9 wskazówek jak prowadzić komunikację w social media

9 wskazowek jak prowadzic social media

Social media to narzędzie, powstałe w celu budowania relacji pomiędzy ludźmi. Takie było pierwotne założenie, które wraz z upływem lat – wiadomo – ewoluowało i zmieniało się. Coraz to nowe funkcje i narzędzia różnych portali, ale także nawyki, przyzwyczajenia oraz zmiana sposobu życia ludzi spowodowały, że spora część naszej aktywności przeniosła się do sieci, a nasze publiczne profile pełnią niejako funkcję wizytówki. 

2020 rok zostanie zapamiętany na długo ze względu na pandemię koronawirusa, która przewróciła nasze życie do góry nogami. Człowiek zrobił to, co od wielu milionów lat ewolucji wychodzi mu najlepiej: dostosował się. Cześć procesów, których wcześniej nie wyobrażaliśmy sobie poza “analogowym” życiem, nagle udało się sprawnie scyfryzować. W tym specyficznym okresie znaczenie naszych internetowych wizytówek wzrosło. Stały się one źródłem informacji dla ludzi, z którymi nie możemy się spotkać, nie możemy wyjść na obiad czy porozmawiać w trakcie spaceru. Podstawowe informacje na nasz temat pochodzą ze wzmianek o nas w internecie. 

To bardzo komfortowa sytuacja, ponieważ w dużym zakresie mamy kontrolę nad tym, co się tam pojawia. Przynajmniej jeżeli mówimy o firmowej stronie czy własnych social media. Niestety często zdarza nam się o tym zapomnieć.

Dobre praktyki, o których piszemy, pomogą zabezpieczyć Wasze profile przed nieprzyjemnymi sytuacjami, związanymi z przejęciami konta, rozsyłaniem spamu. Pomogą również zadbać, żebyście obcym osobom mówili tylko o tych rzeczach, o których mówić chcecie. 

1. Bezwzględnie pamiętaj o dwustopniowej weryfikacji logowania i trudnym haśle

Pierwsze i być może najważniejsze: bądź pewny, że tylko Ty korzystasz ze swojego profilu. Brzmi to prozaicznie, ale w czasach gdzie cały czas pojawiają się hasła typu “admin1” warto mówić o konieczności ustawiania trudnych do złamania kombinacji:

  • będących zbiorem losowych znaków, bez występującej reguły ich używania;
  • zawierającej małe i duże znaki;
  • zawierającej cyfry i znaki specjalne;
  • niebędące imieniem naszego dziecka, ulubionego zespołu, miasta, w którym mieszkamy;
  • hasła powinny być unikatowe – nie powinniśmy ich używać w kilku miejscach.

Okej, ale jak to wszystko spamiętać? Spisać na kartce i schować po komputerem? Może lepiej nie. Rewelacyjnym narzędziem są sejfy haseł, w których możemy zapisać różne kombinacje. Do sejfu zyskujemy dostęp po wprowadzeniu jednego, trudnego szyfru. Nie ma konieczności kopiowania danych, ponieważ pola hasłowe zazwyczaj uzupełniają się automatycznie. Musimy po prostu zapamiętać jedną, trudną kombinację i nic więcej. W sejfie możemy trzymać nie tylko hasła, ale także notatki i różne zapiski. Przykłady takich narzędzi to Bitwarden oraz KeyPass

Kolejnym zabezpieczeniem jest dwuetapowa weryfikacja. Po wpisaniu hasła zostaniemy poproszeni o potwierdzenie logowania na urządzeniu mobilnym lub przed podanie tokena. Nawet jeżeli komuś uda się przebrnąć przez pierwsze zasieki, najpewniej polegnie na drugich.

Dodatkowo warto pamiętać, by raz na jakiś czas sprawdzać miejsca logowań, a także zezwolić portalom na wysyłanie wiadomości dotyczących logowań z nowych urządzeń oraz lokalizacji, w których na co dzień nie przybywamy.

