czynniki, jeżeli chcecie podjąć świadomą decyzję o wyborze narzędzi.

Najlepsze rezultaty osiągnięcie, łącząc SEO i Google Ads w ramach spójnej strategii marketingowej. Pamiętajcie, że zarówno SEO, jak i Google Ads wymagają czasu, wiedzy i zaangażowania. Jeśli nie macie wystarczająco dużo doświadczenia lub zasobów, możecie rozważyć skorzystanie z pomocy doświadczonych specjalistów.

Wybór między SEO a Google Ads: Tabela porównawcza

KryteriumSEOGoogle Ads
CelDługoterminowy wzrost ruchu organicznegoSzybki wzrost ruchu na stronie lub “szybka akcja” promocyjna
MetodyOptymalizacja techniczna, tworzenie treści, budowa linkówTworzenie reklam, określanie stawek, targetowanie
KosztyDługoterminowa inwestycja na której koszt składają się: tworzenie treści, zmiany na stronie internetowej, pozyskiwanie linków do strony, analiza i wyciąganie wniosków Płatność za kliknięcie (CPC) lub wyświetlenie (CPM). Minimalny budżet to może być choćby 100 złotych – od niego będą zależały wyniki i skuteczność reklam
EfektyDługotrwały wzrost widoczności i ruchu organicznegoSzybki wzrost ruchu, ale zależny od budżetu i konkurencyjności
ZaletyOptymalizacja serwisu pod SEO oznacza bardzo często także optymalizację pod kątem użyteczności; zaprzestanie działań SEO nie niweczy wcześniej osiągniętych rezultatówMożliwość precyzyjnego targetowania, pełna kontrola nad budżetem, łatwość pomiaru efektywności
WadyDługi czas oczekiwania na efekty Wyższe koszty, konieczność ciągłej optymalizacji, mniejszy wpływ na UX
5/5 - (11 votes)
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się, jak budować skuteczny marketing w sieci.

    * Zgadzam się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez eCommerce Team Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w celu informacyjnym i marketingowym, opisanym w Polityce prywatności
    * Pole obowiązkowe

    Maciej Świstoń

    CONTENT HUB LEADER/SOCIAL MEDIA
    Interesuję się tematyką video i technologią. Tworzę strony WWW, a po godzinach fotografuję i wykładam na UAM. Nowinki to moja specjalność. W eCommerce Team zajmuję się tworzeniem treści.
    Udostępnij ten post

    /Polecane artykuły

    Małgorzata Marcinkowska
    LinkedIn to platforma społecznościowa, która od dawna nie jest tylko miejscem, gdzie szuka się wyłącznie pracy. Dla firm i przedsiębiorców stała się niezastąpionym narzędziem do budowania marki, pozyskiwania klientów oraz nawiązywania strategicznych kontaktów biznesowych. W tym artykule omówimy, dlaczego warto założyć profil firmy na LinkedIn, wskażemy konkretne kroki do jego
    Maciej Świstoń
    Migracja strony internetowej na nowy silnik to proces, który może znacząco wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jest to zadanie wymagające starannego planowania i precyzyjnego wykonania, aby zminimalizować ryzyko utraty organicznego ruchu. Migracja serwisu może być konieczna z różnych powodów (poprawa wydajności, lepsza skalowalność, zmiana technologii). 
    Małgorzata Marcinkowska
    W dzisiejszym, dynamicznym świecie marketingu, aby odnieść sukces, nie wystarczy tylko posiadać produkt czy usługę. Konieczne jest także zrozumienie tego, kto jest Waszym klientem. Czego potrzebuje oraz jakie ma oczekiwania, aby koniec końców chciał kupić to, co oferujecie. W tym momencie wkracza koncepcja persony marketingowej, która jest kluczem do stworzenia
    copywriting SEO
    Małgorzata Marcinkowska
    Co myślisz, kiedy słyszysz copywriting SEO? Zapewne pierwszą rzeczą, jaka przyjdzie Ci na myśl, będzie tekst przesycony frazami kluczowymi we wpisach blogowych. To jednak nie do końca prawda. Pojęcie to wymaga zdecydowanie szerszego spojrzenia, na wiele różnych aspektów, które ostatecznie składają się na lepszą pozycję Twojej strony w wyszukiwarce internetowej.