2. Pamiętaj, że w sieci niemal nic nie ginie

Mamy pewność, że jedynymi autorami na naszym profilu jesteśmy my sami. Teraz pytanie co publikować. Choć profile są faktycznie nasze, to w sieci niewiele rzeczy realnie ginie. Z tą myślą należy podchodzić do:

  • komentowania różnych treści, szczególnie takich, które mogą być zapalnikami do żywiołowych dyskusji. Internet uwielbia zdania wyrwane z kontekstu i czasami mając najszczersze chęci, możemy oberwać rykoszetem. W tym przypadku należy pamiętać, że niewiele jest potwierdzonych przypadków zbawienia Świata komentarzem na Facebook, więc czasami warto wybrać spacer;
  • publikowaniem publicznie zdjęć pokazujących sytuacje intymne i prywatne. Takim prywatnym obrazkiem może być na przykład fotografia z rodzinnej imprezy;
  • przynależności do różnych grup i for dyskusyjnych – to również widać;
  • przekazywania dalej informacji, jeżeli nie mamy pewności, że są w 100% zweryfikowane i prawdziwe
  • komentowania postów konkurencji, wypowiadania się na temat własnej firmy czy innych osób. Takie treści mogą do nas wrócić w najmniej oczekiwanym momencie
  • publikowania zdjęcia profilowego oraz każdego innego na naszym profilu – jak nas zobaczą, tak będą o nas myśleć. Możemy chcieć się pochwalić własną sylwetką, wypracowaną długimi treningami na siłowni, ale można to zaadresować do grona bliskich znajomych i zadbać, aby nie każdy miał do tego dostęp. 

Powyższy zbiór w żadnym wypadku nie stanowi katalogu działań zakazanych w social media. Pod warunkiem że starannie dbamy o to, kto może takie treści zobaczyć. Facebook umożliwia ograniczenie dostępu do treści tylko dla osób z grupy znajomych lub grupy zbudowanej według dowolnych kryteriów. Wszystkie dostępy możemy ustawić tutaj: https://www.facebook.com/settings?tab=your_facebook_information

Warto pamiętać, że wpisy “tylko do znajomych” też mogą wyjść na zewnątrz. Dobrą praktyką jest nie otwierać zbyt szeroko drzwi do prywatnego życia na Facebooku.

3. Zadbaj o to, kto i gdzie Cię oznacza w social mediach

Warto przejrzeć zdjęcia, na których zostaliśmy oznaczeni. Jeżeli nie ustawiliśmy opcji zatwierdzania znaczników to może się okazać, że nasz wizerunek pojawi się na niewłaściwych fotografiach/ w niewłaściwych miejscach. Warto zajrzeć, sprawdzić i ocenić: –https://www.facebook.com/help/247746261926036

4. Pamiętaj, że Twój profil w social media to Twoja wizytówka

Publiczne udostępnianie swoich danych na temat zatrudnienia, preferencji politycznych, publikacja zdjęć, własnego wizerunku czy rodziny i tworzenie publicznych wizytówek własnej osoby, to nie lada pokusa dla osób, które poszukują informacji na nasz temat. Mogą to być potencjalni klienci (wśród nich osoby, które stwierdzą, że z kimś o określonych poglądach współpracować nie będą), rekruterzy (sprawdzają z kim będą mieli do czynienia), pracodawcy, kontrahenci, współpracownicy. Social media już dawno przestały być miejscem pomagającym wyłącznie utrzymywać kontakt ze znajomymi – tym bardziej gdy w nagłówku lub treści chwalimy się, że pracujemy dla firmy X lub że zajmujemy taką lub inną funkcję publiczną.

To w social mediach sprawdzamy dane rozmówcy, pobieramy aktualne funkcje o stanowisku w firmie, czy sprawdzamy potencjalnych kandydatów do pracy.

5. Unikaj treści kontrowersyjnych w social media, uważaj na kłótnie i emocjonalne dyskusje

Internet daje głos niemal każdemu. Każdy może być też “ekspertem” i nikt nikomu nie zabroni wykłócać się o swoje racje. Dlatego warto pomyśleć dwa razy, nim włączymy się w jakąś dyskusję (szczególnie na Facebooku). Kategorycznie nie powinniśmy też udostępniać wszystkiego, co wpadnie nam w oko, ani też korzystać z obraźliwego czy wulgarnego słownictwa. Agresja rodzi agresję, a o eskalację w social mediach jest bardzo łatwo. Szczególnie dobrze to widać przy okazji tematów politycznych bądź społecznych.

6. Uważaj na źródło publikowanych, niepotwierdzonych, informacji

W sieci wszystko można sprawdzić i zweryfikować. Tezy, co do których nie ma żadnej pewności, warto sprawdzić bądź porzucić już na etapie ich rozważania. Jest wiele przypadków, gdy prywatne wpisy łączy się z firmą, dla której dana osoba pracuje. Takie a’la detektywistyczne zapędy są typowe dla użytkowników Facebooka, którzy często chcą zaistnieć w social media kosztem firmy.

7. Publikuj przemyślane treści, a także pisz poprawnie

Jeżeli nie mamy czasu, by zweryfikować poprawność naszych słów – z pomocą przychodzi (nawet) Google Docs. Warto pamiętać, by pisać prostsze, mniej złożone zdania – ponieważ w nich występuje mniejsza szansa na błąd, a użytkownikom łatwiej się czyta i nie pominą najważniejszych elementów. To już nie są czasy, gdy w cenie był wyłącznie profesjolekt. 

8. Nie bój się przepraszać w social media

Jak zaliczyliśmy wpadkę, warto przeprosić i pokazać wysoki poziom kultury osobistej. Brnięcie w dalszą dyskusję (przede wszystkim na FB) nie ma sensu. Sprawy eskalują szybko, a większym firmom zawsze ktoś chce “dowalić”. Warto być przede wszystkim kulturalnym. Takie dyskusje często rozrastają się do formy “wszyscy” przeciwko “złej firmie”. W przypadku takich dyskusji niezwykle istotne jest przede wszystkim łagodzenie sprawy i pokazanie uczestnikom sporu, że bierzemy pod uwagę ich sugestie. W wielu takich przypadkach warto starać się przekierować sprawę do możliwie najbardziej prywatnych kanałów (na przykład odsyłać na profil firmowy i tamtejsze prywatne wiadomości). 

Bezwzględnie należy unikać działania pod wpływem emocji. Jeżeli temat jest gorący, to tym bardziej warto odezwać się do odpowiednich jednostek celem uzgodnienia treści odpowiedzi. Najgorszą sytuacją jest sprawienie, że użyjemy argumentacji ad personam w momencie, gdy zostaliśmy połączeni w jakiś sposób z firmą będącą obiektem krytyki w danej dyskusji. 

9. Przede wszystkim pamiętaj o profesjonalizmie, dziel się wiedzą i bądź na czasie

Nic nie jest lepsze od dobrej treści. Profesjonalne komentarze zawarte na profesjonalnie prowadzonym profilu generują aktywność i być może ciekawe dyskusje. Użytkownicy bardzo łatwo wyczuwają tanią reklamę – jeżeli nie jesteśmy pewni balansu na granicy, lepiej otwarcie powiedzieć, że reklamujemy produkt lub w ogóle tego nie robić.

Aktywne reagowanie na działania firmowe w social media, dzielenie się wiedzą i aktywny udział w dyskusjach są to elementy budujące ekspercki wizerunek. Wizerunek, który zostanie do nas przypisany na zawsze (chyba że postaramy się, aby go zepsuć) i może przynosić wymierne profity i korzyści.

Prowadzenie social media w praktyce

Korzystanie z social media może przynieść wiele korzyści, szczególnie dla firmy. Aby jednak odnieść sukces w mediach społecznościowych, należy poświęcić mnóstwo czasu na zbudowanie grona odbiorców, których interesuje nasz content. Jeśli nie czujemy się zbyt pewnie w tej dziedzinie, warto oddać się w ręce specjalistów. Oferta eCommerceTeam zawiera usługi z zakresu social media i content marketingu, dlatego chętnie wesprzemy Cię w prowadzeniu komunikacji w mediach. 

Tomasz-Kaczmarek-eCommerce_Team

Tomek Kaczmarek 
eCommerce Team 

Jesteś zainteresowany usługą?

Sprawdź nasze inne wpisy!